همشهری‌آنلاین: اپوزیسیون ونزوئلا از مردم خواست تا برای مخالفت با طرح نیکلاس مادورو،رئیس جمهور این کشور با هدف بازنویسی قانون اساسی ونزوئلا امروز یکشنبه ۲۵ تیر حضور پر رنگی در رای‌گیری اعتراض داشته باشند.

طرح نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا به تنش‌ها در این کشور كه با کمبود کالاهای اساسی و بیش از ۱۰۰ روز اعتراض‌هاي ضددولتی روبه‌روست، دامن زده است.

مادورو برای برگزاری رای‌گیری در ۳۰ ژوئیه (هشتم مرداد) برای انتخاب اعضای یک مجلس ویژه که وظیفه قانون اساسی ۱۹۹۹ ونزوئلا را بر عهده داشته باشد، تلاش می‌کند.

اپوزیسیون ونزوئلا معقتد است، هدف از این رای‌گیری پر کردن مجلس قانون اساسی با حامیان دولت است و به مادورو اجازه می‌دهد تا اندک نظارت موجود بر حکومتداری را از بین ببرد و سیستمی حکومتی به سبک کوبا راه‌اندازی کند.

مادورو و ارتش ونزوئلا اکثر نهادهای دولتی را در دست دارند اما اپوزیسیون هم کنترل کنگره و سه حوزه فرمانداری از مجموع ۲۳ حوزه را در دست دارد. دادستان ارشد ونزوئلا هم اخیر از حزب حاکم سوسیالیست جدا شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، خورخه کیروگا، رئیس‌جمهور سابق بولیوی که شنبه به همراه گروهی از روسای جمهوری سابق آمریکای لاتین در حمایت از رای‌گیری اپوزیسیون به کاراکاس سفر کرده، گفت: این مجلس قانون اساسی جعلی اکثریتی را ایجاد می‌کند که منجر به تعطیلی کنگره و از بین رفتن دموکراسی، نابودی فرمانداری‌ها و اخراج دادستان کل می‌شود. فردا، دموکراسی و آزادی به حراج گذاشته می‌شود.

در همین حال رئیس‌جمهور ونزوئلا از شهروندانی که در قصد شرکت در این رای‌گیری را دارند خواست تا "مسالمت‌آمیز" رفتار کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نگرانی‌هایی درباره تشدید خشونت سیاسی در این کشور وجود دارد. هدف از این رای‌گیری سنجش میزان حمایت‌ها از طرح مادورو برای بازنویسی قانون اساسی است. از آنجایی که حامیان مادورو و مقام‌ها این رای‌گیری را بایکوت کردند، انتظار می‌رود رای‌دهندگان طرح ریاست جمهوری را رد کنند.

کد خبر 376308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha