همشهری آنلاین: سفر دور دنیای قایق هیدروژنی پروژه ۵.۲۵ میلیون دلاری Energy Observer به زودی از پاریس آغاز خواهد شد.

براساس گزارش وايرد، اين قايق فرانسوي كه قرار است در طول سفر 6 ساله‌اش در 50 كشور مختلف جهان 101 توقف انجام دهد،‌ براي حركت از انرژي باد،‌خورشيد و هيدروژن آب دريا استفاده مي‌كند. اين هيدروژن از طريق الكتروليز آب دريا به دست مي‌آيد.

قایق

اين سفر دور دنيا قرار است تمام با اتكا بر انرژي‌هاي تجديد‌پذير و بدون هيچ گاز گلخانه‌اي انجام گيرد،‌از اين رو با اشاره به هواپيماي خورشيدي كه سال گذشته سفر به دور دنيا را به پايان رساند، به سولار ايمپالس درياها شهرت يافته‌است.

قايق Energy Observer با كمك انرژي خورشيدي كه از صفحات خورشيدي نصب شده روي بام 130 متر مربعي قايق تامين مي‌شود حركت خواهد كرد و علاوه بر اين دو توربين بادي بزرگ در انتهاي اين قايق 30.5 متري نصب شده‌است.

در شب‌هايي كه هيچ بادي درحال وزش نيست، قايق با استفاده از اصلي‌ترين نوآوري خود به حركت ادامه خواهد داد:سيستم الكتروليز كه هيدروژن را از آب دريا استخراج كرده و درون مخزني روي قايق ذخيره مي‌كند. به گفته ژروم دلافوس مدير اين پروژه، بهترين سوختي كه مي‌توان پس از توليد مازاد آن را روي قايق ذخيره كرد هيدروژن است،‌زيرا سوختي سبك است و كارايي آن سه برابر ديگر سوخت‌ها است.

اين قايق درواقع قايقي 34 ساله است كه در سال 1983 براي حضور در مسابقات ساخته شد و اكنون با تغييراتي بزرگ به يك قايق پاك و خودكفا تبديل شده‌است. هر سال از سفر اين قايق 4.6 ميليون دلار هزينه خواهد داشت.

کد خبر 376462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha