سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

خودزنی بانک‌ها علیه همدیگر در شرایطی که میلیون‌ها سپرده‌گذار نگران پس‌اندازهای خود هستند به پاشنه آشیل شبکه رسمی پولی و بانکی کشور تبدیل شده است.

تدبیر بانک مرکزی برای جلوگیری از رقابت مخرب در بازار پول چیست؟

اين در حالي است كه انتظار مي‌رود بانكداران به جاي تخريب پنهاني يكديگر به فكر ترميم اعتماد مخدوش شده مردم نسبت به شبكه بانكي پس از بحران غيرمجازها باشند. در اين ميان اما بايد ديد بانك مركزي به عنوان سكاندار بازار پولي و بانكي چه برنامه‌اي براي جلوگيري از تخريب بانك‌ها عليه همديگر دارد؟

دبيركل كانون بانك‌هاي خصوصي و مؤسسات اعتباري گفت: برخي بانك‌هاي بزرگ در دامن زدن به شايعه بروز بحران بانكي نقش داشتند تا سپرده‌هاي مردم به سمت آنها هدايت شود.محمد رضا جمشيدي، ديروز در گفت‌وگو با صدا و سيما اظهار كرد: ما مستندات و مداركي داريم كه دو بانك بزرگ دست به ترويج شايعات نامطلوبي زدند كه براي سپرده‌گذاران دل‌نگراني ايجاد كرد و پس از اين بحران خيلي از افراد پولشان را از بانك‌ها برداشت كردند و به بانك‌هاي ديگر بردند. هنوز هيچ مقامي از بانك‌هاي بزرگ دولتي به اين اظهارنظر واكنشي نشان نداده‌ است.

وي افزود: گرچه مديران 2بانك در معرض اتهام اين موضوع را تكذيب كردند، اما از اين بحران كه اخيراً در مؤسسات غيرمجاز پيش‌آمده خيلي از افراد پولشان را از بانك‌ها برداشت كردند و به بانك‌هاي ديگر بردند. دبيركل كانون بانك‌هاي خصوصي با تذكر اينكه بانك‌ها به بدنه و كاركنان خود در شعب توصيه كنند كه بي‌خود باعث تشويش اذهان عمومي نشوند و سپرده‌گذاران را مرعوب تحليل‌ها و خبرهاي نادرست خود نكنند، گفت:

حتي اگر لازم است بايد براي مقابله با اينگونه رفتار‌ها تمهيداتي را نيز درنظر گرفت. دبيركل كانون بانك‌هاي خصوصي با تأكيد بر اينكه بايد با شايعاتي كه باعث نگراني سپرده گذاران در بانك‌ها مي‌شود به‌طور جدي برخورد شود، گفت: اگر بانكي با اين شايعات آسيب ببيند مثل بازي دومينو همه بانك‌ها از آن متضرر مي‌شوند و آسيب مي‌بينند.

  • شيطنت عليه بانك‌هاي خصوصي

به گزارش همشهري شائبه شيطنت برخي بانك‌هاي دولتي بزرگ با جوسازي عليه برخي بانك‌هاي خصوصي پس از افزايش نگراني برخي سپرده‌گذاران نزد تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز شدت بيشتري پيدا كرد و با انتقاد مديران شبكه بانكي عمدتا خصوصي همراه شد. اين رويه مخرب باعث شد تا چهارم تيرماه امسال، رئيس‌كل بانك مركزي با هشدار نسبت به رقابت‌هاي مخرب در بازار پولي كشور در جمع مديران بانك‌ها اعلام كند:

دليلي وجود ندارد كه مردم و مشتريان و سپرده‌گذاران در سراسر كشور، نسبت به سپرده‌گذاري و تعامل با بانك‌ها و مؤسسات اعتباري مجوزدار، بي‌اعتماد شوند. ولي‌الله‌ سيف با اشاره به اينكه همه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري عضو يك خانواده هستند، گفت: با خاطيان و مسببان مسائل اخير برخورد جدي صورت مي‌گيرد. محمد رضا حسين‌زاده، رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي پيش از اين گفته بود كه متأسفانه بعضا مشاهده مي‌شود سپرده‌گذاران بزرگ به بانك‌هاي دولتي مراجعه مي‌كنند و درخواست سود نامتعارف دارند اما ما به اين درخواست‌ها پاسخ نمي‌دهيم.

  • تلاش براي جذب سپرده‌هاي كلان

درحالي‌كه همه مديران شبكه بانكي تأكيد دارند كه بايد از رفتارهاي مخرب عليه همديگر پرهيز شود، اما برخي مديران مياني و روساي شعب برخي بانك‌ها ترفندهاي مختلفي را از طريق ارتباط گرفتن با سپرده‌گذاران كلان و تشويق آنها به انتقال سپرده‌هايشان به بانك‌هاي دولتي با دريافت سود بالا به‌كار بسته‌اند.اين مسئله شايعه بحراني بودن وضعيت بانك‌هاي خصوصي را تكرار مي‌كنند، درحالي‌كه بانك مركزي بارها هرگونه بحران و خطر تهديدكننده سپرده‌هاي مردم نزد شبكه بانكي و مؤسسات اعتباري داراي مجوز را رد كرده است.

کد خبر 377234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha