‌۲۹ اردیبـــهشت که انتخابات برگزار شد یکی از موعدهایی بود که دولت ترامپ باید دوره «لغو تحریم» را برای ایران تمدید می‌کرد؛ در آن بحبوحه انتخاباتی؛ حواس کمتر کسی متوجه این مناسبت بود،

تیلرسون ‌به دلیل‌تأیید پایبندی ایران به برجام مغضوب ترامپ شده است.

اما يك منبع مطلع در وزارت خارجه به همشهري گفت كه در همان روز وزارت خارجه تمام سناريوهاي احتمالي براي خروج ترامپ از برجام و عدم‌تمديد دوره لغو تحريم‌ها را آماده كرده و به اطلاع مقامات عالي رتبه كشور رسانده بود؛ اين اتفاق تقريبا 2‌ماه بعد يعني 30تيرماه هم كه قرار بود گزارش جديد وزارت خارجه آمريكا درباره پايبندي ايران به توافق هسته اي؛ به كنگره ارسال شود هم تكرار شد. در همان مقطع مجددا ايران سناريوهاي خود را براي خروج احتمالي آمريكا از برجام و نقض عهد آمريكا چيده بود. اما اين سناريوها چيستند؟

  • متن و فرامتن برجام

سيد عباس عراقچي كه به‌عنوان نماينده ايران در نشست كميسيون برجام در وين حضور يافته بود بعد از پايان اين نشست گفته بود جمع‌بندي جلسه را به تهران منتقل مي‌كنيم. او گفته كه ما گزينه‌هاي مختلفي در ارتباط با بدعهدي‌هاي آمريكا در دسترس داريم. برخي از اين گزينه‌ها در متن برجام است و برخي از گزينه‌ها در دستورات مجلس، شوراي‌عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري وجود دارد و اينها همه ملاك ما خواهد بود. در واقع بعد از نشست وين؛ تصميم‌گيري درباره اينكه چه اقدامي از سوي ايران صورت بگيرد به‌نظر نهايي كميسيون نظارت بر برجام موكول شد.

علي اكبر ولايتي يكي از اعضاي اين كميسيون گفته است بايد پس از بازگشت آقايان ظريف، عراقچي و روانچي به ايران نتيجه گفت‌وگو‌هاي آنها را بشنويم و ان‌شاء‌الله تصميم مشتركي در اين خصوص خواهيم گرفت. محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان شكايت به كميسيون مشترك برجام را يكي از راهكارهاي ايران دانسته ولي گفته كه اين همه آن چيزي نيست كه ايران در دسترس خود دارد. او در گفت‌وگويي كه اخيرا با نشريه نشنال اينترست داشت در همين باره گفت: اگر مسئله نقض عمده يا آنچه در متن توافق هسته‌اي عدم‌اجراي قابل توجه تعريف شده است، باشد ايران گزينه‌هاي ديگري را شامل خروج از توافق هسته‌اي پيش رو دارد.

  • اراده كنيم گاز تزريق مي‌كنيم

محمد جواد ظريف كه يكي از اعضاي كميسيون نظارت بر برجام است، در گفت‌وگو با چارلي رز در شبكه پي‌بي‌اس به نكته‌اي اشاره كرد كه مي‌تواند براي روزي كه آمريكا قصد خروج از برجام را داشته باشد مورد تامل آمريكايي قرار بگيرد. چارلي رز از ظريف پرسيد: طبق اعلام دستگاه‌هاي اطلاعاتي آلمان، شما هنوز براي داشتن توانمندي هسته‌اي، اشتياق زيادي داريد. ظريف پاسخ داد: ما همين الان نيز توانمندي هسته‌اي داريم و از گزينه سلاح هسته‌اي، چشم‌پوشي كرده‌ايم. اين توانمندي هسته‌اي را علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان و مسئول بخش فني مذاكرات در سخنراني اخير خود در مشهد به رخ كشيد؛ او كه يكي ديگر از اعضاي كميسيون نظارت بر برجام است با اين هشدار كه «ان‌شاءالله ترامپ برجام را پاره كند تا ببينيم چه مي‌شود»، فقط يك نمونه از توانايي ايران را به رخ كشيده و گفته بود: يعني اراده كنيم فردا به سانتريفيوژهاي فردو، اورانيوم تزريق مي‌كنيم.

  • ارجاع به تصميم مجلس

كمال خرازي، رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي و ديگر عضو كميسيون نظارت بر برجام هم اخيرا در گفت‌وگو با شبكه فرانس 24گفته است وقتي آمريكايي‌ها از توافق خارج شوند ايران به‌طور كامل يك شرايط جديد خواهد بود. او از خط قرمزهاي ايران در زمينه نقض عهد آمريكا صحبت كرده و گفته است: خودمان را براي زماني كه آمريكا بخواهد از توافق خارج شود، آماده كرده‌ايم. حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان و عضو ديگر كميسيون نظارت بر برجام هم از آمادگي ايران براي چنين روزي سخن مي‌گويد. او در جلسه هيأت دولت در چهارشنبه گذشته به نقض عهدهاي آمريكا اشاره كرده و گفته بود مطمئنا اگر آمريكايي‌ها بخواهند تحريم‌هايي را تحت هر عنوان و بهانه عليه ما اعمال كنند، ملت بزرگ ايران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات كنگره، مجلس شوراي اسلامي نيز متقابلا مصوباتي خواهد داشت.

کد خبر 377109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha