اگرچه در سال‌های اخیر ارزش اقتصادی املاک موجب شده تا در شهرهای بزرگ کشور خانه‌های تاریخی مورد توجه افراد مختلف برای ساخت‌وساز قرار بگیرند اما در تهران اقداماتی برای شناسایی و تملک و حفظ بناهای تاریخی صورت گرفته است.

خانه تاریخی

ازجمله اين اقدامات راه‌اندازي سامانه «ثابا» است.يكي از بناهايي كه هم‌اكنون از سوي شهرداري منطقه12 تهران مورد توجه قرار گرفته و در حال مرمت و بازسازي است، خانه تاريخي دكتر عبدالحسين ابتهاج سميعي موسس دانشگاه‌هاي رازي، بلوچستان و گيلان است. اين بنا در سال95 از خانم سيمين‌دخت ابتهاج سميعي خريداري شده و پس از بررسي‌هاي دقيق نقشه‌هاي قديمي ساختمان و طراحي دوباره آن، در دستور كار مرمت قرار گرفته است.

اين در حالي است كه در روزهاي اخير برخي اخبار در شبكه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها پيرامون تخريب اين خانه از سوي شهرداري تهران و در بي‌خبري اداره كل ميراث فرهنگي تهران منتشر شده است. محمدباقر فرهند، مدير روابط عمومي منطقه12 ضمن تكذيب خبر تخريب اين خانه تاريخي به همشهري گفت: ابنيه اين ملك به‌دليل تخريب‌ها و مداخلات پيشين مالكان دچار آسيب شده و حتي بخشي از آنها تخريب شده بود كه در دستور كار مرمت و بازسازي قرار گرفته است.

در نهايت نيز عمليات محوطه‌سازي‌ و مرمت جداره‌ها و اصطلاحا طرح درمان ملك پس از مطالعات دقيق در دستور كار قرار گرفته و در بيست و يكم تيرماه جاري با حضور كارشناسان و متخصصان و نظارت دقيق، تخليه نخاله‌ها و محوطه فضاي سبز، لايه‌برداري و حذف الحاقات و مصالح فرسوده، مرمت جداره‌هاي تخريب شده منطبق با الگوهاي اصيل ملك، بازسازي پنجره‌هاي تخريب‌شده، كف‌سازي‌ محوطه از بهترين سنگ‌هاي گرانيت موجود و متناسب و ديگر اقدامات لازم صورت پذيرفت.

به گفته اين مقام مسئول در شهرداري منطقه12، گزارش اقدامات صورت‌گرفته به ميراث فرهنگي استان تهران ارسال شده و معاون ميراث نيز در تاريخ ۲۸تيرماه ضمن بازديد از مكان فوق بر دقت انجام عمليات صحه گذاشته كه مستندات نيز موجود است. مدير روابط عمومي منطقه12 يادآور شد: از آنجايي كه ملك در شرايط فوريتي و در آستانه آسيب‌هاي بسيار جدي به‌دليل گذر زمان بوده، به فوريت شهرداري منطقه وارد صحنه شده و عمليات مرمت و احيا را انجام داده و قطعا اطلاعات لازم نيز به ميراث فرهنگي ارسال شده و گزارش تكميلي نيز ارسال مي‌شود.

خانه تاريخي دكتر ابتهاج سميعي كه در تقاطع خيابان مجاهدين اسلام و خيابان ايران قرار دارد، در تاريخ 26 آبان87 با شماره ثبت23877 به‌عنوان يكي از آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

کد خبر 376870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha