مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر جونو که به تازگی از فاصله‌ای نزدیک از سیاره مشتری پرواز کرده‌است، از گردباد این سیاره که به لکه سرخ بزرگ شهرت دارد، عکسبرداری کرده و ناسا نیز این تصاویر را به تازگی منتشر ساخته‌است.

مشتری

براساس گزارش BBC، کاوشگر بدون سرنشین جونو اولين فضاپيمايي است كه توانسته از فاصله‌اي نزدیک از پدیده‌ای که برای چند قرن مورد توجه و كنجكاوي اخترشناسان بوده، عكسبرداري كند.

جونو در مسير گردشش در مدار مشتری، روز دوشنبه 10 جولاي 2017 هنگام عبور از بالاي گردباد عظیم این سیاره تصاویری از آن ثبت كرد. مشتری بزرگ‌ترین سیاره سامانه خورشيدي است که جرم آن دو و نيم برابر مجموع جرم ديگر سیاره‌های این سامانه‌است. حجم مشتری نيز 1300 برابر زمین است.

مشتری

اسکات بولتون، سرپرست بررسی اطلاعات ارسالی جونو در ناسا مي‌گويد محققان مدتها است كه لکه سرخ بزرگ سياره مشتری را تحت نظر گرفته و درباره آن به تفكر و نظريه‌پردازي پرداخته‌اند اما این نخستین بار است که تصاویری دقیق و نزدیک از این پدیده در دسترس بشر قرار می‌گیرد.

لکه سرخ نتیجه بروز چرخش گاز در گردبادی بر فراز سطح مشتری است که قطر آن در ماه آوریل سال جاری به بیش از 16 هزار کیلومتر یعنی حدود 1.3 برابر قطر زمین رسید.

اخترشناسان از اواسط قرن نوزدهم به مشاهده و بررسی لکه سرخ بزرگ پرداخته‌اند و احتمال مي‌دهند این توفان از بیش از 350 سال پیش آغاز شده است.

کاوشگر جونو در سال 2011 به سوی مشتری پرتاب شد و در سال 2016 ماموریت خود را در مدار این سیاره آغاز کرد. در ماه سپتامبر 2017 این سفینه بار دیگر از بالاي لکه سرخ بزرگ عبور خواهد کرد و انتظار می‌رود تصاویر دیگری از آن را به زمین ارسال کند.

کد خبر 376176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha