الهام مصدقی‌راد: مهرماه سال ۹۴ کودکان کار و خیابان و کودکان آسیب‌‌دیده اجتماعی محله هرندی و منطقه ۱۲وارد مدرسه‌ای شدند که ویژه آنها راه‌اندازی شده بود.

صبح رويش نخستين مدرسه كودكان كار و داراي مجوز آموزش و پرورش، كار خود را در مقطع دبستان و در قالب 2مدرسه دخترانه و پسرانه آغاز كرد و حالا در مجموع با راه‌اندازي متوسطه اول پسرانه و يك خانه كودك داراي 450دانش‌آموز است كه اكثر آنها به دلايل مختلف چند سالي از تحصيل عقب‌افتاده‌اند. شايد در نخستين روزهايي كه مدير و معلمان جوان صبح رويش كارشان را آغاز ‌كردند، كسي تصور نمي‌كرد در آستانه آغاز سومين سال فعاليت، روانشناسان اجتماعي و متخصصان حوزه آسيب، با بررسي‌هاي چند ماهه شيوه آموزشي، تربيتي و مداخله مددكاران و معلمان اين مدرسه را بسيار تأثيرگذار در روند زندگي اين دانش‌آموزان و حتي خانواده‌هايشان ارزيابي كنند.

  • صبح رويش از برنامه جلوتر است

شيوه مورد استفاده در صبح رويش، كاري علمي با ساختار بومي‌سازي شده است و جنبه‌هاي مختلف تكنولوژي آموزشي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي را پوشش مي‌دهد. محمدحسن داوودي، مدير اين مجتمع به همشهري مي‌گويد: «هدف ما فقط به مدرسه آوردن كودكان كار و بازمانده از تحصيل نيست. ما به‌دنبال حصول نتيجه هستيم و اين برايمان اهميت بسياري دارد.» به گفته وي، صبح رويش از آنچه برايش برنامه‌ريزي شده بود كمي جلوتر است و اكنون قبل از آغاز سومين سال فعاليتش، ‌به اهداف سال سوم دست يافته كه اين اتفاق ارزشمندي در طرح‌هاي فرهنگي و آموزشي به‌حساب مي‌آيد. شيوه استفاده شده در صبح رويش متفاوت با ديگر مدارس است. كودكان اين مجتمع به دلايل مختلف ازجمله داشتن والد يا والدين معتاد با آسيب‌هاي متعددي دست و پنجه نرم مي‌كنند. تعدادي از آنها به‌دليل زنداني بودن سرپرست خانواده مجبور به‌كار و كسب درآمدند و به ناچار سال‌هاي كودكي‌شان در شلوغي‌هاي پايتخت گم شده است. كودكاني كه با 10، ‌12سال سن مجبورند مثل يك مرد سي و چند ساله براي زندگي خود و خانواده‌شان فكر كنند.

بخش ديگري از آنها كودكان كار نيستند اما وجود آسيب‌هاي مختلف در خانواده، آنها را هم در معرض خطر آسيب‌هايي چون اعتياد و پيامدهاي مختلفش قرار داده است. حال صبح رويش با كمك مددكاران و شيوه خاص آموزشي و تربيتي اين كودكان را به درس علاقه‌مند كرده و علاوه بر اين، انواع مهارت‌هاي زندگي را به آنها آموخته تا كمتر در آسيب‌هايي كه احاطه‌شان كرده، لطمه ببينند. داوودي مي‌گويد: «رفتار بچه‌هايي كه به مدرسه آمده‌اند در همان چند‌ماه بعد از ورود به مدرسه شروع به تغيير كرد و حالا بعد از گذشت 2سال پيشرفت‌هاي خوبي حاصل شده؛ برگزاري كارگاه‌هاي كارآفريني در مقطع متوسطه اول همچون باغباني و گياهان زينتي، پرورش قارچ، كارگاه برق، رايانه و.. كودكان كار و آسيب‌ديده را با داشتن مهارت‌هاي شغلي از مدرسه بيرون مي‌فرستد تا بتوانند از راه سالم كسب درآمد كنند. پسر 14ساله‌اي كه از 2 سال پيش وارد مجتمع شده حالا تصميم دارد برقكش ساختمان شود و به گفته مربيانش 70درصد كار را به خوبي مي‌داند.»

داوودي همچنين از خروج تعدادي از دانش‌آموزان از صبح رويش و اعزام آنها به مدارس عادي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «30نفر از بچه‌هايي كه در مرز آسيب بودند، به‌دليل بهبود شرايط در صبح رويش ثبت‌نام نخواهند شد و وارد مدارس عادي مي‌شوند اما ارتباط مددكاران مدرسه با آنها و خانواده‌هايشان همچنان ادامه خواهد داشت.»

  • استقبال ديگر شهرها از شيوه صبح رويش

20مؤسسه خيريه و فعال اجتماعي از 17استان كشور از شيوه فعاليت مدرسه صبح رويش استقبال كرده و خواهان راه‌اندازي اين مدرسه براي كودكان كار شهرهايشان شده‌اند. صبح رويش از آنجا كه فعلا تصميمي براي توسعه كمي مدارسش را ندارد، قرار است تا‌ماه آينده با برگزاري كارگاه و دعوت از اين خيران و NGOهاي مشتاق، نحوه فعاليت خود را به آنها ارائه دهد و در راه‌اندازي مدارس ويژه كودكان كار در ديگر شهرها ياري‌شان كند.

کد خبر 376289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha