همشهری آنلاین: تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد کلاغ‌ها همچون انسان‌ها می‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

کلاغ‌ها اهل برنامه‌ریزی هستند

به گزارش مهر، به نقل از مجله ساینس، انسان‌ها برای آینده خود و کارهایی که قصد انجام آنها را دارند برنامه‌ریزی می‌کنند. تحقیقاتی که در گذشته انجام شده نشان می‌دهد که میمون‌های درشت جثه نظیر شامپانزه‌ها هم شبیه انسان‌ها برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

اکنون تحقیقات جدیدی انجام شده که نشان می‌دهد کلاغ‌ها به عنوان پرندگانی که "باهوش" خطاب می‌شوند هم سطحی از توانایی جهت برنامه‌ریزی برای آینده را دارند.

مارکوس بوکل از زیست شناسان دانشگاه کمبریج که در این مطالعه حضور نداشته می‌گوید: تحقیقات جدید را می‌توان قطعه گمشده پازل درک رفتار هوشمندانه به حساب آورد.

حدود ۱۰ سال پیش ماتیاس اوسوات از دانشمندان زیست‌شناس شناختی در دانشگاه لاند سوئد یک سری آزمایشاتی ترتیب داد تا مشخص شود که آیا به جز انسان می‌توان موجود دیگری را پیدا کرد که قادر به برنامه‌ریزی کردن باشد؟

در آن آزمایشات مشخص شد که میمون‌های بزرگ نظیر شامپانزه‌ها چنین توانمندی دارد اما میمون‌های دیگر رد شدند.

در همان زمان گمانه‌زنی‌هایی در خصوص توانایی ویژه پرندگانی نظیر کلاغ در زمینه برنامه‌ریزی نیز مطرح شد و حالا با گذشت سال‌ها مشخص شده که این پرنده باهوش قابلیت آن را دارد که از ابزار و با هدفش مشخص برای پنهان کردن غذا استفاده کند.

محققان برای اطمینان خاطر حاصل کردن از توانایی کلاغ در برنامه‌ریزی، این پرنده را وارد بازی خاصی کردند که طی آن با باز کردن درب جعبه، جایزه یعنی غذا را دریافت می‌کرد. محققان شیوه این بازی را بارها تغییر داده و در کمال حیرت متوجه شدند که کلاغ برنامه جدیدی را برای به دست آوردن جایزه دنبال می‌کند.

کد خبر 376313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha