تاکنون پرداخت ۱۷۰۰ میلیارد تومان سود به مشمولان سهام عدالت تصویب شده و این مقدار سود روزبه‌روز در حال افزایش است؛ براساس مصوبه مجلس سهام پالایشگاه نیز به سبد سهام عدالت باز خواهد گشت و سود آنها نیز به این سبد اضافه می‌شود.

به گزارش همشهري، مجامع عمومي شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت در حال برگزاري است. ظرف ديروز و امروز نيز مجامع تعداد زيادي از شركت‌ها برگزار و در آنها سود سالانه شركت‌ها ميان سهامداران تقسيم شد، اين مقدار سود تاكنون 1700ميليارد تومان بوده كه همچنان در حال افزايش است. قرار است در عين حال پس از لغو مصوبه دولت از سوي مجلس سهام 7پالايشگاه كه از سبد سهام عدالت خارج شده بود نيز بار ديگر به اين سبد اضافه شود كه در آن مقدار سود سهام عدالت باز هم افزايش خواهد يافت. در همين رابطه جعفرسبحاني سخنگوي سازمان خصوصي‌سازي‌ به همشهري گفت:

مجامع عمومي شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت در حال برگزاري است و امسال حداكثر تا پايان شهريور سود عملكرد سال مالي 1395شركت‌هاي سهام عدالت به‌حساب مشمولان واريز خواهد شد. او توضيح داد: با توجه به اينكه سال مالي اين شركت‌ها 29اسفند‌ماه هرسال است اين شركت‌ها موظفند براساس قانون تجارت ظرف مهلت 4‌ماه مجمع عمومي عادي سالانه خود را برگزار كرده و در آن نسبت به‌صورت‌هاي مالي و مقدار سودي كه به‌دست آورده‌اند تصميم بگيرند.

او با بيان اينكه تقريبا سال مالي اكثر شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت 29اسفند‌ماه هر سال است، گفت: البته سال مالي برخي از اين شركت‌ها نيز 31خرداد‌ماه تعيين شده است اما به هر حال مجامع اغلب شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت تا پايان تير‌ماه برگزار مي‌شود و در مرداد‌ماه مي‌توان درباره مقدار كلي سود سهام عدالت كه به مشمولان اختصاص مي‌يابد به‌طور دقيق تري صحبت كرد. او با تأكيد بر اينكه سود مشمولان تا پايان نيمه نخست سال به‌حساب مشمولان واريز مي‌شود، تأكيد كرد:

به موجب قانون اين شركت‌ها 8‌ماه فرصت دارند تا سود تقسيم شده در مجمع را به سهامداران پرداخت كنند. درتلاش هستيم تا زودتر از موعد مقرر اين مقدار سود را دريافت و به‌حساب مشمولان واريز كنيم. او اما اشاره‌اي به رقم دقيق سودي كه به هر نفر اختصاص مي‌يابد نكرد اما در ادامه توضيح داد: از همه مشمولان خواسته‌ايم تا شماره شباي خود را اعلام كنند.

به گفته او تا به حال 28.5ميليون نفر شماره شبايشان را اعلام كرده‌اند كه چيزي در حدود 62درصد از مشمولان سهام عدالت را در بر مي‌گيرد. او درباره افرادي كه هنوز شماره حسابشان را به سازمان خصوصي‌سازي‌ اعلام نكرده‌اند، گفت: مشمولان هنوز فرصت دارند كه شماره شبايشان را در سامانه سهام عدالت وارد كنند.

  • سازو كار پرداخت سود

هم‌اكنون نام 60شركت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شركت‌هاي سرمايه‌پذير قرار دارد كه طبق قانون اين شركت‌ها هر سال پس از برگزاري مجامع، بايد معادل سهامي كه بابت سهام عدالت در اختيار سازمان خصوصي‌سازي‌ است به مشمولان سهام عدالت سود پرداخت كنند. در طول سال‌هاي قبل اين مقدار سود بابت اقساط سود سهام عدالت به‌حساب خزانه دولت واريز مي‌شد اما از امسال پس از پايان مهلت 10ساله قانوني تعيين شده،

سازمان خصوصي‌سازي موظف است سود تقسيم شده در مجامع شركت‌ها را به‌حساب سهامداران عدالت واريز كند. از فروردين سال‌جاري سازمان خصوصي‌سازي‌ اقدام به دريافت شماره شباي حساب بانكي مشمولان سهام عدالت از طريق سامانه اين سهام كرد تا پس از پايان فصل مجامع، شركت‌هاي سرمايه‌پذير سود سال مالي 95خود را به‌حساب مشمولان واريز كنند.

  • چند شركت سود كرده‌اند؟

تاكنون مجامع عمومي عادي سالانه رسيدگي به عملكرد سال مالي 1395درخصوص 19شركت سرمايه‌پذير سهام عدالت از مجموع 49شركت قطعي واگذار شده به اين طرح برگزار شده است. همچنين تعداد 14شركت از مجموع 19شركتي كه مجمع عمومي آنها برگزار شده است، داراي عملكرد منجر به سود قابل تقسيم بوده‌اند و در مجامع عمومي اين 14شركت، توزيع سود ميان دارندگان سهام به تصويب رسيده است. از سوي ديگر عملكرد تعداد 5شركت ديگر نيز منجر به توزيع سود بين سهامداران ازجمله مشمولان سهام عدالت نشده است.

  • مقدار سود چقدر بوده است؟

تاكنون سهم سود سهام عدالت از مجموع سود مصوب تقسيم شده در مجامع عمومي شركت‌هاي سرمايه پذير سهام عدالت به مبلغ ۱۷۰۰ ميليارد تومان بالغ شده است.مطابق قانون تجارت ۸‌ماه فرصت دارند تا سود تقسيم شده خود را توزيع كنند و سازمان خصوصي‌سازي‌ نيز موظف است اين سود توزيع شده را به‌حساب مشمولين سهام عدالت واريز كند.

کد خبر 376639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha