محمد باریکانی: طرح خیابان‌کشی در بافت تاریخی شیراز که دیروز در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر شیراز مطرح شده بود، با موافقت ۳عضو و مخالفت دیگر اعضا به نتیجه نرسید و این جلسه بدون نتیجه در این خصوص پایان یافت.

تخریب بافت تاریخی شیراز

طرح احداث خيابان در بافت تاريخي شيراز مورد تأكيد آيت‌الله ايماني امام جمعه شيراز و توليت آستان شاهچراغ(ع) است. اما سازمان ميراث فرهنگي و وزارت راه و شهرسازي به همراه فعالان ميراث فرهنگي شهر شيراز همگي متفق‌القول هستند كه احداث اين خيابان در بافت ارزشمند شيراز منجر به تخريب خانه‌هاي تاريخي اين بافت و از بين بردن هويت بافت تاريخي شيراز است.

  • حمايت قاطع از ثبت جهاني بافت شيراز

محمودرضا طالبان، نايب‌رئيس شوراي شهر و شهردار سابق بافت تاريخي شيراز درخصوص خيابان‌كشي در بافت تاريخي شيراز حتي به بهاي تخريب بافت تاريخي يكهزار ساله اين شهر به همشهري گفت: موضعي كه شوراي شهر شيراز از ابتدا درخصوص احداث خيابان 24متري در بافت تاريخي شيراز داشت، اين بود كه مراجع قانوني ازجمله شوراي‌عالي معماري و شهرسازي نظر موافق خود را با احداث اين خيابان اعلام كنند تا شهرداري و مديريت شهري نيز براساس نظر آن شورا اقدام كنند. به گفته او، احداث خيابان در بافت تاريخي شيراز مغاير ضوابط ميراث فرهنگي و قوانين شهرسازي است.

نايب‌رئيس شوراي شهر شيراز افزود: نگاه متوليان حرم مطهر شاهچراغ(ع) از ابتدا اين بود كه خيابان 24متري در بافت تاريخي شيراز احداث شود. اما مطالعاتي كه در شوراي شهر شيراز و شهرداري و تيم ترافيكي دانشگاه شيراز انجام شد به اين نتيجه رسيد كه بازگشايي اين مسير نه‌تنها از ترافيك اطراف حرم شاهچراغ كم نمي‌كند بلكه ترافيك را بيشتر نيز خواهد كرد.

طالبان با اشاره به اينكه 3مورد از تخريب‌ خانه‌هاي تاريخي بافت تاريخي شيراز در سال گذشته در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ سازمان يافته بود، تأكيد كرد: مسئولان شهر شيراز بايد اين آمادگي را داشته باشند تا بافت تاريخي اين شهر به سمت ثبت جهاني برود تا ظرفيت خوبي براي شهر شيراز و حفظ و حراست از قلب تاريخي شيراز ايجاد شود و شوراي شهر و شهرداري شيراز نيز به‌شدت از جهاني‌شدن بافت تاريخي شيراز حمايت مي‌كنند.

  • كمك به ثبت جهاني بافت تاريخي

غلامرضا ميثاقيان، مدير دفتر حفظ و احياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي كشور نيز به همشهري گفت: احداث خيابان در بافت تاريخي شيراز هيچ منطقي ندارد و كمكي به حل رفت‌وآمد نمي‌كند و حتي در طرح‌هاي توسعه شهري نيز ديده نشده است.

او با اشاره به ثبت جهاني بافت تاريخي يزد گفت: ‌اگر مسئولان شهرهاي كشور بخواهند امكان ثبت جهاني بافت‌هاي تاريخي وجود دارد. وي افزود: بافت تاريخي شيراز غني‌ترين بافت تاريخي است كه اگر حفظ شود مي‌توان به ثبت جهاني اميد داشت.

وي گفت: مشخص نيست چرا برخي آقايان اصرار بر احداث خيابان در بافت تاريخي شيراز دارند در حالي كه هيچ قانوني احداث خيابان در بافت تاريخي را تأييد نمي‌كند و به همين خاطر از افرادي كه اصرار بر احداث خيابان در بافت تاريخي دارند، خواهش مي‌كنيم به اين موضوع فكر كنند كه آيا اين امكان وجود ندارد كه بافت تاريخي شيراز براي بازديد جهاني آماده‌‌ شود؟

  • نگران از نابودي

امين طباطبايي، مدير خانه فرهنگ جاودان و فعال ميراث فرهنگي شهر شيراز نيز در گفت‌وگو با همشهري با اعلام اينكه دسترسي به حرم شاهچراغ تا قبل از طرح توسعه از 2خيابان دستغيب و احمدي امكان‌پذير بود و پس از آنكه خيابان احمدي در طرح توسعه بسته شد بار ترافيكي محدوده حرم افزايش يافت و اكنون توليت شاهچراغ(ع) فكر مي‌كند اگر خيابان ديگري در بافت تاريخي احداث شود، مي‌تواند بار ترافيكي اطراف حرم را بكاهد درحالي‌كه مشكل ترافيك اطراف شاهچراغ با استقرار مناسب پليس راهور هم حل مي‌شود.

وي افزود: احداث خيابان در بافت تاريخي شيراز موجب مي‌شود بناهاي داخل بافت در اطراف حرم كه ثبت ملي هستند يا هنوز به ثبت نرسيده‌اند تخريب شود و فرم تاريخي بافت از بين برود. در كنار همه اتفاقات بد قطعا هر خيابان جديدي كه در بافت تاريخي كشيده شود، جداره‌هاي خيابان را تبديل به مجموعه مغازه‌هايي مي‌كند كه بافت را به مركز تجاري سوق مي‌دهد و اين اتفاق در يك بافت تاريخي نگران‌كننده است. جداي از اين احداث خيابان در بافت تاريخي شيراز بافت ارگانيك داخل بافت را از بين مي‌برد و اطراف حرم شاهچراغ فضاي فرهنگي بافت تاريخي را از دست خواهد داد.

به گفته وي، نگراني ديگر آن است كه احداث اين خيابان منجر به عملياتي‌شدن ادامه طرح 57هكتاري اطراف حرم شاهچراغ شود كه اكنون شوراي‌عالي معماري و شهرسازي براي صيانت از بافت و آثار تاريخي شيراز جلوي اجراي آن‌را گرفته است. در اين طرح عملا 100هكتار از بافت 357هكتاري شيراز با خاك يكسان مي‌شود.

  • ارزش‌هاي غني‌ترين بافت تاريخي كشور

آيت‌الله ايماني، امام جمعه شيراز ديروز پس از مدت‌ها سكوت در مورد تخريب بافت تاريخي شيراز به همشهري اعلام كرد كه تنها بايد تك‌‌دانه‌هاي اين بافت تاريخي حفظ شود و خيابان 24متري در بافت تاريخي شيراز براي دسترسي به حرم شاهچراغ احداث شود. بخش عمده‌اي از بافت تاريخي شيراز داراي خانه‌هاي دوره قاجار است و بناهاي دوره زنديه، آثار دوره تيموري، آثار برجاي مانده از دوره سعدي در 800سال پيش و مقبره سيبويه مربوط به قرن دوم هجري در اين بافت تاريخي ارزشمند كشور وجود دارند.

کد خبر 377000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha