احسان عبداللهی که از سوی مدیران ارشد جشنواره کتاب ادینبرو به بریتانیا دعوت شده بود، نتوانست روادید سفر دریافت کند و از حضور در این رویداد مهم ادبی و فرهنگی بازماند.

به گزارش همشهري از گاردين، گرچه مدير جشنواره ادينبرو عبداللهي را «تصويرگر شايسته و برنده جايزه كتاب‌هاي كودكان» توصيف كرده اما كاركنان سفارت بريتانيا در دوبي درخواست رواديد او را رد كرده و حتي اجازه اعتراض و بازبيني هم به تصويرگر نامدار ايراني نداده‌اند. عبداللهي قرار بود اوايل‌ماه آينده ميلادي وارد بريتانيا شود و در جشنواره كتاب ادينبرو در اسكاتلند شركت كند كه به اين ترتيب سفر او منتفي مي‌شود.

اين هنرمند 37ساله كه مدرس دانشگاه هنر در تهران است، تصويرگري كتاب‌هاي كودكان را در كارنامه خود دارد؛ از جمله مجموعه‌اي از كتاب‌هاي انگليسي‌زبان انتشارات جغد كوچك كه When I Coloured in the World احمدرضا احمدي يكي از آنهاست. دلارام غنيمي‌فرد، مدير انتشارات جغد كوچك با ابراز تأسف شديد از صادر نشدن رواديد عبداللهي به گاردين گفت: «اين براي سومين سال پياپي است كه بريتانيا به نويسندگان و تصويرگران كتاب كودك اجازه ورود به اين كشور را نمي‌دهد.» عبداللهي هم در گفت‌وگوي تلفني از تهران با خبرنگار گاردين با اشاره به تأسف خود از رفتار سفارت بريتانيا افزود:

«دروغ است اگر بگويم ناراحت نشدم. ماه‌ها براي اين سفر برنامه‌ريزي كرده و هر آنچه آنها خواسته بودند، در اختيارشان قرار دادم اما بهانه‌هايشان براي صادر نكردن رواديد مسخره است. از كي تا حالا مجرد بودن جرم شده است؟ دلايلي كه آنها براي رواديد ندادن مي‌آورند، كافكايي است. من از 18سالگي كار تصويرگري مي‌كنم و طبيعي است كه پس‌انداز داشته باشم.» تصويرگر ايراني اين حرف‌ها را در پاسخ به دلايل ذكرشده در نامه سفارت بريتانيا مي‌زند.

در واقع آنها مي‌خواهند بدانند حدود 69ميليون تومان موجودي حساب بانكي عبداللهي از كجا آمده است؟ نيك بيرلي، مدير جشنواره بين‌المللي كتاب ادينبرو هم در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي به اين رفتار زننده دولت بريتانيا در قبال هنرمندان ايراني اعتراض كرد و نوشت: «فرهنگ بريتانيا با اين كارها به‌شدت آسيب مي‌بيند. مي‌خواهم بدانم كتاب‌هاي كودكان چطور مي‌توانند امنيت بريتانيا را تهديد كنند؟»

کد خبر 376856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha