همشهری آنلاین: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی روز پنجشنبه طی حکمی دستور داد تا دو سازمان مبارزه با تروریسم و امنیت داخلی عربستان در چهارچوب نهاد جدیدی به فعالیت خود ادامه دهند.

Saudi Arabia

این تصمیم در پی برکناری محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور پیشین عربستان سعودی و آغاز روند بازنگری در فعالیت دستگاههای امنیتی این کشور اتخاذ شد.

به گزارش یورونیوز جابجایی پرسنل ارشد امنیتی، تغییر رئیس گارد سلطنتی و ارتقاء مقام عبدالعزیز بن محمد الهویرینی، رئیس نهاد امنیتی جدید و معاون او به سطح وزیر از موارد اعلام شده در این حکم سلطنتی است.

با این فرمان که خبر مربوط به آن را آژانس خبری دولتی عربستان سعودی منتشر کرد نهاد امنیتی بزرگترین کشور صادر کننده نفت در جهان و کنترل آن در دستان پادشاه عربستان و ولیعهد او متمرکز می شود.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که این تغییرات با هدف مقابله با تمام چالشی‌های امنیتی، رسیدن به بالاترین درجه انعطاف پذیری و آمادگی و نیز با هدف افزایش توانایی‌ها برای واکنش سریع در مقابل هر نوع شرایط اضطراری انجام شده است.

با این حکم افراد مهمی در میان مقامات ارشد وزارت کشور که پیش از این با محمد بن نایف، ولیعهد پیشین و برادرزاده پادشاه همکاری می کردند و به گروه «MbN» مشهور بودند، حذف می شوند. مقامات عضو گروه «MbN» برای مدتی طولانی شرکای پایدار غرب در همکاری‌های امنیتی محسوب می شدند.

برخی تحلیلگران و آگاهان در مسائل عربستان سعودی این حکم را شروعی برای یک روند طولانی اصلاحات در این کشور می‌دانند که اگرچه از یک سو همسو با منافع داخلی و دولتی است اما از سوی دیگر فعالیت و اختیارات وزارت کشور عربستان را محدود می کند و در مقابل بر قدرت پادشاه می افزاید.

فرمان حکومتی صادر شده در روز پنجشنبه جایگاه دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی را نیز به سطح وزارتخانه ارتقاء داد.

افزایش قدرت نیروهای وابسته به دفتر محمد بن سلمان مشهور به گروه «MbS» به دو سال حدس و گمان ها درباره رقابتهای پشت صحنه آنها با گروه «MbN» پایان داد. همچنین اگرچه محمد بن سلمان برای بر تخت نشستن باید خویشاوندان قدرتمند، روحانیون و روسای قبایل عربستان را با خود همراه کند اما به نظر می رسد این فرمان، روند بر تخت نشینی او را تسریع کند.

در بخش دیگری از حکم روز پنجشنبه، پادشاه عربستان محمد الکویز را به ریاست سازمان تنظیم کننده سرمایه گذاری کشور موسوم به «CMA» منصوب کرد؛ یعنی به ریاست نهادی که سرمایه گذاری های پادشاهی را مدیریت می‌کند.

کد خبر 376799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha