شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

پس از بار‌ها تلاش در یک سال گذشته شاخص کل بورس تهران توانست با قدرت از مرز ۸۰ هزار واحد فاصله بگیرد.

نمودار

به گزارش همشهري، نزديك به 1.5سال است كه شاخص كل بورس تهران تلاش‌هايش براي عبور از مرز 80هزار واحد نتيجه‌اي نداشته است اما اين شاخص چهارشنبه هفته قبل توانست براي فتح قله 80هزار واحد يورش ببرد و اين قله را فتح كند. شاخص كل بورس تهران از ابتداي سال تاكنون 3 بار براي عبور از مرز 80هزار واحد خيز برداشته بود اما هر بار قدرت كافي را براي فاصله گرفتن از اين مرز نداشته است.

شاخص بورس در 2سال گذشته چندبار توانسته بود فاصله خود را از مرز 80هزار واحد اندكي زياد كند اما هر بار به زير مرز 80هزار واحد سقوط كرده است. اكنون پرسش اين است كه آيا رشد بورس در مبادلات ديروز پايدار خواهد بود و آيا شاخص بورس قادر است جايگاه خود را در بالاي مرز 80هزار واحد تثبيت كند و به سمت فتح قله‌هاي بالاتر برود؟

  • سابقه شاخص

مرز 80هزار واحد به خط مقاومت شاخص تبديل شده است، چراكه تلاش‌هاي مداوم شاخص بورس براي عبور از اين مرز در 2سال گذشته بي‌نتيجه بوده است اما در مبادلات ديروز شاخص كل بورس تهران توانست روند روز چهارشنبه را ادامه دهد و با يك صعود پر‌قدرت، خود را به 80هزار و670واحد برساند.

اين بالاترين نقطه شاخص از 15آذر‌ماه سال 1392تاكنون است.به لحاظ تاريخي اكنون شاخص در كانالي است كه بالاترين محدوده در 3.5سال گذشته تلقي مي‌شود؛ از آذر‌ماه سال 1392تاكنون بالاترين نقطه شاخص محدوده‌اي بين 80 تا 81هزارو 300 واحد بوده و شاخص هرگز از اين محدوده فراتر نرفته است. پيش‌بيني مي‌شود چنانچه شاخص بتواند از مرز 81هزارو 500 واحد فراتر رود، در آن صورت امكان رشد شاخص تا مرز 89هزار واحد هم فراهم خواهد شد. در آذر‌ماه سال 1392 شاخص كل بورس تهران توانسته بود به 89هزارو 500 واحد برسد كه بالاترين نقطه منحني شاخص بورس تلقي مي‌شود.

شاخص كل بورس تهران سوم آذر‌92 براي نخستين‌بار توانسته بود كانال 80هزار واحدي را فتح كند و سپس تا 15دي همان سال ركورد تاريخي 89هزار و 500واحد را بر جا گذاشت ولي در سال‌هاي اخير با فراز و فرودهاي متعددي روبه‌رو شده به‌طوري كه نه فقط نتوانسته به اين ركورد دست يابد بلكه با افت شديد، نگراني‌هايي را براي فعالان و مسئولان ايجاد كرد.

به باور برخي فعالان بازار رشد‌هاي اخير شاخص پايدار نيست چراكه اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس كه در آذر‌ماه 1393به 59هزارو 250ميليارد تومان رسيده بود، با 20هزار ميليارد تومان كاهش به 39هزار ميليارد تومان رسيده است. پيش‌بيني سود يكي از اصلي‌ترين مولفه‌هاي تعيين قيمت براي سهام شركت‌هاست و افت 40درصدي سود شركت‌هاي بورس نشانگر عقبگرد اقتصادي است.

با اين حال افزايش شيب تورم كه از زمستان پارسال شروع شد و در بهار امسال دوباره دورقمي شد، اميد‌ها را براي افزايش قيمت‌ها در بازار سهام بيشتر كرد. انتظار براي افزايش رشد اقتصادي، افزايش قيمت نفت و برخي ديگر از عوامل ساختاري اقتصادي از ديگر مولفه‌هاي اقتصادي است كه قادر است به‌عنوان پيشران شاخص عمل كند و بازار سهام را به نقاط بالاتري برساند. اما هيچ يك از اين عوامل اقتصادي چشم‌انداز رو به رشدي را براي سهامداران ترسيم نمي‌كند.

اما در مقابل اين تحليل‌ها برخي تحليلگران بازار بر اين باورند كه با وجود نزول اصلي‌ترين مولفه‌هاي اقتصادي قيمت سهام شركت‌ها در مقابل ساير محصولات ديگر بسيار ارزان است و همين عامل مي‌تواند به‌عنوان يكي از جاذبه‌هاي خريد تلقي شود و بازار سهام را با رشد مواجه كند. به‌نظر مي‌رسد در ماه‌هاي آينده افزايش قيمت جهاني برخي محصولات نيز قادر است شاخص بورس را به مرز‌هاي بالاتري سوق دهد.

کد خبر 376971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha