همشهری آنلاین: با وجود آنکه خیلی از رهبران و جریان‌های سیاسی در عراق علیه همه پرسی منطقه اقلیم موضع گرفته‌اند اما هیچ یک به اندازه سید عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی که دولت و بزرگترین فراکسیون را در پارلمان عراق در اختیار دارد، طیف بارزانی را آشفته نکرده است.

 مخالفت سید عمار حکیم با همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و آشفتگی جریان بارزانی

به گزارش ایرنا، سید عمار حکیم که همواره به گرفتن مواضع دیپلماتیک و معمولا نرم در قبال تحولات داخلی و خارجی شهرت دارد، در موضعی کم سابقه، مخالفت صریح خود را با همه پرسی در منطقه اقلیم کردستان که جریان بارزانی متولی آن شده، اعلام کرده است.

رهبر ائتلاف ملی نخستین بار در آوریل گذشته در جریان سفر به کشور مصر، به صراحت اعلام کرد که اگر دولت کردستان شکل بگیرد، تنها رژیم صهیونیستی آن را به رسمیت خواهد شناخت.

این موضع را سید عمار حکیم در اوایل ماه ژولای جاری در تهران تکرار کرد و ضمن هشدار به تبعات منطقه ای استقلال کردستان عراق، گفت که فقط رژیم اسراییل از انجام همه پرسی در اقلیم کردستان حمایت می کند.

رهبر ائتلاف ملی شب گذشته (15 ژولای 2017) در دیدار تعدادی از نخبگان دانشگاهی و فرهنگی عراق بار دیگر تاکید کرد که مخالف انجام همه پرسی در اقلیم کردستان عراق است و گفت که این امر باعث تجزیه عراق و دیگر کشورهای منطقه می شود.

شورای رهبری ائتلاف ملی عراق نیز شامگاه دیروز شنبه به رهبری سید عمار حکیم تشکیل جلسه داد و به صراحت با انجام همه پرسی در اقلیم کردستان عراق مخالفت کرد، که این امر نشان می دهد مخالفت با همه پرسی فقط به شخص سید عمار بر نمی گردد بلکه مواضع واحد ائتلاف ملی عراق است.

براساس بیانیه این شورا که در اختیار ایرنا قرار گرفته است: شورای رهبری ائتلاف ملی بر وحدت اراضی عراق و مخالفت با همه پرسی در اقلیم کردستان عراق تاکید می کند.

شدت مخالفتی که سید عمار و ائتلاف ملی در برابر همه پرسی نشان داده از یک سو و تنها ماندن طیف بارزانی که حتی احزاب عمده کردستان با آن مخالفت کرده اند، اصل همه پرسی را در محاق برده است.

مخالفت صریح کشورهای منطقه به ویژه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با همه پرسی و پیوستن کشورهای اروپایی و آمریکا به صف مخالفان باعث شده است که طیف بارزانی حتی از حیث سیاسی در موضع ضعف قرار گیرد و به نظر می رسد، همین امر طیف بارزانی را بیقرار کرده است.

'مسعود بارزانی' رهبر حزب دمکرات کردستان عراق به امید اینکه بتواند نظر کشورهای اروپایی را در مخالفت با همه پرسی برگرداند، چند روزی است که به اروپا سفر کرده و حتی در سخنرانی هایش به علت مخالفت سید عمار حکیم، به شیعیان عراق طعنه زده است.

او درحالی که شیعیان با افزون بر 60 درصد جمعیت، اکثریت این کشور محسوب می شوند، مدعی شده است که شیعیان با کمک وی در عراق به قدرت رسیده اند.

وی همچنین گفت که به سقوط رژیم صدام کمک کرده و از این کار خود متسف است! زیرا معتقد است که شیعیان امروز به او پشت کرده و مخالف رسیدن کردها به حقوق شان شده اند.

این در حالیست که سید عمار حکیم در نشست دیشب با فرهنگیان و دانشگاهیان در بغداد عنوان کرد که به صراحت به کردها گفته که بگویند؛ آیا همه پرسی برای انجام استقلال کردستان عراق است یا تنها ابزاری برای دستیابی به پاره ای حقوق می باشد که کردها تصور می کنند از آنها محرومند؟

اعتقاد عمومی بر این است که طیف بارزانی که منادی همه پرسی شده، فقط برای کسب پاره ای امتیازات سیاسی در عراق این موضوع را دنبال می کند و یکی از دلایل فاصله گرفتن احزاب مهمی مانند اتحادیه میهنی، تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق از همه پرسی به همین دلیل است.

با وجود این طیف بارزانی، شخص سید عمار را با توجه به اعتبار سیاسی که نزد همه احزاب سیاسی عراقی از جمله احزاب کُرد دارد، در ناکام گذاشتن طرح همه پرسی در بعد داخلی عراق موثر می دانند و به همین دلیل بیشترین تیرهای انتقاد و بعضا توهین را متوجه او کرده اند.

کد خبر 376485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha