شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

سرانجام پس از مدت‌ها آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی، روز گذشته برگزار شد اما برخلاف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روند برگزاری این انتخابات صنفی با اشکالات جدی همراه شد.

انتخابات صنفی پزشکان

به گزارش همشهري، اگرچه از ماه‌ها قبل، براي برگزاري الكترونيكي انتخابات نظام پزشكي تلاش‌هاي بسياري شده بود و دكتر قاضي‌زاده هاشمي نيز به جامعه پزشكي اطمينان داده بود كه تمهيدات لازم براي برگزاري انتخابات نظام پزشكي به‌صورت الكترونيك توسط وزارت بهداشت درنظر گرفته شده، اما با توجه به اختلالات گسترده در زمان راي‌گيري، انتخابات الكترونيك ملغي شد.

راي‌گيري انتخابات نظام پزشكي ديروز از ساعت 8صبح در 200حوزه به‌صورت حضوري و همچنين از طريق اينترنتي نيز شروع شد ولي در همان دقايق اوليه، نشاني اينترنتي راي‌گيري entekhabat.behdasht.gov.ir با اختلال در دسترسي مواجه شد. بسياري از افرادي كه از طريق سامانه پيامكي 2000190موفق به دريافت كد 12رقمي شده بودند، نتوانستند رأي خود را به‌صورت الكترونيكي ثبت كنند.

از سوي ديگر، با وجود وعده مسئولان وزارت بهداشت براي تصحيح اشكال‌گيري اينترنتي، اختلال در اين سامانه تا ساعت 14ديروز كماكان برقرار بود و به همين دليل ستاد برگزاري انتخابات در اطلاعيه‌اي از لغو راي‌گيري الكترونيكي خبر داد. همچنين به‌دليل آنكه انتخابات فقط به‌صورت حضوري برگزار مي‌شد، زمان رأي‌گيري نيز تا ساعت 22شب تمديد شد.

  • زمان معرفي رئيس سازمان نظام پزشكي

محمد آقاجاني، رئيس ستاد مركزي اجرايي انتخابات نظام پزشكي: با تلاش همكاران ان‌شاءالله فردا نتايج قطعي انتخابات اعلام خواهد شد و با اعلام نتايج، هيأت‌مديره‌هاي شهرستان‌ها تشكيل خواهد شد. سپس هيأت مديره شهرستان‌ها شوراي مركزي نظام پزشكي را تشكيل مي‌دهند تا در نهايت اين شورا در تاريخ اول شهريور‌ماه مصادف با روز پزشك رئيس‌كل سازمان نظام پزشكي را اعلام كنند. اميدواريم اين انتخابات گام بلندي براي سلامت مردم باشد و به پيشبرد اهداف طرح تحول نظام سلامت كمك كند.

  • امكان تست گسترده سامانه وجود نداشت!

درباره اتفاقات ديروز و اختلال در برگزاري انتخابات با سيدمحمود تارا، رئيس مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت، گفت‌وگوي كوتاهي انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد:

  • اختلال در انتخابات دقيقا از چه زماني آغار شد؟

ما سعي داشتيم كه امنيت را بالا ببريم و با مشورت مشاوراني كه در اين زمينه داشتيم از سيستم‌هاي رمزنگاري خيلي پيشرفته استفاده كرديم كه همه تست‌ها را گذرانده بود، اما به هر حال برخي از مشكلات از ساعت 5صبح ديروز در قسمت رمز سامانه رمزنگاري رخ داد كه اگر مي‌خواستيم اين رمزها را دوباره اصلاح كنيم حدود 5 تا 7ساعت طول مي‌كشيد؛ ضمن اينكه اگر رمز‌ها را اصلاح نمي‌كرديم بزرگ‌ترين خطر اين بود كه نتيجه آرا مخدوش مي‌شد. ما اين موضوع را گزارش كرديم و هيأت نظارت اجرايي تصميم گرفت براي اينكه شبهه‌اي در فرايند انتخابات پيش نيايد كل فرايند الكترونيك لغو شود.

  • چگونه تمهيدات لازم درباره اين موضوع پيش‌بيني نشده بود؟

واقعيت اين است كه ما شركت‌هاي باتجربه‌اي در اين زمينه نداريم و كلا انتخاباتي هم به‌صورت الكترونيكي در كشور برگزار نشده كه تجربياتي در اين زمينه وجود داشته باشد و با وجود اينكه سعي كرديم از شركت‌هاي قوي و مشاوران خوب بهره بگيريم اما خوب اين احتمالات هيچ وقت دور از انتظار نيست.

  • چه تعداد قبل از اختلال، شركت كرده بودند؟

چون عملا سامانه مدت زمان زياد بالا نبود، تعداد شركت‌كنندگان رأي‌گيري الكترونيك، قابل توجه نيست.

  • ضمانتي براي آرايي كه الكترونيكي انجام شده، وجود دارد؟

انتخابات الكترونيك، ابطال شده و به افرادي كه آراي الكترونيك داده بودند و يا كساني‌كه فقط كد گرفته ‌بودند اعلام شد كه مجددا براي رأي دادن به صورت حضوري به شعب مراجعه كنند.

  • چرا قبل از انتخابات، اين دستگاه‌ها تست نشده بود؟

شما وقتي داده‌هاي انتخابات را نهايي مي‌كنيد، اينطور نيست كه بتوانيد رمزها را از قبل داشته باشيد. اما به دلايل شب‌انتخاباتي مانند انصراف برخي كانديداها و تغيير برخي حوزه‌ها، عملا در شرايط فعلي امكان چنين قضيه‌اي خيلي وجود نداشت. در واقع رمز نگاري بلافاصله قبل از انتخابات انجام شد. ما از ماه‌هاي گذشته همه تلاشمان اين بود كه بتوانيم امكان تست قبل از انتخابات را فراهم كنيم، اما مشكل اين بود كه با وجود مشاوره‌هايي كه از سازمان‌هاي مختلف گرفته بوديم، در بازه زماني كه تا انتخابات مانده بود، امكان تست‌هاي بسيار گسترده‌اي كه بتواند تمام موارد را پيش‌بيني كند، وجود نداشت.

کد خبر 376884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha