مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت که با اجرای طرح احیا، وضعیت تالاب بین‌المللی میانکاله به‌عنوان یکی از ۶۰۰ذخیرگاه زیست کره جهان در شرق مازندران تثبیت و مانع از پیشروی خشکی شد.

تالاب میانکاله

حسينعلي ابراهيمي‌كارنامي در گفت‌وگو با ايرنا، اجراي طرح احيا و انتقال بخشي از آب تالاب محلي لپوي زاغمرز به تالاب بين‌المللي ميانكاله را دليل اصلي براي تثبيت وضعيت اين ذخيرگاه زيست‌كره جهان اعلام كرد.

وي افزود: بر اثر خشكسالي و كاهش حقابه ورودي به ميانكاله، حدود 20درصد از مساحت اين تالاب خشك شده بود كه با اجراي طرح احيا از پيشروي خشكي جلوگيري شد.

كارنامي برداشت غيرمجاز از حقابه، عقب‌نشيني آب درياي خزر و كم شدن آب كانال چپقلي و خزيني و در مجموع خليج گرگان به‌عنوان تأمين‌كننده بخشي از آب اين زيستگاه را دليل اصلي خشكي تالاب ميانكاله در چند سال قبل دانست.

  • احياي تالاب ميانكاله مطالبه ملي

ابراهيمي‌كارنامي اظهار كرد: احياي كامل تالاب بين‌المللي ميانكاله به مطالبه ملي و حتي جهاني تبديل شد و با پيشنهاد سازمان محيط‌زيست كارگروه ملي احيا با مسئوليت معاون اول رئيس‌جمهور در كشور تشكيل شد.

مديركل حفاظت محيط‌زيست مازندران افزود: در اين كارگروه برقراري حقابه از منابع آبي بالادست، انتقال آب درياي خزر و لايروبي كانال خزيني و ساير منابع آبي انتقالي به تالاب ميانكاله مصوب شد كه در حال اجراست.

ابراهيمي‌كارنامي گفت: دولت براي اجراي طرح احيا اعتبار ملي اختصاص داده است كه بخشي از اين بودجه نيز در اختيار مازندران قرار داده مي‌شود.

  • اقدامات اجرايي احياي خليج گرگان با پشتوانه علمي صورت پذيرد

معاون محيط‌زيست دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم دراين باره گفت: اقدامات اجرايي در حوزه احياي خليج گرگان بايد براساس مطالعات و پشتوانه علمي صورت گيرد.

پروين فرشچي پس از پايان بازديد يكروزه از خليج گرگان و جزيره آشوراده اظهار داشت: هر چند درخصوص احياي زودتر خليج گرگان از سوي جوامع محلي، نهادها، سمن‌هاي محيط‌زيست، دانشگاه‌ها و متخصصان تحت فشار هستيم اما با توافقي كه با كارگروه استاني و ملي انجام شده است، راهكار‌هاي اجراي كوتاه‌مدت آن نيز با پشتوانه علمي اجرايي خواهد شد.

معاون سازمان محيط‌زيست همراه با خانم لني هارت، مدير مركز سگ‌هاي آبي كشور هلند و دكتر شيرازي، نماينده مركز هلندي در ايران با حضور در جزيره آشوراده از مركز بازتواني فُك خزري ديدن كردند.

فرشچي در اين رابطه اظهار داشت: براي حمايت و نجات فُك خزري (گونه‌اي از سگ آبي) مشاركت همه كشور‌هاي حاشيه دريا را مي‌طلبيم.

وي گفت: فرهنگ نادرست در برخي از مناطق كشورهاي حوزه درياي خزر و بهره‌برداري بي‌رويه از اين‌گونه پستاندار و نوع رويكرد و نگاه آنها به مقوله تنوع زيستي ازجمله دلايل اصلي كاهش جمعيت فُك خزري است. فرشچي ادامه داد: طي دهه‌هاي اخير جمعيت فُك خزر از يك‌ ميليون به كمتر از 100 هزار رأس كاهش يافته است.

تالاب ميانكاله با مساحت 68هزار هكتار در شرق مازندران واقع شده است و 230گونه پرنده و 180گونه گياهي در اين منطقه وجود دارد. اين تالاب به دليل داشتن ذخيرگاه گياهي، جانوري و آبزيان به‌عنوان يكي از 8 ذخيرگاه زيست كره جهان به ثبت رسيده است.

کد خبر 376537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha