رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی نسبت به تأمین کسری بودجه غیرمجازها با چاپ پول یا بودجه دولت هشدار داد و اعلام کرد:

غیر مجاز

به‌طور قطع تزريق منابع پرقدرت و تورم‌‌زا از سوي بانك مركزي به افزايش رشد پايه پولي و رشد نقدينگي منجر شده و نتيجه آن تورم و افزايش سطح قيمت‌ها در جامعه است كه به معني كاهش قدرت خريد همه 80ميليون نفر آحاد جامعه ايراني خواهد بود. در واقع كسري اين مؤسسه‌ها از جيب همه افراد جامعه پرداخت مي‌شود.

به گزارش همشهري، همزمان با پايان مهلت يك‌هفته‌اي مجلس به بانك مركزي براي تعيين تكليف وضعيت سپرد‌ه‌گذاران تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز نظير فرشتگان و آرمان، تلاش‌ها و فشارها براي واداركردن دولت و مجلس جهت تأمين كسري اعتبار غيرمجازها از محل منابع بانك مركزي و يا بودجه عمومي دولت افزايش يافته است. اين در حالي است كه پس از نشست غيرعلني يك هفته قبل مجلس، بانك مركزي وعده داد تا به وضعيت اين سپرده‌گذاران رسيدگي كند و براي همين منظور يك خط اعتباري ويژه از سوي بانك مركزي براي پرداخت بخشي از سپرده‌ها به‌صورت علي‌الحساب درنظر گرفته شد.

رئيس‌كل بانك مركزي در يادداشت تلگرامي نسبت به پشت پرده فشارها در برابر ساماندهي مؤسسات اعتباري غيرمجاز هشدار داد و تأكيد كرد: تأمين كسري اعتبار اين غيرمجازها از منابع بانك مركزي يا بودجه عمومي دولت تورم سنگيني را براي ۸۰ ميليون ايراني به همراه خواهد داشت. اين اشاره سيف به فشارها و تلاش‌ها براي پوشش كسري بودجه تعاوني اعتباري فرشتگان با چاپ پول توسط بانك مركزي است.

در اين يادداشت با اشاره غيرمستقيم به مصوبه شوراي‌عالي امنيت ملي براي سامان‌دادن به موضوع غيرمجازها با اشاره به پيشنهاد مطرح‌شده مبني بر تأمين كسري از محل منابع پرقدرت بانك مركزي آمده است: با اين پيشنهاد كسري اين مؤسسه‌ها از جيب همه افراد جامعه پرداخت مي‌شود و از سوي ديگر تأمين كسري از محل بودجه عمومي هم به كاهش بودجه عمراني كشور خواهد انجاميد و به رشد اقتصادي و اشتغال لطمه مي‌زند و هزينه كسري اعتبار غيرمجازها به كل مردم تحميل خواهد شد.

  • گزينه بانك مركزي چيست؟

رئيس‌كل بانك مركزي گزينه مطلوب براي تأمين كسري بودجه غيرمجازها را پرداخت پول سپرده‌گذاران از محل شناسايي دارايي‌هاي اين تعاوني‌هاي اعتبار دانسته و افزوده است: در اين روش با هدف جلوگيري از تخصيص پاداش به سوءاستفاده‌كنندگان، منابع مالي موجود و در هماهنگي با مرجع قضايي در مرحله اول سطح مشخصي از سپرده‌ها تأمين و بازپرداخت شده و حقوق سپرده‌گذاران تا سطح تعيين‌شده بازپرداخت مي‌شود و در مرحله بعد براي تعيين تكليف بقيه سپرده‌ها و مطالبه‌هاي مردم، ضمن ارزيابي كامل دارايي‌ها نسبت به تصفيه‌حساب از محل دارايي‌ها اقدام مي‌شود.

سيف مسئوليت جبران كسري احتمالي را متوجه مؤسسان و صاحبان تعاوني‌هاي غيرمجاز دانست و تأكيد كرد: در آخرين مرحله، هرگونه كسري، از طرق مختلف قانوني مانند مصادره اموال و دارايي‌هاي صاحبان و متوليان اين تعاوني‌ها تأمين مي‌شود و اگر در انتهاي امر مبلغي باقي ماند به صاحبان مؤسسه برگشت مي‌شود و به همين دليل شناسايي و توقيف اموال و دارايي‌ها جهت استيفاي حقوق سپرده‌گذاران در دستور كار قرار گرفته است.

  • تعيين تكليف سپرده‌گذاران الزهرا

تازه‌ترين خبر اينكه مؤسسه اعتباري كاسپين در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: فرايند تعيين تكليف سپرده‌گذاران تعاوني منحله الزهرا از تاريخ دوم مرداد‌ماه آغاز مي‌شود و سپرده‌گذاران تعاوني منحله الزهرا مي‌توانند با در دست داشتن مدارك و مستندات جهت افتتاح حساب و تعيين تكليف سپرده به 80شعبه منتخب مؤسسه اعتباري كاسپين مراجعه كنند. در اين اطلاعيه با اشاره به اختصاص خط اعتباري 6هزار ميليارد ريالي از سوي بانك مركزي جهت تعيين تكليف سپرده‌گذاران تأكيد شده است از مجموع 4مرحله اجرا شده براي تعيين تكليف سپرده‌ها، تاكنون مبلغ 8هزار و 569ميليارد ريال و از محل سرمايه مؤسسه و خط اعتباري به سپرده‌گذاران پرداخت شده است.

کد خبر 376864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha