۴۸ ساعت پس از آنکه امیر قطر پیشنهاد مذاکره با دیگر کشورهای عربی برای حل بحران و تنش‌های به‌وجود آمده را داد اکنون چانه‌زنی و گفت‌وگوها در تلاش برای تحقق مذاکره میان قطر و جبهه عربستان به اوج رسیده است.

اردوغان

در همين راستا رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه سفري دو روزه را در منطقه خليج‌فارس آغاز كرده است. همچنين فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا كه پيش از اين بارها از لزوم مذاكره براي حل بحران قطر حرف زده بود راهي كويت شده تا حمايت خود از نقش ميانجيگري اين كشور اعلام كند.

اردوغان سفر خود را از عربستان سعودي آغاز مي‌كند و سپس به كويت مي‌رود و در نهايت سفرهاي خود را با ديدار مقام‌هاي قطر در دوحه به پايان مي‌رساند.اردوغان كه از زمان آغاز اين بحران حمايت خود از قطر را نشان داده روز گذشته اعلام كرد كه طولاني شدن اين ماجرا به نفع هيچ‌كس نيست. اردوغان با تأكيد بر تلاش تركيه براي شكل‌گيري مذاكره ميان جبهه عربستان و قطر جهت رفع اختلاف‌ها گفت: از همان لحظات اوليه بحران قطر، ما طرفدار صلح، ثبات، اتحاد و گفت‌وگو بوديم.

اردوغان اما براي ايفاي نقش ميانجيگري محدوديت‌هايي دارد. تركيه در اين بحران از موضع قطر حمايت كرده اما تلاش دارد تا به‌عنوان كشوري كه با عربستان سعودي مخالفت مي‌كند، ديده نشود.

  • شرط براي مذاكره

بيشتر از يك‌ماه است كه عربستان، امارات، مصر و بحرين با متهم كردن قطر به حمايت از تروريسم روابط ديپلماتيك خود را با اين كشور قطع كرده و مرزهاي زميني، هوايي و دريايي خود را به روي اين كشور بسته‌اند.مقام‌هاي امارات اما در مقابل پيشنهاد مذاكره امير قطر، اين مسئله را منوط به آنچه «تغيير سياست‌هاي دوحه» خوانده شده دانسته‌اند.

انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات گفت: درخواستي كه از سوي شيخ تميم‌بن‌حمد آل ثاني، امير قطر براي انجام مذاكرات مطرح شده مورد استقبال است اما اين درخواست تنها درصورتي قابل تحقق خواهد بود كه دوحه دست به انجام تغييراتي در سياست‌هاي خود بزند. قرقاش در توييتر خود نوشت: مذاكره ضروري و مورد نياز است اما تغييرات اساسي لازم است. اين مقام ارشد امارات جزئياتي از تغييرات مدنظر جبهه عربستان اعلام نكرده اما كشورهاي اين جبهه پيش از اين خواستار كاهش روابط دوحه با ايران، بستن پايگاه تركيه در قطر و تعطيلي الجزيره شده بودند.

2روز قبل امير قطر در نطق تلويزيوني خود اعلام كرد كه هر نوع مذاكره‌اي بايد با رعايت 2 اصل صورت گيرد: اول اينكه بر مبناي ديكته كردن يكي به ديگري نباشد و براساس توافق دو سويه شكل گيرد و دوم اينكه دوسوي مذاكره متعهد و مستلزم به برداشتن گام‌هايي شوند.

کد خبر 377103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha