همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که آلمان نمی‌تواند و در حدی نیست که آنکارا را با تهدیدهایش بترساند.

این اظهار نظر از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پی افزایش تنش‌ میان آنکارا و برلین بر سر موج دستگیری‌هایی رخ داده که باعث شد تا آلمان به گردشگران و بازدیدکنندگان خود برای سفر به ترکیه هشدار دهد.

اردوغان در یک سخنرانی در استانبول گفت: آلمان نمی‌تواند با این تهدیدها ما را بهراساند. آنها این را باید بدانند. شما آلمانی‌ها قدرت و اختیار این را ندارید که ترکیه را بترسانید.

روابط میان آنکارا و برلین که در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته،‌ در چند روز گذشته به دلیل موج دستگیری‌ها توسط مقام‌های ترکیه‌ای که شهروندان آلمانی هم در میان آنها بوده‌اند، بدتر شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ اردوغان در واکنش به انتقادهای دولت برلین درباره وضعیت حقوق بشری در ترکیه گفت که دادگاه‌های ترکیه‌ای بیشتر از دادگاه‌های آلمانی مستقل عمل می‌کنند.

او افزود: آلمان باید این مساله را درک کند. آنها باید مسئول تروریست‌هایی باشند که در کشورشان مخفی شده‌اند.

ترکیه مکررا آلمان را به پناه‌دادن به شبه‌نظامیان کرد و مظنونان دخیل در کودتای نافرجام 15 ژوئیه(تيرماه) سال گذشته میلادی ترکیه متهم می‌کند.

وزارت خارجه آلمان هشدار داده که دیگر نمی‌تواند امنیت شهروندانش در ترکیه را به دلیل دستگیری‌های اخیر در این کشور تامین کند.

اما اردوغان این هشدار را بی پایه و اساس و ساختگی دانست و این مساله را رد کرد که آنکارا ده‌ها کارخانه و کمپانی آلمانی را به ظن حمایت از گروه‌های تروریستی مورد بازرسی قرار داده و آن را یک سیاه نمایی توصیف کرد.

او همچنین گفت: دولت آلمان قدرت بد جلوه‌دادن ترکیه را ندارد.

تنش اخیر میان دو کشور در پی حکم یکی از دادگاه‌های ترکیه برای بازداشت شش فعال حقوق بشری رخ داده که یکی از آنها "پیتر استودتنر"، فعال حقوق بشری مستقر در برلین و دیگری "ادیل ایسر"، مدیر عفو بین‌الملل در ترکیه هستند.

کد خبر 376915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha