درحالی‌که طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تلاش عربستان و امارات برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی منتشر شده خشم افکارعمومی در کشورهای عربی و اسلامی علیه این رژیم هر روز در حال افزایش است.

فلسطین

در تازه‌ترين مورد، تنش ميان اردن كه در سال‌هاي اخير از معدود كشورهاي اسلامي نزديك به اسرائيل به‌حساب مي‌آمد با مقام‌هاي رژيم صهيونيستي بالا گرفته است. در يك حادثه تيراندازي در سفارت رژيم صهيونيستي در امان، پايتخت اردن، 2شهروند اردني كشته شده و يك مأمور امنيتي رژيم صهيونيستي به‌صورت سطحي زخمي شده است. مقام‌هاي اردن اعلام كرده‌اند كه نگهبان اسرائيلي كه زخم‌هاي جزئي در اين تيراندازي برداشته بايد بازجويي و محاكمه شود اما مقام‌هاي رژيم صهيونيستي مي‌گويند وي از مصونيت ديپلماتيك براساس توافقنامه وين برخوردار است.

رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه اين افراد با پيچ‌گوشتي به نگهبان سفارت حمله كرده‌اند. جزئيات كمي از حادثه منتشر شده و هنوز علت تيراندازي مشخص نيست. گفته مي‌شود اين دو نفر به‌عنوان نجار وارد ساختمان مسكوني سفارت شده بودند. بسياري از جمعيت 7ميليوني اردن تبار فلسطيني دارند كه پس از شكل‌گيري رژيم صهيونيستي در ۱۹۴۸ از فلسطين به اردن مهاجرت كرده و از سياست‌هاي اين رژيم به‌شدت خشمگين هستند.

اكنون براساس گزارش‌هاي منتشر شده دستگاه قضايي اردن دستور جلوگيري از خروج اين نيروي امنيتي را صادر كرده اما بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرده اين نگهبان را از اردن خارج مي‌كند. اردني‌هاي خشمگين روز گذشته با برگزاري تظاهرات خواستار اخراج سفير رژيم صهيونيستي از اين كشور شده‌اند.

تنش ميان رژيم صهيونيستي و اردن طي روزهاي اخير بعد از آن شدت گرفت كه اين رژيم دستگاه‌هاي فلزياب، دوربين‌هاي مداربسته و گيت‌هاي بازرسي را در ورودي‌هاي مسجد الاقصي نصب كرد. اردن به‌عنوان متولي رسمي اماكن مقدس مسلمانان در بيت‌المقدس در سال۱۹۹۴ با اسرائيل معاهده صلح امضا كرد اما اقدامات چند روز گذشته رژيم صهيونيستي براي تشديد اقدامات امنيتي در شرق بيت‌المقدس باعث افزايش تنش شده است.

  • اوجگيري خشم جهاني

اقدامات رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌ها طي روزهاي اخير بار ديگر باعث افزايش خشم مسلمانان جهان شده است.
نصب معبرهاي فلزياب امنيتي به‌عنوان تلاشي جديد از سوي رژيم صهيونيستي براي در اختيار گرفتن حرم شريف كه شامل مسجدالاقصي و قبه‌الصخره است و منطقه باستاني شهر قديم در بيت‌المقدس ارزيابي مي‌شود.

درگيري‌ها ميان فلسطيني‌ها و نظاميان رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير شهادت ۴نفر و زخمي شدن بيش از ۲۰نفر ديگر را به‌دنبال داشته است. كشورهاي مختلف جهان از اروپا گرفته تا آسيا طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات عليه رژيم صهيونيستي بوده‌اند. در آمريكا، آلمان، انگليس و كانادا تظاهرات گسترده‌اي عليه رژيم صهيونيستي برگزار شد. در لندن معترضان پرچم رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند. پس از تظاهرات گسترده در تركيه و بالا گرفتن احساسات ضد‌اسرائيلي گزارش‌هايي منتشر شده كه سفارت و كنسولگري اين رژيم در تركيه به‌خاطر مسائل امنيتي تعطيل شده است. مقام‌هاي رژيم صهيونيستي مي‌ترسند كه به سفارت اين رژيم در تركيه حمله شود.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه پس از سفر به عربستان و كويت روزگذشته راهي قطر شده با انتقاد تند از رژيم صهيونيستي خواستار برچيده شدن دستگاه‌هاي فلزياب شده است. او رژيم صهيونيستي را متهم به نقض حقوق دمكراتيك فلسطيني‌ها كرد و خواستار بازگشت وضعيت مسجد الاقصي به حالت گذشته خود با رفع محدوديت‌ها شد.

  • سكوت معنادار جبهه عربستان

عربستان كه هميشه تلاش داشته خود را به‌عنوان صداي كشورهاي اسلامي معرفي كند به همراه متحدانش اين روزها سكوت معناداري در مقابل اقدامات رژيم صهيونيستي داشته‌ است. عربستان و امارات روابط ديپلماتيك رسمي با رژيم صهيونيستي ندارند اما طي روزهاي اخير گزارش‌هاي مختلفي از روابط و مذاكرات مخفيانه آنها با مقام‌هاي اسرائيل منتشر شده است.

روزنامه هاآرتص چند روز قبل افشا كرد كه در سال۲۰۱۲ وزير امور خارجه امارات به‌صورت مخفيانه با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در نيويورك ديدار كرده است. همچنين اين روزنامه از چند ديدار مخفيانه محمد بن سلمان، پسر پادشاه و وليعهد اين كشور با مقام‌هاي ارشد رژيم صهيونيستي خبر داده است.

گفته مي‌شود عربستان و متحدانش در تلاش هستند در مقابل امتيازهايي ناچيز به‌صورت رسمي با رژيم صهيونيستي روابط ديپلماتيك برقرار كنند. در مقابل تركيه و اردن كه پيش از اين روابط ديپلماتيك و نزديكي با رژيم صهيونيستي داشته‌اند در جبهه‌بندي جديد در تقابل با اين رژيم قرار گرفته‌اند.

کد خبر 377224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha