سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - وحید الوندی: حتی تصورش هم وحشتناک است. زخم‌هایت آنقدر بخارند که خونی شوند و تو مرهمی برای این زخم‌ها نداشته باشی.

رنگارنگ  ولی ترسناک

 زخم‌ها، نقص بدني ايجاد كنند، سوي چشمانت را بگيرند و زمينگيرت كنند. مگر ممكن است؟ بله، بيماران پروانه‌اي اينطوري زندگي مي‌كنند؛ بيماري‌اي كه عوارض بسيار ويژه و غم‌انگيزي دارد و كمتر كسي قادر به درك حال و روز بيماران دچار به اين بيماري است. وارد خانه كه مي‌شوي در پس برخورد صميمي و ساده اعضاي خانواده، سكوت سرد و آزار دهنده‌اي را احساس مي‌كني و با خود فكر مي‌كني كه انگار شور و اشتياق زندگي و نشاط و سرزندگي با اين خانه غريبه است. اطرافت را پدر و مادر پير خانواده به همراه 4 فرزندشان گرفته‌اند اما انگار تنها هستي و نگاهت كه مي‌كنند، از سكوتشان فريادي پر از درد و آه و سوز مي‌شنوي، گويي مدت‌هاست در گلو گير كرده و ديگر ناي فريادزدني نمانده است.

پدر پير خانواده كه اين روزها 80سالگي را پشت سر مي‌گذارد، كمرش خميده شده، اما نه فقط به خاطر كهولت سن بلكه كارگري و انجام كارهاي سخت و پرمرارت و هزينه‌هاي سنگين بيماري 4فرزندش، كمر او را خم كرده است. پدر پير و رنج‌كشيده خانواده از عمل آپانديس و فتق خود مي‌گويد و از اينكه با وجود ميخچه دردناك پايش ديگر توان كار كردن ندارد، اما آشوب دلش براي فرزندان بيمارش حتي لحظه‌اي او آرام نمي‌گذارد و اگر بتواند تمامي دردها، سختي و مشقات را تحمل كند، دردها، بي‌قراري‌ها و مشقات فرزندانش را نمي‌تواند تحمل كند.

او مي‌گويد: بيماري اي.بي‌ يا بيماري پروانه‌اي برخلاف نامش نه هيچ طراوت و لطافتي دارد و نه شباهتي به پروانه‌هاي رنگارنگ. بيماري اي.بي فقط زخم دارد و تاول، بي‌قراري، گوشه‌گيري، انزوا و افسردگي، رنگارنگش مي‌كند.

  • زندگي با تاول‌ها

پسر جوان خانواده به زمين چشم دوخته و گاه گاه آهي مي‌كشد. وقتي علتش را جويا مي‌شوم، مي‌گويد: زخم‌ها و تاول‌هاي بدن تمام پاها، دست‌ها، شانه و كمرم را را درگير كرده و اگر هر روز با داروها و پانسمان مخصوص به آنها رسيدگي نشود، همزمان اندام‌هاي دروني بدن نيز زخم مي‌شوند و اگر عمق زخم‌ها به استخوان برسد بايد منتظر قطع عضو بود.

او با صدايي لرزان و بغضي گلوگير ادامه مي‌دهد: من و 3خواهر ديگرم كه مثل من مبتلا به اي.بي هستند نمي‌توانيم غذاي سفت بخوريم و بايد از ميوه‌هاي رنده شده و غذاهاي نرم استفاده كنيم. انگار ديگر با خارش شديد زخم‌ها و تاول‌هاي ملتهب و دردناك انس گرفته‌ايم و لباس و رختخواب خوني و چسبنده به بدن چيزي غيرعادي در زندگي روزمره ما نيست.

پسر جوان خانوده كه حالا قطره‌هاي ريز اشك از چشمانش سرازير مي‌شود به سخنانش ادامه مي‌دهد و مي‌گويد: بيماري اي.بي كلسيم زيادي از بدن ما مي‌گيرد و به همين دليل دندان‌هايمان به‌شدت پوسيده و فرسوده مي‌شوند اما بايد دنداني كه نداريم را روي جگر بگذاريم، چون هزينه ترميم دندان‌هايمان را نداريم و نمي‌توانيم براي ترميم هر دندان خود يك‌ميليون و 300 هزار تومان بپردازيم.

وي مي‌گويد: هميشه با خواهرانم دعا مي‌كنيم كه بيماري ديگري سراغ ما نيايد، چون سختي، بي‌قراري و مشقتمان را دوچندان مي‌كند. اما دردناك‌تر از آن، اين است كه به خاطر نداشتن هزينه‌هاي لازم، نمي‌توانيم به پزشك مراجعه كنيم و بايد در كنج خانه با درد و بيماري بسوزيم و بسازيم.

  • انزوا و تنهايي

دختر خانواده، سر به زير، چشم به زمين دوخته و با لحني آرام و بغض‌آلود مي‌گويد: حالت تهوع بخشي از برنامه روزمره ما شده، اما از همه بدتر، تنهايي، افسردگي و انزوايي است كه محكوم به تحمل آن شده‌ايم. گردش، تفريح، مهماني‌هاي دوستانه، شور و شوق ازدواج، سفر و نشاط و جنب‌وجوش در زندگي ما معنايي ندارد و برخي اوقات در جمع، انگشت‌نماي ديگران مي‌شويم و مورد تمسخر قرار مي‌گيريم و با خود مي‌گوييم همان بهتر كه در كنج خانه با غم و درد خود تنها باشيم و دم نزنيم.

اين صحبت‌ها را كه مي‌شنوم از پدر خانواده در مورد هزينه‌هاي نگهداري و مراقبت از 4فرزند بيمارش مي‌پرسم. آه از نهادش بلند مي‌شود، چهره‌اش سرخ مي‌شود و به آرامي مي‌گويد: هزينه نگهداري از هر بيماري مبتلا به اي.بي در ماه به 2ميليون و 500هزار تومان در ماه مي‌رسد و اين يعني علاوه بر هزينه‌هاي سرسام‌آور زندگي روزمره و معيشت عمومي بايد ماهي 10 ميليون تومان براي 4 فرزند بيمار خود كنار بگذارم، اما از كجا و چگونه نمي‌دانم.

اشك‌هاي پيرمردي كه خود را در برابر فرزندانش خجالت زده مي‌داند ناگهان دل را به سختي مي‌لرزاند. پسر و دختران پدري كه ديگر شكسته و فرسوده شده چه مي‌توانند بكنند وقتي هيچ كجا حاضر نيستند به آنها كاري بدهند، جز آنكه اشك بريزند و به چشم يك سربار به‌خود نگاه كنند.

  • دل خون مادر

اما مادر خانواده كه تا حالا سكوت كرده و بغض به سختي گلويش را فشار مي‌دهد مي‌گويد: وقتي يكي از فرزندانم بيمار مي‌شود انگار در خانه عزاداري برپا مي‌شود. جگرم مي‌سوزد و دلم خون مي‌شود، چون مي‌دانم پولي براي درمان آنها نداريم اما بايد سرپا بايستم و شكستنم را بروز ندهم تا دل بچه‌هايم خالي نشود.

مادر خانواده گريه مي‌كند و ادامه مي‌دهد: چشمان يكي از دخترانم تار مي‌بيند و سو ندارد، اما گله و شكايت نمي‌كند، چون مي‌داند حتي يك عينك هم نمي‌توانيم براي او تهيه كنيم.

يكباره از دهانم مي‌پرد و مي‌پرسم هيچكدام از بچه‌ها ازداوج نكرده‌اند؟ كه دوباره اشك در چشم دختران خانواده حلقه مي‌زند. يكي از آنها مي‌گويد: ما حتي از اينكه در جمعي حضور پيدا كنيم هراس و اضطراب داريم چه رسد به اينكه به ازدواج فكر كنيم. چه‌كسي حاضر است با اين وضعيت با ما زندگي كند. تنهايي و گوشه‌گيري ما را افسرده كرده و گاهي افسردگي و فشار روحي از خارش‌هاي عذاب‌آور زخم و تاول‌هاي بدنمان بيشتر ما را عذاب مي‌دهد.

بيماران پروانه‌اي بايد هر روز با پماد و مواد بهداشتي مخصوص پانسمان شوند تا كمي التهاب و خارش آنها التيام يابد، اما زخم‌هاي كهنه‌اي كه روح و روان آنها را مي‌آزارد با هزينه‌هاي سنگين التيام بيماري دست به دست هم داده‌اند تا افسردگي و انزوا همراه همه روز آنها باشد. بيماري اي.بي هنوز درمان قطعي ندارد و جزو بيماري‌هاي نادر به شمار مي‌رود، اما سنگيني هزينه‌هاي نگهداري از اين بيماران بي‌شك مي‌تواند درمان قطعي داشته باشد، چون مردان و زنان ايران‌زمين نمي‌توانند سختي‌ها و مشقات فراوان هموطنان خود در گوشه‌اي از خاك ايران را ببينند و بي‌تفاوت و به سردي از كنار آن عبور كنند.

اگر كمك‌هاي ما دستي شود تا بار سنگين هزينه‌هاي بيماري را از پشت پيرمرد 80 ساله و ناتوان بردارد، اشك را از چشمان دختران رنجيده و افسرده پاك كند و كمي شور و نشاط به زندگي سوت و كور و سرد اين خانواده بياورد آنگاه مي‌توانيم منتظر آرامش و شادي‌اي باشيم كه طعمش را در همه عمر احساس كنيم.

  • شما چه مي‌كنيد؟

پدر و مادر خانواده، كهنسال و خميده هستند، 4 فرزند آنها همگي به بيماري پروانه‌اي مبتلا هستند كه عواقب و عوارض وحشتناك آن زندگي‌شان را تيره و تار كرده است . هم مشكلات تامين هزينه و هم داروها و درمان‌هاي مورد نياز سدي در زندگي اين خانواده محسوب مي‌شود. شما براي كمك به اين 4 خواهر و برادر چه مي‌كنيد؟ نظرات و پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 376559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha