جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

«رافتینگ پرهیجان و عبور از دره‌ارواح». این بخشی از سفر یک تور گردشگردی به شهرستان دزفول بود؛ سفری که به‌خاطر سوراخ شدن تیوب در میان امواج خروشان رودخانه دز ناتمام ماند و جان ۲گردشگر را گرفت و بقیه را تا یک قدمی مرگ برد.

حوادث

 اما اين سفر مرگبار چطور آغاز شد و آن روز چه اتفاقي براي گردشگران رخ داد؟

عصر پنجشنبه اعضاي يك گروه گردشگري كه براي تفريح و شنا به منطقه چال‌كندي در شهرستان دزفول رفته بودند، گرفتار امواج خروشان رود دز شدند و 2نفر از آنها جانشان را از دست دادند و 13نفر ديگر در همان ساعات اوليه حادثه با كمك مردم محلي و نيروهاي امدادي نجات يافتند. با اين حال هنوز معلوم نبود چه بر سر 4گردشگر ديگر آمده تا اينكه روز گذشته و با پيدا شدن يكي از ناپديد شده‌ها، اميدها براي نجات 3گردشگر ديگر پررنگ‌تر و مشخص شد كه آنها در ميان صخره‌ها گرفتار شده‌اند.

شاهين فتحي، معاون امداد و نجات هلال‌احمر به همشهري گفت: در منطقه‌اي از رودخانه دز كه اين حادثه در آنجا رخ داد آب‌هاي خروشان جريان دارد و گرداب خطرناكي وجود دارد. به‌همين دليل به آنجا دره ارواح مي‌گويند و معمولا گروه‌هاي گردشگري به آنجا نمي‌روند و بيشتر ورزشكاران حرفه‌اي يا گروه‌هاي امداد و نجات در آنجا مانور انجام مي‌دهند. با وجود خطراتي كه در اين منطقه وجود دارد اعضاي اين گروه كه 19نفر و اهل اهواز بودند با استفاده از تيوپ وارد رودخانه خروشان شده بودند كه دچار حادثه شدند.
وي ادامه داد:

بعد از وقوع اين حادثه بالگرد امداد، تيم‌هاي واكنش سريع و 2قايق هلال‌احمر راهي محل حادثه شدند و عمليات نجات آغاز شد. در همان ساعت اول 13نفر از اعضاي اين گروه توسط مردم محلي و تيم‌هاي امدادي نجات پيدا كردند كه يكي از آنها دچار مصدوميت شده بود.

همچنين اجساد زني 25ساله و مردي 33ساله كه در اين حادثه جانشان را از دست داده بودند نيز از آب بيرون كشيده شد اما هنوز از سرنوشت 4نفر ديگر از اعضاي اين گروه گردشگري خبري نبود. وي افزود: در جريان جست‌وجوها از طريق بالگرد يكي از مفقودشدگان كه دختر جواني بود و در لابه‌لاي صخره‌ها گرفتار شده بود، پيدا شد. دسترسي با بالگرد و قايق به آنجا امكان‌پذير نبود. به همين دليل در اين مرحله امدادگران از جت اسكي استفاده كردند و توانستند وي را نجات دهند. به گفته وي گروه‌هاي عملياتي همچنان در منطقه حضور دارند و تلاش‌ها براي يافتن 3مفقود شده اين حادثه در جريان است.

  • سفر اينستاگرامي

يكي از اعضاي گروه گردشگري كه از اين حادثه به طرز معجزه‌آسايي جان سالم به‌در برد، مريم زنگنه است. برادر او كه از ابتدا در جريان اين سفر ناتمام بود در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: خواهرم مدتي قبل و از طريق تبليغاتي كه در اينستاگرام منتشر شده بود با گروه طبيعت‌گردي اهواز - مهربان آشنا شد. ظاهرا اين گروه مجوز رسمي نداشته و با عكس‌هايي كه در شبكه‌هاي مجازي منتشر كرده بود، گردشگر جذب كرده و تور برگزار مي‌كرد. خواهرم هم با ديدن اين تبليغات ثبت‌نام كرد و چهارشنبه‌شب گذشته آنها با اتوبوس از اهواز به سمت دزفول حركت كردند.

طبق برنامه‌اي كه از سوي مسئول تور اعلام شده بود، گردشگران ابتدا به منطقه‌اي به‌نام كول‌خرسان مي‌رفتند و پس از پياده‌روي به مسير آبي دره‌ ارواح مي‌رسيدند و پس از عبور از آن برنامه شنا و رافتينگ پرهيجان از دره ارواح به چال‌كندي را تجربه مي‌كردند.
برادر نجات‌يافته حادثه مي‌گويد: آنها 19نفر بودند كه وقتي به دزفول رسيدند، با روشن شدن هوا برنامه پياده‌روي را شروع كردند. آنها پس از 4ساعت پياده‌روي به منطقه‌اي به‌نام سنگ2 رسيدند.

در اين منطقه كه كاملا صخره‌اي است، عرض رودخانه بسيار كم است. به همين دليل عمق آب و شدت جريان آب بسيار زياد است. در آنجا نوبت به برنامه رافتينگ رسيد. معمولا براي رافتينگ از تجهيزات ويژه و قايق‌هاي مخصوص استفاده مي‌كنند. اما مسئول تور به‌جاي قايق، تيوب‌هاي بزرگ درنظر گرفته بود. هر 19گردشگر براي اينكه به داخل آب سقوط نكنند، با طناب به هم بسته شدند. سپس وارد رودخانه شده و حركت‌شان شروع شد.

به‌دليل اينكه فشار آب در آن منطقه بسيار زياد است، يكي از تيوب‌ها پس از برخورد با صخره‌ها پاره شد و همگي به داخل آب افتادند. خواهرم به همراه 3نفر ديگر ازجمله تورليدر، بين صخره‌ها گير كردند اما به‌دليل اينكه همگي با طناب به هم وصل بودند، تورليدر طناب را پاره كرد تا بقيه هم بتوانند خودشان را نجات دهند. به اين ترتيب بود كه جريان آب بقيه را با خود برد و وقتي آنها به منطقه‌اي رسيدند كه عرض رودخانه زياد مي‌شد، قايق‌هاي عبوري متوجه ماجرا شده و توانستند گردشگران را يكي پس از ديگري نجات دهند. آنها 13نفر را از آب گرفتند و جسد 2نفر هم كه به‌خاطر برخورد با صخره‌ها جان باخته بودند پيدا شد اما از خواهرم و 3نفر ديگر خبري نبود.

  • عمليات جست‌وجو

وقتي ماجرا به هلا‌ل‌احمر و آتش‌نشاني گزارش شد، تيم‌هاي امدادي راهي محل حادثه شدند. در تحقيق از نجات‌يافتگان معلوم شد كه 4نفر از گردشگران، جايي در منطقه سنگ2 و در لابه‌لاي صخره‌ها گرفتار شده‌اند. به اين ترتيب جست‌وجو براي يافتن آنها شروع شد.

برادر مريم زنگنه مي‌گويد: از آنجا كه جريان آب در آن منطقه زياد بود، استفاده از قايق براي عمليات جست‌وجو مقدور نبود و به همين دليل از جت‌اسكي استفاده شد. در نهايت نيز با درخواست خانواده‌ها و پيگيري‌هاي هلال‌احمر، قرار شد براي عمليات جست‌وجو از بالگرد استفاده شود.

به اين ترتيب بالگرد هلال‌احمر راهي منطقه شد و پس از جست‌وجو توانست جايي را كه خواهرم گرفتار شده بود شناسايي كند. پس از آن صخره‌نوردان هم وارد ماجرا شدند و با تلاش بي‌وقفه امدادي، خواهرم از بين صخره‌ها خارج و به بيمارستان منتقل شد. در بيمارستان هم به ما اعلام كردند كه او آسيب جسمي نديده اما براي انجام مشاوره روانشناسي بايد يك روز در آنجا بستري شود.
با نجات يكي از افراد ناپديد شده در اين حادثه، تلاش‌ها براي نجات 3نفر ديگري كه بين صخره‌ها گرفتار شده و منتظر كمك هستند، ادامه دارد.

  • تور بدون مجوز

پس از اين حادثه اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان خوزستان اطلاعيه‌اي صادر كرده كه در آن آمده است: به‌دنبال اين حادثه اخباري مبني بر سفر حادثه‌ديدگان در قالب تور‌هاي گردشگري با مجوز اداره‌كل ميراث فرهنگي منتشر شده كه براي روشن شدن موضوع لازم به ذكر است كه اين مطلب صحت نداشته و پيش از اين توسط اداره ميراث فرهنگي،

به ايستگاه‌هاي قايقراني مستقر در رودخانه دز تأكيد جدي صورت‌گرفته كه به‌هيچ‌وجه بدون مجوز و نامه، هيچ توري را همراهي نكنند؛ بنابراين آنچه از شواهد پيداست اين است كه سفر اين افراد در قالب تور‌هاي داراي مجوز نبوده و با كرايه قايق‌هاي شخصي اقدام به سفر كرده‌اند و هيچ كدام از دفاتر خدمات مسافرتي داراي مجوز بند «ب» در استان نقشي در اين زمينه نداشته‌اند.

کد خبر 376871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha