ابراهیم وحیدزاده: موضوع مصرف بالای برق و خاموشی‌هایی که به تبع آن پیش‌می‌آید متأسفانه هر سال تکرار می‌شود؛ خاموشی‌هایی که بخش قابل‌توجهی از نیروی کار و فعالیت تولیدی و توانایی‌های جامعه را هدر می‌دهد.

ابراهیم وحیدزاده

اين مشكل هم فقط دامن شهروندان را نمي‌گيرد بلكه براي دولت هم مشكل‌ساز مي‌شود. وقتي راندمان كاري پايين مي‌آيد و كار و فعاليت كاهش مي‌يابد از درآمد نيز كاسته مي‌شود و به همين نسبت مالياتي كه بايد بابت درآمد پرداخت شود كاهش مي‌يابد. خاموشي‌ها رضايت عمومي را هم خدشه‌دار مي‌كند و مردم را به گرفتاري و تحمل مضاعف سختي دچار مي‌سازد. مثال ساده‌اش اينكه شما در گرماي تابستان در ساعاتي امكان استفاده از كولر را نمي‌يابيد، حالا راهكار چيست؟

در اين سال‌ها معمولا شاهد توصيه 2راهكار براي حل مشكل مصرف بالاي برق بوده‌ايم: 1- از مردم بخواهيم در مصرف برق صرفه‌جويي كنند. 2- برق را گران كنيم تا مردم نسبت به مصرف آن مسئولانه‌تر رفتار كنند و به تعبيري قدرش را بيشتر بدانند.
اينها راهكارهاي خيلي اصولي و دقيقي محسوب نمي‌شوند. راهكار اصولي اين است كه فكري به حال جمعيت فشرده‌شده در شهرهاي بزرگ كنيم. سال‌ها به دلايل عديده اين تصور وجود داشته كه مردم اگر در شهرها زندگي كنند ايرادي ندارد.

اينكه دلايل اين اتفاق چه بوده يا چه عوامل بيروني منجر به رشد جمعيت كلانشهرها شده‌اند، فعلا موضوع بحث ما نيست. هرچه هست اين جمعيت انبوه حالا مشكل‌ساز شده و يكي از اين مشكلات اوج گرفتن مصرف برق در برخي فصول سال است. در تابستان يكي از مهم‌ترين عوامل مصرف برق گرماست. طبيعتا بخشي از اين گرما حاصل تابيدن نور خورشيد بر سطح زمين است. در كلانشهرهايي چون تهران بخش قابل‌توجهي از گرما نتيجه حضور انبوه اتومبيل‌ها در خيابان‌هاست. درواقع مجموعه‌اي از عوامل پيوسته، دست‌به‌دست هم داده‌اند و بحراني به‌نام مصرف بالاي برق را به‌وجود آورده‌اند.

به همين نسبت بايد براي تك‌تك عوامل مؤثر، راهكار جدي داشته باشيم. مثلا بايد به نيروهاي جايگزين فكر كنيم. چه اشكالي دارد در پشت‌بام‌ها و نماهاي ساختمان‌ها باتري‌هاي آفتابي بگذاريم و از درخشش آفتابي كه ما از آن فراوان بهره‌منديم و بسياري از كشورهاي اروپايي آرزوي چنين آفتابي را دارند، در جهت توليد برق استفاده كنيم. ضمن اينكه بايد ظرفيت توربين‌هاي برق و كارخانه‌هاي توليد برق را افزايش دهيم، به‌طوري‌كه بتوان آنها را جايگزين گاز و سوخت فسيلي كرد.

آن وقت مي‌شود سوخت فسيلي را جاي سوزاندن صرف، به فرآورده‌هاي پتروشيمي تبديل و درآمد بيشتري براي كشور كسب كرد. ضمن اينكه با انرژي‌هاي جايگزين سوخت‌هاي فسيلي سلامت جامعه هم افزايش مي‌يابد و از دغدغه‌هاي محيط‌زيستي هم كاسته مي‌شود.
بنابراين براي حل مشكل مصرف بالاي برق و معضلات ديگر اولين راهكاري كه به ذهنمان مي‌رسد را تنها راهكار ندانيم و بايد تمام راهكارها را بررسي و پايدارترين‌ها و مؤثرترين‌هايش را به‌كار بگيريم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 376402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha