مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

وضعیت تاکسی‌ها و اتوبوس‌های تهران در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران بررسی شد.

تاکسی

در ابتداي بررسي اين گزارش‌ها سرپرست سازمان تاكسيراني اعلام كرد كه تا پايان شهريورماه امسال تاكسي پيكان از ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت خارج مي‌شود. به گفته شهريارافندي‌زاده، در سال گذشته 11هزار و 583خودروي تاكسي در شهر تهران نوسازي شد كه تحولي را در شهر ايجاد كرد. وي در ارائه گزارش اين سازمان در صحن شورا گفت: «حدود 17هزار و 982 تاكسي فرسوده كه ثبت‌نام شده حدود 5261تاكسي پيكان است كه با روند نوسازي اين تعداد به 960پيكان تاكسي رسيده است كه اميدواريم تا پايان شش‌ماهه سال‌جاري پيكان از ناوگان تاكسيراني خارج شود.»

براساس اين گزارش، از هفته گذشته فراخوان عمومي براي نوسازي تاكسي‌هاي مدل86 داده شده است؛ هرچند نقدينگي لازم براي نوسازي تاكسي‌ها با اما و اگرهايي روبه‌رو شده و در اين راه بانك‌هاي عامل بايد تسهيلات مورد نياز اين امر را فراهم كنند. افندي‌زاده ديروز گزارشي راجع به از رده خارج‌كردن ميني‌بوس‌هاي فرسوده شهر تهران هم ارائه كرد. وي با بيان اينكه طبق مصوبه شوراي شهر تبديل ميني‌بوس‌هاي فرسوده به تاكسي يا ون را از سال95 در دستور كار قرار داديم، گفت:

«تا پايان سال گذشته حدود 450دستگاه ون به جاي ميني‌بوس‌ها وارد ناوگان شده‌اند.» وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه تا پايان امسال سيستم پرداخت الكترونيكي در تمام تاكسي‌هاي شهر اجرايي شود. گفتني است هم‌اكنون چندين خط تاكسيراني به‌صورت آزمايشي به سيستم پرداخت الكترونيكي مجهز شده‌اند.

  • از كنترل بر سرويس مدارس تا راه‌اندازي تاكسي اينترنتي معلولان

اعضاي شوراي شهر تهران پس از استماع گزارش سازمان تاكسيراني در سيصدوشصتمين جلسه، اظهارنظرهاي خود را مطرح كردند كه در ميان آنها موضوعاتي مانند تعويض كاتاليست تاكسي‌ها، كنترل كيفيت تاكسي سرويس مدارس، پوشش بيمه‌اي رانندگان تاكسي و اجراي سياست‌هايي براي كسب‌وكار اينترنتي در حوزه تاكسيراني مورد تأكيد قرار گرفت.

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا با تأكيد بر عقب‌ماندگي نوسازي ناوگان تاكسيراني از برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري اظهار داشت: پايانه‌هاي تاكسيراني درون‌شهري نياز به افزايش و پايش كيفي دارند. وي همچنين بر ادامه روند تعويض كاتاليست تاكسي‌ها به‌طور مداوم و مستمر تأكيد داشت. احمد حكيمي‌پور نيز با اشاره به زمان ثبت نام دانش‌آموزان و ثبت‌نام سرويس مدارس اظهار داشت: برابر مصوبه شورا هرساله تعرفه نرخ سرويس مدارس تعيين مي‌شود اما آنچه در عمل شاهد آن هستيم مبلغي فراتر از آن چيزي است كه مصوب شده است.

علي صابري هم ديروز در جلسه شورا ضمن تشكر و قدرداني از شهرداري تهران درخصوص راه‌اندازي تاكسي سرويس ويژه معلولان و جانبازان و دانش‌آموزان معلول اظهار داشت: اميدواريم كه در دوره بعدي هم از مصوبه شورا در اين زمينه و فعاليت‌هاي شهرداري صيانت شود. وي در ادامه به ضرورت ايجاد و استفاده نرم‌افزار و اپليكيشن‌هاي ويژه معلولان براي استفاده از تاكسي تأكيد كرد.

عليرضا دبير نيز با اشاره به توسعه خطوط مترو و بي آر تي خواستار بازنگري تعداد تاكسي‌هاي مورد نياز در شهر و از رده خارج‌كردن مازاد نياز شد. اقبال شاكري هم اظهار داشت: ميني‌بوس‌ها در حاشيه شهر و شهرك‌ها سرويس ارائه مي‌دهند كه با خروجشان حتما مسافران كمتري مي‌توانند سوار تاكسي و ون شوند.

ديروز ابوالفضل قناعتي نيز درخصوص بيمه بخشي از رانندگان تاكسي گفت: بيش از 5هزار نفر از رانندگان تاكسي نتوانسته‌اند 50درصد حق دولت در پرداخت بيمه را جلب كنند؛ پس سازمان تاكسيراني براي همكاري دولت در اين بخش نيز وارد عمل شود. پس از اين شهريار افندي‌زاده در پاسخ به برخي سؤالات اظهار داشت: «سازمان تاكسيراني براي بهر‌ه‌مندي از كسب و كار اينترنتي كارهايي را آغاز كرده است.

همچنين پايانه‌هاي تاكسي براساس نيازسنجي جانمايي شده‌اند و اگر محلي پتانسيل اين مهم را داشته باشد، حتما اقدامات لازم را خواهيم داشت.» سرپرست سازمان تاكسيراني درخصوص شرايط سرويس مدارس نيز اظهار داشت: جلساتي را با آموزش و پرورش داشته‌ايم كه البته در پاره‌اي از موارد اختلاف داريم اما در حال رفع آنها هستيم. وي افزود: «با استفاده از مدهاي جديد حمل‌ونقلي در طرح جديد حمل‌ونقل ضرورت استفاده از ميني‌بوس در سطح شهر تهران مورد بازنگري است.»

  • از سال89 تاكنون دولت يك‌اتوبوس هم به پايتخت نداده

روز گذشته همچنين مديرعامل شركت اتوبوسراني به تشريح گزارش اين سازمان در شورا پرداخت و اظهار داشت: جانمايي و تجهيز ايستگاه‌ها در دستور كار قرار دارد و با اجراي سيستم زمانبندي نه‌تنها سبب توزيع يكنواخت سفر شده‌ايم بلكه تا 12درصد نيز كاهش مصرف سوخت را شاهد هستيم. وي در تشريح تعداد و سن ناوگان اتوبوسراني اظهار داشت: برابر برنامه پنج‌ساله دوم مي‌بايست در سال85، 8هزارو 653دستگاه اتوبوس داشته باشيم كه اكنون توانسته‌ايم تا مرز 6هزارو 227دستگاه نگه داريم. سنندجي خاطرنشان ساخت:

از سال89 تاكنون يك دستگاه اتوبوس هم از دولت نگرفته‌ايم. وي در عين حال اعلام كرد: در جهت عملياتي‌شدن مصوبه اخير دولت توانسته‌ايم قرارداد خريد 200دستگاه اتوبوس را با بانك تجارت منعقد كنيم. وي همچنين گفت: طبق برنامه اميدواريم كه 5خط اتوبوسراني برقي را راه‌اندازي كنيم؛ در شرايطي كه 3خط راه‌اندازي شده است.

  • سهم دولت در حمل‌ونقل ‌عمومي مشخص شود

اعضاي شوراي شهر تهران پس از شنيدن گزارش اتوبوسراني بر لزوم تعيين تكليف سهم دولت در حمل‌ونقل عمومي تأكيد كرده و نظرات خود را بيان كردند. در اين بين رئيس كميته حمل‌ونقل شورا بعد از استماع گزارش اتوبوسراني اظهار داشت: عملكرد اين حوزه نسبت به مترو در اجراي برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران ناموفق است. به گفته محسن سرخو، طبق برنامه پنج‌ساله بنا بود سالانه ۵۰۰دستگاه اتوبوس خريداري شده و سالي ۵۰۰دستگاه اتوبوس نيز بازسازي شود اما از ابتداي برنامه نه‌تنها اين اهداف محقق نشده بلكه سالانه حدود ۱۰۰دستگاه اتوبوس كاسته شده است. وي با اشاره به عقب‌ماندگي در نصب فيلترهاي جذب دوده از برنامه گفت: بعد از ۴سال ۵۰عدد فيلتر جذب دوده روي اتوبوس‌ها نصب شد؛ درحالي‌كه طبق برنامه بنا بود فقط در سال اول تعداد ۲۰۰۰فيلتر جذب دوده نصب شود.

  • به گفته وي، جايگزيني تاكسي با ميني‌بوس برخلاف برنامه است.

به گفته حافظي نيز طبق برنامه پنج‌ساله دوم سهم اتوبوسراني در حمل‌ونقل از 20درصد بايد به 25.5درصد مي‌رسيده كه طبق گزارش اين مهم محقق نشده است. صابري نيز بر استفاده از نرم‌افزارهاي سخنگو براي معلولان در ايستگاه‌ها و مناسب‌سازي‌ زيرساخت‌ها براي معلولان تأكيد كرد.

حكيمي‌پور هم ضمن تقدير از ارائه چنين گزارش‌هاي عملكردي در شورا اظهار داشت: به شوراي پنجم هم توصيه مي‌كنم كه رويكرد نظارتي و گزارش‌محوري از مجموعه اجرايي شهر داشته باشد. وي در ادامه افزود: در گزارش‌هاي حمل‌ونقلي صحبت از خصوصي‌سازي‌ شركت‌هاي تاكسيراني و اتوبوسراني به ميان آمد.

اين در شرايطي است كه شهرداري خودش مجموعه دولتي نيست كه بخواهد واگذاري به بخش خصوصي را اجرايي كند؛ اين مجموعه شبه‌خصوصي است. قناعتي هم با اشاره به عدم‌كمك‌هاي دولت به توسعه و نوسازي ناوگان حمل‌ونقلي اظهار داشت: تكليف دولت در پرداخت يا عدم‌پرداخت سهمش به حمل‌ونقل عمومي در شهرها بايد مشخص شود.

در آخر مهدي چمران، رئيس شورا با اشاره به اينكه تكميل زيرساخت‌هاي شهري بر عهده دولت‌هاست، افزود: دولت‌ها نه‌تنها در اين حوزه‌ها سرمايه‌گذاري نمي‌كنند بلكه به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌كنند كه عوارض شهرداري‌ها دارد در قالب ماليات مطرح مي‌شود. وقتي عوارض در قالب ماليات گرفته شود به اين معني است كه ديگر ريالي به شهرها و در نهايت شهرداري‌ها تعلق نخواهد گرفت.

جدول

کد خبر 376398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha