همشهری آنلاین: پس از آن که وزیر خارجه آلمان اعلام کرد در هماهنگی با صدراعظم آلمان در روابط این کشور با ترکیه بازنگری خواهد شد، به گزارش رسانه‌ها برنامه‌های مشترک نظامی آلمان و ترکیه متوقف شدند.

​​​​​​​بازنگری در روابط آلمان و ترکیه | توقف برنامه‌های مشترک نظامی

به گزارش دويچه وله، روزنامه آلمانی "بیلد" به نقل از محافل دولتی آلمان نوشته است که برنامه‌های مشترک نظامی آلمان و ترکیه که هر دو عضو ناتو هستند، متوقف شده است.

گزارش روزنامه "بیلد"، هم به طرح‌های در دست اجرا و هم به طرح‌هایی اشاره می‌کند که برای آینده برنامه ریزی شده‌اند. دولت آلمان هنوز در این باره نظر رسمی خود را اعلام نکرده است.

  • آغاز بازنگری در روابط آلمان با ترکیه

پس از آن که شماری از شهروندان آلمان در ترکیه دستگیر شدند و دولت ترکیه شرکت‌ها و بعضی افراد را در آلمان متهم به حمایت از تروریسم کرد و فهرستی از این شرکت‌ها و افراد را به اداره فدرال پلیس جنایی در آلمان (BKA) تحویل داد، زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر خارجه آلمان، روز پنج‌شنبه (۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه) اعلام کرد که در روابط این کشور با ترکیه بازنگری خواهد شد.

در فهرست ارائه شده از طرف دولت ترکیه به اداره فدرال پلیس جنایی آلمان نام ۶۸ شرکت و فرد آمده که متهم به حمایت از تروریسم هستند، زیرا در ارتباط با فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی ترکیه که مخالف اردوغان است، هستند.

بازنگری‌ها

اولین بازنگری دولت آلمان هشدار به شهروندان آلمانی بود. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، روز پنج‌شنبه به شهروندان آلمان برای سفر به ترکیه هشدار داد و گفت دستگیری اخیر پتر اشتویتنر، فعال حقوق بشر این کشور در ترکیه، نشان‌ داد که شهروندان آلمان در ترکیه در امان نیستند و هر لحظه احتمال دارد بدون دلیل دستگیر و زندانی شوند.

گابریل همچنین در نظر دارد در باره تضمین‌های دولتی برای سرمایه‌گذاران آلمانی در ترکیه بازنگری کند، زیرا به گفته او "نمی‌توان به هیچ‌کس پیشنهاد سرمایه‌گذاری در کشوری را داد که اطمینان حقوقی در آن وجود ندارد". او می‌گوید در ترکیه سرمایه‌داران کشورهای دیگر می‌توانند در کنار تروریست‌ها دستگیر و محاکمه شوند.

وزیر خارجه آلمان به همین دلیل ادامه تضمین سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در ترکیه را نمی‌پذیرد و خواستار تعیین سیاست‌های جدید در رابطه با این کشور است.

پتر آلتمایر، رئیس دفتر صدراعظم آلمان، روز جمعه (۳۰ تیر / ۲۱ ژوئیه) با تایید بازنگری در روابط با ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ" تاکید کرد که "رفتار ترکیه قابل قبول نیست" و برخورد آلمان "کاملا ضروری" بوده و دولت آلمان در باره این موضوع "اتحاد نظر" دارد.

  • مقایسه ترکیه با آلمان شرقی

ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان که عضو حزب حاکم دمکرات مسیحی است، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی "بیلد" گفت: «ترکیه به صورتی مستبدانه شهروندان را دستگیر می‌کند و خود را ملزم به رعایت حداقل حقوق شهروندی نمی‌داند.»

وزیر دارایی آلمان در ادامه با مقایسه ترکیه با آلمان شرقی گفت: «این اقدامات ترکیه مرا به یاد آلمان شرقی سابق می‌اندازد." شویبله تاکید کرد که آلمان دیگر نمی‌تواند برای امنیت گردشگران خود در ترکیه "تضمین" کند.

هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان نیز شهروندان این کشور را از سفر به ترکیه برحذر داشت و در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی "بیلد" گفت: «کسی که به ترکیه می‌رود، متاسفانه تعطیلات خود را در کشوری با حاکمیت قانون نمی گذراند.»

  • حزب سوسیال دمکرات آلمان نیز موافق بازنگر‌ی‌ست

مارتین شولتس، رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان نیز موافق بازنگری در روابط آلمان و ترکیه است. شولتس در پاریس به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم دولت ترکیه از خط قرمزی عبور کرده که باید به آن پاسخ داد.»

رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان در ادامه گفت: «ترکیه تحریکات خود را با چنان شدتی ادامه می‌دهد که من آن را قابل قبول نمی‌دانم.

کد خبر 376832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha