یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم زاد: در سال‌های اخیر خیلی‌ها به‌خاطر علاقه به حیوانات خانگی یا حتی برای فرار از تنهایی به نگهداری از حیوان در خانه‌هایشان روی‌آورده‌اند.

غریبه‌ای در خانه

كاري به‌كار عده‌اي كه براي قدرت نمايي و تجملات از حيوانات عجيب و غريبي مثل شير و ببر و مار و ايگوانا در خانه‌هايشان نگهداري مي‌كنند نداريم. براي خيلي‌ها كه هدفشان صرفا نگهداري از يك حيوان كم دردسر است، حيواناتي مثل گربه، همستر، خرگوش، پرندگان و ماهي‌ها جزو محبوب‌ترين حيوانات هستند. درست است كه در تمام روايات ديني ما به مهرباني با حيوانات توصيه شده، اما حد و مرز اين مهرباني كجاست؟ حيوانات چقدر اجازه دارند به زندگي ما نزديك شوند و نگهداري از حيوانات چه آسيب‌هايي براي انسان در پي دارد؟ اين مطلب را بخوانيد تا بدانيد چطور مي‌شود در عين مهرباني و حمايت از حيوانات، از آسيب‌هاي زندگي با آنها در امان ماند.

  • بيماري‌هاي حيوانات خانگي

سازمان بهداشت جهاني (WHO) مدتي قبل در گزارشي اعلام كرد كه از ميان حدود ۱۷۰۰ عامل بيماري‌زا، ‌۸۳۲ عامل از طريق حيوانات به انسان منتقل مي‌شوند. اين بيماري‌ها بيشتر شامل عفونت‌هاي باكتريايي، قارچي و انگلي و البته آلرژي‌ها و جراحات ناشي از تماس با حيوانات هستند و براي كساني مثل كودكان، زنان باردار، سالمندان و بيماران كه سيستم ايمني ضعيفي دارند تهديد به‌حساب مي‌آيند. شايع‌ترين مشكلي كه نگهداري حيوانات در خانه براي شما ايجاد مي‌كند، آلرژي است. ۱۵ تا ۳۰ درصد افراد به‌خصوص افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، نسبت به پوست، بزاق يا ادرار حيوانات خانگي واكنش آلرژيك نشان مي‌دهند.

  • بيماري‌هاي پرندگان و ماهي‌ها

بيماري‌هايي كه از طريق پرندگان منتقل مي‌شوند كمتر از بيماري‌هاي گربه و سگ هستند اما پرندگان زيبا و خوش‌آواز تزييني يا حتي جوجه و اردك هم مي‌توانند عامل بيماري باشند؛ مثلا اردك‌ها باكتري سالمونلا را انتقال مي‌دهند كه استفراغ، اسهال خوني، تب و كم آبي بدن از عوارض آن است. طوطي‌ها، باكتري كلاميدياسي‌تاچي را انتقال مي‌دهند كه عامل ايجاد «تب طوطي» است و با تورم چشم، ترشحات چشمي، مشكل در تنفس و ‌ترشحات آبكي از بيني خود را نشان مي‌دهد. همچنين نوعي بيماري انگلي مي‌تواند از طريق فضولات كبوتر‌ها انتقال پيدا كند و شما را دچار عفونت‌هاي ريوي و زخم‌هاي پوستي سازد. ماهي‌ها هم برخلاف تصور بيشتر مردم، مي‌توانند باكتري‌هايي را كه باعث بيماري در افراد مي‌شوند، منتقل كنند. مثل عفونت سالمونلايي كه گاهي از آب آكواريوم‌ها هم به افراد انتقال پيدا مي‌كند.

  • خطرهاي نگهداري از سگ

يكي از رايج‌ترين بيماري‌هايي كه با نگهداري از سگ ممكن است به آن مبتلا شويد، كمپيلوباكتر نام دارد كه از طريق مدفوع سگ‌ها انتقال مي‌يابد و مي‌تواند باعث عفونت دستگاه گوارش و عوارضي مانند اسهال، اسهال‌خوني، تب، دردهاي شكمي، تهوع، استفراغ و در موارد نادر باعث نوعي بيماري در سيستم عصبي شود. شايد فكر كنيد اگر يك توله سگ كوچك بامزه را از ابتداي تولد پيش خودتان نگه داريد احتمال انتقال بيماري از او به شما به صفر مي‌رسد. اما اشتباه مي‌كنيد. باكتري ويژه‌اي (به نام كريپتو سپوريديوم ريديوزيس) وجود دارد كه از بچه سگ منتقل مي‌شود و علايمي شبيه به همين بيماري‌اي كه گفته شد دارد با اين تفاوت كه درمان آن دشوار است و داروهايي كه براي درمان استفاده مي‌شوند، عوارض گسترده‌اي دارند. يك باكتري ديگر كه از سگ‌ها منتقل مي‌شود، لپتوسپيراست و در بدن انسان علايمي شبيه به آنفلوآنزا ايجاد مي‌كند. يعني تب ناگهاني، سردرد شديد، قرمزي چشم‌ها، دردهاي عضلاني، خستگي، تهوع و گاهي لكه‌هاي قرمزرنگ روي پوست. اين بيماري پس از ۱۳ تا ۱۴ روز دوره نهفتگي آشكار مي‌شود و اگر به موقع درمان نشود مي‌تواند باعث نارسايي كبد و كليه و حتي مرگ شود.

  • گربه هم بيماري‌زاست

برخي به‌خاطر محدوديت‌هاي ديني يا به‌دليل در دسترس‌تر بودن، ترجيح مي‌دهند گربه نگه دارند. اما واقعيت اين است كه گربه‌هاي بانمك و دوست‌داشتني هم عامل انتقال خيلي از بيماري‌ها به انسان هستند. مهم‌ترين و معروف‌ترينشان توكسوپلاسموز است كه با يك انگل از طريق مدفوع حيوان منتقل شده و باعث ناباروري يا سقط جنين در زنان باردار مي‌شود. گربه‌ها علت يك بيماري ديگر هم هستند كه از طريق خراشيدگي‌ها و گازگرفتگي‌ها منتقل مي‌شوند و تورم غدد لنفاوي، تب، سردرد، بي‌اشتهايي، بيماري‌هاي كبدي و زخم‌هاي پوستي را در پي دارد. گربه‌ها موجودات آسيب پذيري هستند و در فضاهاي شهري به انواع بيماري مبتلا مي‌شوند. شما ممكن است براي حمايت از يك گربه خياباني، پاي او را به خانه‌تان باز كنيد اما در عوض بيماري‌هاي پوستي جدي مثل جرب (گال) شما را تهديد مي‌كند. جرب در گربه‌ها با ريزش شديد مو، كچلي و ايجاد غده‌هايي روي پوست مشخص مي‌شود و به‌راحتي قابل‌انتقال به انسان است. جرب در انسان هم علايمي مثل خارش شديد، ريزش مو، زخم و جراحت در پوست و دانه‌هاي پوستي را در پي دارد.

  • با حيوانات مهربان باشيد

محبت به حيوانات وظيفه انساني و شرعي ماست اما حفظ سلامتي خود و اعضاي خانواده و حتي همسايه‌ها هم وظيفه‌اي است كه به‌عهده داريم اما از نظر بهداشتي مي‌توان گفت جاي هيچ حيواني در خانه نيست، به‌خصوص خانه‌هاي كوچك و آپارتماني اين روزها كه هم حيوان را آزار مي‌دهند و هم صاحب آن را. اگر مي‌خواهيد از حيوانات مراقبت كنيد، آنها را در فضاي باز و محيطي كه عادت به زندگي دارند، حمايت كنيد، برايشان در كوچه و خيابان آب و غذا بگذاريد. اگر مي‌توانيد لانه كوچك و امني در گوشه خيابان يا فضاي سبز نزديك خانه‌تان براي آنها بسازيد تا از گرما و سرما و آسيب در امان باشند. اگر حيوان بيمار يا مجروحي را در خيابان ديديد، او را با حفظ رعايت نكات بهداشتي به دامپزشكي برسانيد يا با بيمارستان‌هاي دامپزشكي تماس بگيريد تا اورژانس آنها به‌دنبال حيوان بيايد. حيوان را از نظر عاطفي آنقدر به‌خود نزديك نكنيد كه به شما وابسته شود و درصورت دور شدن از آن، حيوان دچار افسردگي و بيقراري شده يا نتواند از خود مراقبت كند.

کد خبر 377037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha