همشهری آنلاین: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که همه مسببان و بانیان کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه برابر قانون مجازات می شوند.

 یلدریم: همه مسببان کودتای ترکیه مجازات می شوند

به گزارش ایرنا، وی روز شنبه در آیین اعطای جوایز مسابقه رسانه ها افزود: کودتاگران تاوان اقدام خود را که موجب کشته شدن 249 نفر و زخمی شدن بیش از 2 هزار نفر شد، به سختی خواهند داد.

وی بیان کرد: خانواده جان باختگان و مجروحان کودتای سال گذشته کمی صبر کنند چرا که در محاکم ترکیه پرونده رسیدگی به متهمان کودتا در حال طی مراحل قانونی است و آنها برابر قانون تاوان پس خواهند داد.

وی با اشاره به نوشته شدن عبارت 'قهرمان' بر سینه یکی از متهمان کودتای سال گذشته اظهار کرد: این کار اهانت به مردم و کشته شدگان بود و آنها به پشتوانه حمایت رهبران و حامیان خارجی خود همه چیز را انکار می کنند ولی برابر اسناد متقن همه آنها مجازات خواهند شد.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار در تاریخ ترکیه یک کودتا با مقاومت و هوشیاری مردم شکست خورد و در واقع حق و مردم، قدرت خود را به رخ تانک و اسلحه کشید و پیروز شد.

وی همچنین گفت: در کودتای سال گذشته رسانه ها سیر تحولات مورد نظر کودتاگران را تغییر داده و با بسیج مردم از حقوق ملت و دموکراسی به نحو شایسته دفاع کردند.

وی وجود رسانه را برای برقراری دموکراسی ضروری برشمرد و افزود: از رسانه های بومی حمایت کرده ایم و به این حمایت ها ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که به نام مصطفی جانباز یکی از خبرنگاران کشته شده در جریان کودتای سال گذشته ترکیه برگزار شد، برندگان 619 اثر ارائه شده توسط 516 فعال رسانه ای به مسابقه رسانه های ترکیه تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه تعداد بازداشت شدگان بعد از کودتای نافرجام ١٥ جولای ٢٠١٦ این کشور را 169 هزار و 113 نفر اعلام کرد.

به گزارش این رسانه، در یک سال گذشته 50 هزار و 510 نفر نیز زندانی شده اند.

به گزارش ایرنا، ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

کد خبر 376229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha