دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدود یک سوم خاک‌های دنیا به دلیل شیوه‌های مدیریت ناپایدار، مُرده است و هر ساله ده‌ها میلیارد تُن خاک برای کشاورزی از دست می‌رود.

یک سوم خاک‌های جهان مرده است

به گزارش مهر، حدود یک سوم خاک‌های دنیا به دلیل شیوه‌های مدیریت ناپایدار، مُرده است. هر ساله ده‌ها میلیارد تُن خاک برای کشاورزی از دست می‌رود و یکی از دلایل آن آلودگی خاک است. در بعضی از کشورها تا حدود یک پنجم تمام زمین‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منظور از آلودگی خاک، وجود مواد شیمیایی در خاک است که یا محل اصلی خود خارج شده‌اند و یا غلظت بالاتری از حد سالم دارند. چنین آلودگی‌ای ممکن است به وسیله فعالیت معدنی و صنعتی یا توسط مدیریت ناپایدار و نادرست فاضلاب ایجاد شود.

در بعضی موارد، آلاینده‌ها به وسیله باد و باران به طور وسیع در مناطق گوناگون گسترش می‌یابد. ورودی‌های کشاورزی مانند کود، علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها -و حتی آنتی‌بیوتیک های موجود در کود حیوانی- نیز آلاینده‌های بالقوه خاک هستند و خیلی از آن‌ها نسبت به مواد دیگر به سرعت واکنش شیمیایی نشان داده و تغییر می‌کنند.

آلودگی خاک بسیار خطرناک است، چرا که حتی از برخی فرآیندهای تخریب خاک مانند فرسایش، آسیب بیشتری به خاک وارد می‌کند.

خطرات مطرح شده به چگونگی واکنش خاک نسبت به مواد شیمیایی و سرعت ورود آن به اکوسیستم بستگی دارد.

تنوع آلاینده‌ها و انواع خاک و شیوه‌های تعامل آنها، بررسی‌های خاک برای شناسایی خطرات را دشوار و گران می‌کند. اعضای GSP از سازماندهی سمپوزیوم جهانی آلودگی خاک در آوریل ۲۰۱۸ استقبال کرده و از شبکه‌های داده جهانی برای تبادل اطلاعات و هماهنگ کردن استانداردها به عنوان راهی برای کاهش آلودگی حمایت می‌کنند.

کد خبر 376444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha