سید محمد فخار: تاکسی‌های فرسوده که برنامه جایگزینی آنها در میانه راه متوقف مانده، این روزها سدی بزرگ را در برابر خود می‌بینند؛ کمبود نقدینگی. تهران تا ابتدای امسال ۱۷ هزار تاکسی فرسوده داشت که با اجرای فاز نخست طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، ۱۳هزار دستگاه آن شامل اکثریت قریب به اتفاق تاکسی‌های پیکان نوسازی شدند.

تاکسی

از هفته گذشته فراخوان عمومي براي نوسازي تاكسي‌هاي مدل 1386داده شد كه تعداد اين تاكسي‌ها در تهران عددي بالغ بر 15هزار دستگاه است و آنها نيز با سن حدود 10سال از امسال فرسوده محسوب مي‌شوند. از طرفي نقدينگي لازم براي نوسازي تاكسي‌هاي مدل86 هنوز تأمين نشده است.

يك عضو مجمع نمايندگان استان تهران با انتقاد از تردد تاكسي‌هاي فرسوده در پايتخت خواستار آن شد كه بانك‌هاي عامل تسهيلات نوسازي اين ناوگان را فراهم كنند. عبدالرضا هاشم‌زايي با بيان اينكه تاكسي‌هاي فرسوده نقش زيادي در افزايش آلايندگي هواي پايتخت داشته و مهم‌ترين معضل اين كلانشهر آلودگي هو است، گفت:

اگر حلقه‌هاي ارتباطي مانند شهرداري، شوراي شهر، تاكسيراني، بانك‌هاي عامل و در نهايت وزارت كشور همكاري لازم را با يكديگر داشته باشند بي‌شك موضوع نوسازي تاكسي‌ها به‌درستي تحقق مي‌يابد. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس با بيان اينكه روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده تهران بايد به سرعت طي شود، تصريح كرد:

متأسفانه بي‌توجهي نسبت به پرداخت تسهيلات مناسب باعث شده روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده به كندي طي شده و همچنان شاهد تردد آنها در كلانشهر تهران باشيم؛ اين در حالي است كه نوسازي و از رده خارج كردن آنها در بهبود وضعيت هواي تهران بسيار مؤثر خواهد بود. وي با يادآوري اينكه نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده از توان دارندگان آنها خارج است، افزود: تعلل بانك‌ها در ارائه تسهيلات نوسازي، افزايش بار ترافيكي و ميزان تصادفات و همچنين تشديد آلودگي هوا در پايتخت را به‌دنبال دارد؛ در اين رابطه نياز است بانك‌هاي عامل تسهيلات نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده را فراهم كرده و وام‌هاي كم‌بهره بانكي براي نوسازي تاكسي‌ها در اختيار صاحبان تاكسي‌هاي فرسوده قرار گيرد.

  • راه‌حل چيست؟

كمبود نقدينگي مهم‌ترين مشكل نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده است. در اين راه براي حل مشكل بايد بدهي دولت به بانك‌ها پرداخت شود تا از اين طريق توان مالي بانك‌ها افزايش يابد و بانك‌ها بتوانند نسبت به تأمين تسهيلات مناسب براي نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده اقدام كنند. از طرف ديگر بانك مركزي نيز بايد خط اعتباري مناسبي را براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي درنظر بگيرد.
وضعيت تاكسي‌هاي فرسوده كشور نيز مانند تهران در شرايط خوبي نيست و187هزار تاكسي فرسوده هر روز در كشور تردد مي‌كنند.

اين خبر را به‌تازگي امير جعفرپور مديركل دفتر حمل‌ونقل عمومي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور داده است. به‌گفته اين مقام دولتي، تا پايان سال‌جاري قرار است به وسيله نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده تعداد اين تاكسي‌ها را به 97هزار دستگاه برسانيم. وي افزود: اگر در سال95 نوسازي تاكسي نداشتيم الان تاكسي‌هاي فرسوده به 187هزار دستگاه مي‌رسيد اما با نوسازي تاكسي‌ها در سال گذشته به عدد 135هزار تاكسي فرسوده رسيديم و تا پايان سال‌جاري قرار است به وسيله نوسازي 38هزار تاكسي‌ فرسوده تعداد اين تاكسي‌ها را از 135هزار به 97هزار دستگاه برسانيم.

  • كارنامه نوسازي در سال 96

از ابتداي سال‌جاري تاكنون بالغ بر 6هزار و سال گذشته 47هزار تاكسي فرسوده در كشور نوسازي شده است. حدود نيمي از تاكسي‌هاي فرسوده‌اي كه نوسازي شدند تاكسي پيكان بودند كه با منع تردد آنها تعداد اين تاكسي‌ها به‌شدت كاهش يافته است. البته روند نوسازي و تحويل خودروها با وقفه‌اي مواجه بود كه در ارديبهشت‌ماه امسال اين روند با توجه به تحويل تاكسي‌هاي فرسوده انجام شد اما در ادامه اين پروسه متوقف شده و نيازمند تعامل نهادهاي مسئول براي تأمين نقدينگي است.

کد خبر 376157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha