همشهری آنلاین: مقامات قطری با ابراز تاسف از دست داشتن مسئولان اماراتی در هک سایت خبرگزاری رسمی این کشور(قنا) تاکید کردند که عاملان این جنایت را تحت پیگرد قرار خواهد داد، درعین حال کارشناسان آمریکایی پیش بینی کردند که این اقدام امارات موجب سردتر شدن رابطه واشنگتن با ابوظبی شود.

قطر: از امارات شکایت می کنیم

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری 'الجزیره'، سیف بن احمد آل ثانی مدیردفتر ارتباطات دولتی قطر با اشاره به خبر منتشر شده در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که امارات را عامل هک سایت خبرگزاری قطر دانسته است، گفت : اطلاعات این روزنامه جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی گذارد که جنایت هک سایت خبرگزاری قطر رخ داده است.

وی تاکید کرد: این اقدام از سوی یک کشورعرب حاشیه خلیج فارس، نقض قانون بین المللی، توافقات شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل است.

به نوشته واشنگتن پست، مسئولان سازمان جاسوسی آمریکا فاش کردند که امارات عامل هک سایت خبرگزاری قطر در 24می (سوم خرداد) گذشته است و مقامات بلندپایه اماراتی یک روز قبل از اجرای عملیات هکرها، درباره این موضوع بحث و گفت وگو کرده‌اند.

مدیردفتر ارتباطات دولتی قطر افزود: تحقیقات دادستانی قطر در این باره ادامه دارد و دادستانی اقدامات لازم را علیه عاملان این جنایت انجام خواهد داد.

مقامات اماراتی ازجمله انور قرقاش وزیر مشاور درامورخارجه امارات و یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا این اتهام را رد کردند.

پروفسور داگلاس باندوا، محقق ارشد اندیشکده آمریکایی کیتو ودستیار پیشین رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق این کشور، گفت : اطلاعات منتشر شده توسط واشنگتن پست بسیار مهم است وموجب شرمساری زیادی برای امارات وحتی عربستان خواهد شد.

داگلاس درمورد تاثیر این اطلاعات بر روی تقویت موضع قطر در آمریکا درگفت وگو با الجزیره گفت:برخی از شخصیت های آمریکایی از ابتدا نسبت به اتهاماتی که کشورهای تحریم کننده قطر به دوحه زدند

شک وتردید داشتند از جمله سناتور باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا که اقدامات عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر را اشتباه تازه کارها (محمد بن سلمان ولیعهد عربستان) توصیف کرد.

پروفسور آمریکایی افزود: امارات به دشواری می تواند به موضع خود بر ضد قطر ادامه دهد زیرا اطلاعات واشنگتن پست این کشور را در وضعیت بدی قرار می دهد.

بانداو پیش بینی کرد که برخورد واشنگتن با امارات پس از این رسوایی سردتر شود و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا فشار زیادی بر ریاض وابوظبی برای مذاکره با قطر وارد آورد.

ادوارد جوزف مدیر اجرایی اندیشکده امور بین الملل در واشنگتن نیز هک شدن سایت های قطری را جزو اقدامات خصمانه توصیف کرد وگفت که هک وجعل اخبار از ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز خطرناکتر است.

وی ابراز عقیده کرد: گزارش واشنگتن پست درباره دست داشتن امارات در هک خبرگزاری قطر، قواعد بازی در بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر را تغییر می دهد و سوالات زیادی را درخصوص بسیج این کشورها علیه یک حکومت ایجاد می کند.

کد خبر 376615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha