مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک عکس و یک فیلم کوتاه با استفاده از واحد‌های وراثتی به عنوان رسانه برای ذخیره‌سازی اطلاعات درون دی‌ان‌ای رمزنگاری شدند.

باکتری

براساس گزارش BBC، محققان آمريكايي با استفاده از ابزار ويرايش ژن Crispr يك فايل GIF از صحنه تاخت يك اسب را درون دي‌ان‌اي يك باكتري قرار دادند.

پس از آن محققان توالي دي‌ان‌اي باكتري را به دست آوردند تا فايل gif و عكس را بازيابي كرده و توانايي باكتري را در ذخيره‌سازي داده‌ها تاييد كنند.

باکتری

محققان دانشگاه هاروارد در كمبريج از تصوير دست يك انسان و پنج فريم از حركت اسب كه در قرن 19 ميلادي توسط عكاس پيشگام بريتانيايي ادوارد مويبريج ثبت شده‌بود در اين آزمايش استفاده كردند.

براي وارد كردن اين داده ها درون ژنوم باكتري، محققان تصوير و فيلم را درون نوكلئوتيد، سنگ بناهاي دي‌ان‌اي، قرار دادند و كد‌ي را ايجاد كردند كه با هر پيكسل تصوير در ارتباط بود.

پس از آن با استفاده از ابزار Crispr استفاده شد، به بياني ديگر دو پروتئين را براي وارد كردن كد ژنتيكي به درون دي‌ان‌اي سلول‌هاي هدف كه در اين آزمايش باكتري اي‌كولاي بود، مورد استفاده قرار گرفتند. براي فايل gif توالي تصاوير فريم به فريم و در طول پنج روز وارد سلول باكتري‌ها شد.

باکتری

به گفته محققان اين داده‌ها در كل ژنوم باكتري‌ها، و نه فقط يك باكتري پراكنده شد. از آنجايي كه كل اطلاعات درون يك سلول قرار نگرفته و هر سلول بخشي از آن را شامل مي‌شود، كل فيلم بايد با استفاده از تكه‌هاي مختلف سلولي بازيابي مي‌شد. 

براي بازخواني اطلاعات محققان دي‌ان‌اي باكتري را با استفاده از كد‌هاي رايانه اي معمولي توالي‌نويسي كردند تا ذرات اطلاعات ذخيره شده را احيا كرده و تصاوير را به دست آورند. به اين شكل محققان توانستند تصاوير را با دقتي برابر 90 درصد بازيابي كنند. به تدريج قرار است از اين تكنيك براي ذخيره‌ساز‌هاي مولكولي استفاده شود.

کد خبر 376897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha