چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

«از هر ۳۰دانش‌آموز هر کلاس تجربی، یکی دکتر می‌شود»؛ این هشدار صریح مهدی فیض، معاون فرهنگی آموزش و پرورش به والدین دانش‌آموزانی است که اصرار دارند فرزندشان حتما در رشته تجربی درس بخواند؛ پدر و مادرهایی که برای آرزوهای خودشان، استعداد و علاقه فرزندشان را قربانی می‌کنند و دست آخر هم نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

پزشکی

اين روزها نزديك به يك ميليون دانش‌آموز درگير انتخاب رشته‌ هستند و اگر انتخاب درستي نداشته باشند، سرنوشت‌شان تغيير خواهد كرد. به استناد آماري كه معاون مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به همشهري داده است، از مجموع 965 هزار دانش‌آموز پايه نهم، 38 درصد آنها رشته تجربي را براي ادامه تحصيل انتخاب كردند كه نسبت به سال تحصيلي قبل از آن يك درصد كاهش پيدا كرده است. اين رقم شايد كم باشد، چرا كه با توجه به «تب دكترشدن» كه رو به افزايش هم بود، همين تغيير مسير را هم بايد به فال نيك گرفت. هشدارهاي مدام از سوي آموزش و پرورش و تلاش مشاوران مدارس براي توجيه والدين كه تحصيل در رشته تجربي را مساوي دكترشدن ندانند، يكي از عوامل مؤثر بر همين كاهش حداقلي بوده است. سال تحصيلي گذشته 66 درصد دانش‌آموزان به شاخه نظري و 34درصد نيز به شاخه هاي كاردانش و فني حرفه‌اي هدايت شدند.

در شاخه نظري به نسبت 100درصد در درون اين شاخه به ترتيب 75/0 درصد رشته معارف، 19 درصد رشته رياضي، 33 درصد رشته انساني و 45درصد رشته تجربي را ‌ براي ادامه تحصيل انتخاب كردند. پس از آنكه سال گذشته اجراي برنامه هدايت تحصيلي با چالش‌هايي مواجه شد، گويا اين‌بار تلاش جدي‌تري براي توجيه اوليا و دانش‌آموزان آغاز شده است. در يك نمونه از آغاز سال تحصيلي 4جلسه 2ساعته مشاوره براي اولياي دانش‌آموزان برگزار شده است. محمد مصطفوي‌‌ هم اين تغيير نگرش در بين اولياي را تأييد مي‌كند و به همشهري مي‌گويد: «در فرم‌هاي نظرسنجي سال تحصيلي جاري (96-95)، 38 درصد دانش‌آموزان براي ادامه تحصيل در رشته‌هاي كاردانش و فني وحرفه‌اي ابراز علاقه كردند كه نشان‌دهنده تغيير نگرش و تصميم‌گيري عاقلانه آنها با توجه به واقعيات جامعه است.»

  • آغاز ثبت‌نام

حالا دانش‌آموزان پايه نهم بايد براي دريافت برگ هدايت‌تحصيلي به مدارس محل تحصيل خود مراجعه كنند. مصطفوي مي‌گويد: «زمان مراجعه دانش‌آموزان به مدارس براي دريافت فرم‌ها و ثبت‌نام از سوي مدارس اعلام و ظرفيت‌هاي هر رشته نيز مشخص شده است. هر منطقه ظرفيتي براي پذيرش در رشته‌هاي تحصيلي دارد، براي مثال اگر منطقه‌اي ظرفيت پذيرش 400 دانش‌آموز در رشته تجربي را دارد، بايد اين ظرفيت بر حسب عملكرد تحصيلي و داده‌هاي دانش‌آموزي مورد بررسي قرار گيرد.» او تأكيد مي‌كند كه امسال هيچ اجباري در هدايت تحصيلي نخواهد بود اما از والدين مي‌خواهد علاوه بر محدوديت ظرفيت مدارس مناطق به استعداد و علاقه فرزندشان هم توجه كنند.وي با اشاره به جايگاه ويژه مشاوره در آموزش و پرورش دانش‌آموزان گفت: برنامه‌ریزی‌ها و پیش بینی‌های لازم انجام شده تا برای دوره ابتدایی نیز مشاور در نظر گرفته شود.مصطفوي توضيح داد: در سال‌هاي قبل كه دانش‌آموزان پس از گذراندن سال اول دبيرستان انتخاب رشته مي‌كردند تنها 30درصد حاضر مي‌شدند مدرسه خود را تغيير دهند و70درصد در همان دبيرستاني كه سال اول عمومي را طي كرده بودند ادامه تحصيل مي‌دادند.

کد خبر 376674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha