علی‌اصغر توکلی: اشتغال در فضای مجازی دو جنبه دارد؛ نخست ایجاد سهولت کار برای عموم مردم و دیگر لطمه‌زدن به مشاغل خارج از فضای مجازی.

گردشگری سایت

با ورود گوشي‌هاي هوشمند به كشور تلفن‌هاي ثابت، كارخانه‌هاي سازنده دوربين عكاسي و فيلمبرداري و... از رونق افتادند اما از سوي ديگر اين اتفاق يك خروجي ديگر داشت و آن هم سهولت در كار بود.

اگرچه بايد با ابزارهاي جديد سازگار شد ولي نمي‌توان با نابساماني و گاه سوءاستفاده و رفتار خلاف مقررات موافق بود. آژانس‌هاي مسافرتي اخيرا با اين مشكل مواجه شده‌اند و موضوع فعاليت سايت‌هاي گردشگري در فضاي مجازي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز كشيده شد. هرچند برخي سايت‌هاي مجازي گردشگري بدون داشتن مجوز تي نماد فيلتر شدند ولي اين تلاش نتيجه نداد و مجوز رفع فيلتر از سايت‌هاي خدمات گردشگري با حذف نماد تي صادر شد. اعضاي هيأت مديره و بازرس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران اخيرا با اين اعتراض‌هاي متعدد مالكان آژانس‌هاي گردشگري مواجه شده است كه چرا بدون توجه به‌وجود صنف فعالان گردشگري پشت درهاي بسته تصميماتي گرفته مي‌شود كه گاه به جاي حمايت از امور شغلي و صنفي باعث نابودي مشاغل مي‌شود و مجموعه‌هاي فعال را به تعطيلي مي‌كشاند.

حدود 1200سايت اينترنتي در ايران براي ارائه خدمات گردشگري وجود دارد كه تنها 14سايت فيلتر شدند. اين در حالي است كه آمار دفاتر خدمات مسافرتي مشخص مي‌كند بيش از 3500دفتر خدمات گردشگري در كشور داراي مجوز هستند كه نيمي از آنها با داشتن حدود 8 هزار پرسنل مشغول فعاليت هستند. در اين شرايط به صلاح است كه اكثريت فداي اقليت نشوند و سايت‌هاي اينترنتي خدمات گردشگري ساماندهي شوند تا از هرج و مرج موجود جلوگيري شود.

سايت‌هاي اينترنتي خدمات گردشگري بدون هيچ كنترلي فعاليت مي‌كنند كه بعضا مفسده‌زا هستند و دود فعاليت‌شان به چشم دفاتر خدمات گردشگري كشور مي‌رود. بنابراين توصيه اكيد درخصوص فعاليت سايت‌هاي اينترنتي در كشور بر آن است كه از انجمن‌هاي صنفي براي حل مشكل سايت‌هاي اينترنتي خدمات گردشگري كمك گرفته شود. انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي ايران البته اكنون کمیته ای براي بررسي وضعيت سايت هاي اينترنتي خدمات گردشگري در فضاي مجازي راه اندازي كرده است كه متشكل از متخصصین ای تی دارای دفاتر خدمات مسافرتی است و متخصصان اين حوزه به‌طور اختصاصی در حال فعاليت بر موضوع فضاي مجازي كسب و كار اينترنتي گردشگري است كه گزارش فعاليت آنها به‌زودي به مسئولين و متوليان گردشگري كشور براي پيگيري ارسال مي‌شود.

کد خبر 377245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha