مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: سکته، یکی از عوامل مهم در مرگ‌ومیر به‌شمار می‌رود. اما به‌ اعتقاد متخصصان، اگر فردی که دچار حمله سکته شده است در زمان طلایی، خدماتی را دریافت کند، می‌توان به بهبود کامل او بیشتر امیدوار بود.

موتورلانس

 يك ساعت نخست بعد از شروع سكته قلبي، زمان طلايي است و هر چه درمان زودتر انجام شود، آسيب عضله قلب كمتر و احتمال زنده ماندن فرد بيشتر مي‌شود. هر چه زمان ارائه خدمات درماني طولاني‌تر شود، مدت زماني كه خون به عضله قلب نمي‌رسد، طولاني‌تر شده و صدمه وارده به عضله قلب وسيع‌تر بوده و بخش بيشتري از بافت آن از دست مي‌رود.

وزير بهداشت در آيين‌ رونمايي از 200دستگاه موتورلانس با اشاره به ضرورت حضور به موقع نيروهاي اورژانس بر بالين بيمار، ‌گفت: در بيماري‌هاي قلبي عروقي حداكثر زمان مناسب براي كمك به افراد يك ساعت است به همين سبب حضور به موقع اهميت زيادي دارد.

  • 3ساعت زمان طلايي رسيدن بيماران در حوادث عروقي مغز

يكي از مشكلات و چالش‌هاي پيش روي اورژانس كشور در اين سال‌ها موضوع ترافيك در كلانشهرها به‌ويژه در پايتخت است. به‌طوري‌كه آمبولانس‌ها در زمان رسيدن به مصدومان معمولا با مشكلات بسياري روبه‌رو مي‌شوند و حتي به‌راحتي امكان عبور از لابه‌لاي خودروهاي مانده در ترافيك را ندارند و در نتيجه ديرتر به محل ماموريت و حادثه مي‌رسند.

براي جبران كمبودها و همچنين غلبه بر ترافيك، وزارت بهداشت تصميم گرفت ناوگان آمبولانس موتوري را به ۲۰۰ دستگاه موتورلانس تجهيز كند تا زمان ارائه خدمات به مصدومان و آسيب‌ديدگان به‌طور قابل توجهي كاهش يابد.

وزير بهداشت با بيان اينكه در تهران هر 5 دقيقه يك حادثه مغزي داريم، در اين‌باره گفت: در حوادث عروقي مغز حداكثر زمان طلايي كمك به بيمار 3ساعت است و بعد از آن فرد ناتوان خواهد ماند و گرفتاري‌هاي زيادي براي او و خانواده‌اش همچنين جامعه ايجاد مي‌شود و از آنجايي كه در تهران به‌دليل ترافيك نيروهاي اورژانس گاهي نمي‌توانند در زمان استاندارد بر بالين بيمار حاضر شوند و از طرفي 8 هزار تماس در روز هم براي يك مجموعه خدمتگزار داريم به همين سبب تصميم گرفتيم براي استفاده بهينه از موتورلانس‌ها استفاده كنيم و با توجه به اينكه هدف‌گذاري براي رسيدن به زمان كمتر از ۱۲ دقيقه بسيار ارزشمند است. به همين سبب تلاش خواهيم كرد، ناوگان آمبولانس موتوري را ظرف يك‌سال آينده در ساير كلانشهرها راه‌اندازي كنيم.

  • موتورلانس‌هاي ژاپني، مجهز به تجهيزات پزشكي مدرن

بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين موتورلانس‌هاي ژاپني مجهز به تجهيزات پزشكي مدرن ازجمله دستگاه شوك الكتريكي خودكار، دستگاه تنفس مصنوعي، تجهيزات كامل، احياي قلبي ريوي، دارو، پانسمان و ست زايمان هستند. همچنين اين موتورلانس‌ها همراه با كارشناسان آموزش ديده به ماموريت اعزام مي‌شوند. همچنين موتورلانس‌ها در سراهاي محلات، آتش‌نشاني و... استقرار مي‌يابند.

وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود بر ارتقاي كيفيت و كميت در اورژانس اشاره كرد و گفت:‌ بالگرد ويژه حمل بيمار خوشبختانه امروز محقق شده و با همكاري ارتش، ناجا و... اقدامات مؤثري در جهت توسعه امداد هوايي صورت گرفته است.

  • انجام سالانه ۵۲۹ هزار مأموريت اورژانس در پايتخت با ۱۸۵ آمبولانس

معاون درمان وزارت بهداشت هم با اشاره به اين موضوع كه شهر تهران نياز به ۷۴۷ دستگاه آمبولانس دارد، گفت: هم‌اكنون تنها ۱۸۵ دستگاه آمبولانس در شهر تهران مشغول به خدمت هستند درحالي‌كه نياز كلانشهر تهران حداقل ۷۴۷ دستگاه آمبولانس است. دكتر محمد آقاجاني هدف از راه‌اندازي ناوگان موتورآمبولانس را كاهش زمان رسيدن سرصحنه مأموريت‌هاي اورژانس خواند و با اعلام اينكه ۶۴ درصد مأموريت‌هاي اورژانس شهر تهران درمان محور است، افزود: اورژانس تهران در سال ۵۲۹ هزار مأموريت انجام مي‌دهد كه در ۶۴ درصد اين مأموريت‌ها نياز به انتقال بيمار و مجروح به مراكز درماني نيست. از همين رو ناوگان آمبولانس موتوري مي‌تواند اين خدمات را پوشش دهد.

  • تهران نخستين شهر در دنياست كه 250موتورلانس دارد

سرپرست اورژانس كشور با اشاره به اينكه موتورلانس‌ها مجهز به تجهيزات پيشرفته دنيا هستند، گفت: تهران نخستين شهري در دنيا است كه 250موتورلانس دارد و افرادي در اين زمينه آموزش ديده‌اند البته تلاش مي‌كنيم كه تجربه و مهارت آنها را در اين زمينه ارتقا دهيم. پيرحسين كوليوند افزود: همچنين طي هماهنگي با شهرداري قرار شده چند واگن مترو براي اورژانس پيش‌بيمارستاني اختصاص داده شود و برخي از ايستگاه‌ها به بيمارستان‌هايي همچون امام خميني (ره)، شريعتي، شهداي تجريش و... متصل مي‌شود. اين مسئول در ادامه گفت: در هرحال با جديت پيگير توسعه اورژانس هوايي هستيم البته هم‌اكنون 32پايگاه هوايي داريم و طي يك تا 2‌ماه ‌آينده چند مورد ديگر به آن افزوده خواهد شد.ضمن اينكه به‌دنبال اين هستيم تا نخستين بيمارستان صحرايي مجهز را در تهران راه‌اندازي كنيم تا بتوانيم در موقع بحران اقدامات لازم را انجام دهيم. علاوه بر اين تلاش شده كه شبكه ريلي و مترو، رمپ اصلي به بيمارستان‌هايي همچون شريعتي، امام خميني(ره)، سينا، شهداي تجريش و نجميه داشته باشند و چند واگن ويژه نيز براي اورژانس بيمارستاني درنظر گرفته‌ خواهد شد.

کد خبر 377253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha