علی‌اصغر محمدی: ماجرای تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش پیچیدگی‌ خاص خود را دارد، از یک سو تا ۱۰سال آینده از ۹۲۸هزار فرهنگی، ۶۴۰هزار نفر بازنشسته خواهند شد و این یعنی بحران نیرو و از سوی دیگر دانشگاه فرهنگیان با روند کنونی حتی توان تأمین حداقل نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را ندارد.

اين در حالي است كه هزاران نفر از نيروهاي پيش‌دبستاني، آموزشياران نهضت سوادآموزي و خريد خدمت در اين دستگاه بلاتكليف هستند و مجلس هم تاكنون موفق به حل مشكل استخدامي آنها نشده و موضوع بايد در صحن علني به رأي گذاشته شود.

وزير آموزش و پرورش يك‌بار ديگر آب پاكي را روي دست اين افراد ريخت و همين هفته گفت: «قبلا بارها اعلام كرده‌ايم كه استخدام از طريق آزمون انجام مي‌شود، زيرا نيروي انساني براي ما اهميت دارد و افراد بايد از طريق آزمون استخدامي و اخذ صلاحيت‌هاي لازم وارد نظام تعليم و تربيت شوند. در پيش‌دبستاني هم استخدام نداريم بلكه نظارت بر محتواي آموزشي داريم و مراكز به شكل غيردولتي فعاليت مي‌كنند.»

اين توضيحات وزير نشان مي‌دهد كه آموزش و پرورش اعتقادي به جذب اين نيروها ندارد.از سوي ديگر طرح تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت در مجلس نيز نافرجام ماند و تير‌ماه گذشته در كميسيون آموزش و تحقيقات رد شد تا اين افراد همچنان بلاتكليف بمانند.

البته سيدحمايت ميرزاده سخنگوي كميسيون آموزش واصل نشدن آمار و اطلاعات لازم از سوي آموزش و پرورش را از دلايل مخالفت نمايندگان با كليات اين طرح دانست و به همشهري گفت: «اين طرح به هيأت رئيسه مجلس تقديم مي‌شود تا درصورت صلاحديد براي بررسي و راي‌گيري در صحن علني مطرح شود.»

  • دولت لايحه بدهد

در همين حال يك عضو كميسيون آموزش با بيان اينكه پس از بررسي‌ها، كميسيون به اين جمع‌بندي رسيد كه اين طرح نمي‌تواند مشكلي را حل كند، پيشنهاد كرد كه براي حل اين مشكل دولت به مجلس لايحه بدهد.

فرهاد فلاحتي به خبرگزاري خانه ملت گفت: «نبود آمار كافي و مناسب براي نيازسنجي و تأمين نيروي انساني و تطبيق اين آمار با بازنشستگان ازجمله دلايل رد شدن اين طرح در كميسيون بود. براي مثال برخي مي‌گويند120 تا 130هزار نفر تحت پوشش اين طرح قرار مي‌گرفتند درحالي‌كه آمار دقيق نيست.»

پيش‌تر سخنگوي كميسيون آموزش از ارائه گزارش بررسي اين طرح در كميسيون آموزش به رئيس مجلس براي طرح در صحن علني خبر داده بود.اكنون جبار كوچكي‌نژاد، ديگر عضو كميسيون آموزش در گفت‌وگو با تسنيم از امضاي 200نماينده پاي نامه براي مطرح شدن طرح تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي در صحن علني مجلس خبر مي‌دهد.

كوچكي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم به نكته بسيار مهمي اشاره كرد كه يكي از عوامل اصلي جذب نشدن اين افراد است:«سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با آموزش‌وپرورش دراين باره اختلاف نظر دارند.»

در آستانه به نيمه رسيدن تابستان فرصت زيادي براي تعيين تكليف اين افراد نيست. براي گروهي كه به برخي روايت‌ها 40 تا 50هزار نفر هستند بسيار مهم است كه قبل از آغاز سال تحصيلي جديد، تعيين تكليف شوند. به‌زودي وزير جديد آموزش و پرورش بايد كارش را شروع كند. يكي از مهم‌ترين پرونده‌ها روي ميز او، تعيين تكليف همين افراد خواهد بود.

کد خبر 377249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha