یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

نامه محمدباقر قالیباف خطاب به جوانان انقلابی درخصوص لزوم ترسیم مبانی نو اصولگرایی با واکنش گسترده مطبوعات، رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده است.

قالیباف

محمدباقر قاليباف در نامه اخير خود بر تغيير در نحوه كنش جريان اصولگرايي و حركت در مسير «نواصولگرايي» تأكيد كرده است. روزنامه‌هاي شرق، اعتماد، ايران، صبح نو، آفتاب يزد، آرمان، جوان، همدلي، مردم سالاري و قانون، تيترها و عكس‌هايي در صفحه اول خود را به اين موضوع اختصاص دادند. سايت‌هاي خبري هم علاوه بر انتشار متن نامه محمدباقر قاليباف؛ در تحليل‌هاي مختلفي، موضوع نواصولگرايي را بررسي كردند؛ ازجمله سايت عصر ايران و انتخاب در مطالبي به تحليل دلايل نامه نگاري قاليباف پرداخته‌اند. كاربران فضاي مجازي و توييتر هم با راه‌اندازي هشتگ‌هايي نظير # نواصولگرايي نظر خود را درخصوص اين نامه به اشتراك گذاشتند.

دكتر ابراهيم فياض، جامعه شناس و استاد دانشگاه درخصوص لزوم تغيير در روش‌هاي اصولگرايي گفته است: اصولگرايي بايد دنبال اصول و مفاهيم اسلامي مثل عدالت باشد. عباس عبدي تحليلگر اصلاح‌طلب هم با انتقاد از شيوه اصولگرايان در سياست ورزي گفته است: تا‌كنون در چندين نوبت بر ضرورت بازسازي اصولگرايان اشاره كردم ولي به‌نظر مي‌رسيد كه نه‌تنها بازسازي رخ نداده بلكه جناح مذكور چند شقه شده‌اند.

وي بازسازي اصولگرايي را براي اين جناح ضروري دانسته است. سعد‌الله زارعي تحليلگر مسائل سياسي اصولگرا هم با اشاره به اهميت نامه قاليباف به جوانان و نقد عملكردي اصولگرايان در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: نواصولگرايي پاسخ به نيازهاي روز جامعه است. وي با تبيين اينكه اصولگرايي دچار نوعي سوءتفاهم شده است، گفت: يك جريان سياسي ممكن است در فروعات دچار تحجر شود. ناصر ايماني، تحليلگر جريان اصولگرا هم در گفت‌وگويي درخصوص بازسازي جريان اصولگرايي مي‌گويد: اين كنش‌ها از سوي سياسيون نشان‌دهنده اين است كه اين جريان در تلاش است تا بازنگري در روش‌هاي سياسي خود به عمل آورد.

  • حرف دل

محمدسعيد احديان، مديرمسئول روزنامه خراسان در واكنش به نامه قاليباف در كانال تلگرامي خود نوشت: اصولگرايي نياز به تغيير اساسي دارد. او مي‌گويد: اين مطالبه اكثر بدنه اين جريان است و نامه قاليباف به جوانان، فارغ از «من قال» آن، حرف دل امروز بسياري از نيروهاي انقلابي است كه تا ديروز توسط آنها مطرح مي‌شد اما شنيده نمي‌شد. احديان گفته: قاليباف نشان داد با اينكه هميشه منتقد جدي جريان اصولگرايي بوده و از تصميمات اين جريان بيشترين لطمه را خورده است، بازهم در نگاهي جرياني حاضر به ايثارگري است.

رضا شيران خراساني نماينده مردم مشهد هم مي‌گويد: همانطور كه در قانون اساسي به موضوع مقتضيات زمان اشاره شده لازم است جريان اصولگرا هم با حفظ اصول، از روش‌ها و شيوه‌هاي ديگر سياست ورزي استفاده كند. وي افزود: اين همان موضوعي است كه از آن تعبير به نواصولگرايي مي‌شود.
حسين قربان‌زاده دبير كل جمعيت پيشرفت و عدالت هم با اشاره به لزوم ترسيم مباني نو اصولگرايي گفته است: «شيوه سياست‌ورزي جريان اصولگرا و فرقه‌هاي اين جريان در مورد نوع تعاملات و نسبتي كه اين جريان با نهاد‌ها و اشخاص دارد، بايد بازتعريف شود.»

  • رمزنگاري قاليباف

سايت عصر ايران هم در اين رابطه در يادداشتي به ارزيابي اين نامه پرداخته و نوشته: «به اعتقاد قاليباف رأس جريان اصولگرايي دچار اختلال است. با اين حال مشخص نمي‌كند منظور او از رأس جريان اصولگرايي كدام گروه و جبهه است.» سايت انتخاب هم در مطلبي به نامه قاليباف اشاره كرده است و نوشته است: اين نامه پر از گلايه و البته با رمزنگاري‌هاي مختص خودش است. انتخاب مدعي شده:نامه كدهايي دارد كه كساني كه درون جريان راست رشد يافته‌اند، قادر به كشف رمز‌هاي آن خواهند بود.

  • هشتگ #نواصولگرايي

كاربران فضاي مجازي و شبكه اجتماعي توييتر هم پيشرو‌تر از فضاهاي ديگر رسانه‌اي به اين نامه واكنش نشان داده‌اند. هشتگ #نواصولگرايي پركاربرد‌ترين هشتگ در اين رابطه بود. سيدمحمود رضوي تهيه‌كننده فيلم سينمايي ماجراي نيمروز در صفحه شخصي خود نوشت: نواصولگرايي وقتي محقق مي‌شه كه جوانگرايي، نهضت خدمت به مردم و به روز شدن تفكرات بدون چشم‌پوشي از عقايد صورت بگيره، اين يعني بازگشت به مردم.علي شكوري‌راد دبيركل حزب اتحاد ملت ايران هم در واكنش به نامه قاليباف در توييتر خود نوشت: نواصولگرايي يعني جذب حامي و هوادار با هر نوع باور و هر نوع سبك زندگي.

محسن مهديان فعال رسانه‌اي هم با كنايه به برخي از تشكل‌هاي نوظهور اصولگرايي كه فقط تغيير نام داده‌اند در توييتر خود نوشته است: يك عده از نقد «رسم» اصولگرايي، تغيير «اسم» را فهميده‌اند. كاربر ديگري هم در اين باره نوشت: اصولگرايان در رفتار خود و اصلاح‌طلبان در افكار خود بايد تجديدنظر كنند. اصولا در قطب‌بندي‌هاي سياسي كشور، تجديد نظر جدي لازم است.

کد خبر 377108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha