همشهری‌آنلاین: گروه چریکی نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک اعلام کرد قصد دارد یک حزب سیاسی را اول سپتامبر (شهریور) امسال تاسیس کنند.

 این اقدام از سوی چریک‌های فارک گامی بزرگ در ورود این گروه به زندگی غیرنظامی به عنوان بخشی از توافق صلح تاریخی محسوب می‌شود که به ۵۵ سال جنگ میان آنها با نیروهای دولت کلمبیا پایان داده است.

"کارلوس آنتونیو لوزادا"، فرماندهی فارک گفت: ما در اول سپتامبر سال جاری میلادی در "پلازا دو بولیوار" رسما اعلام می‌کنیم که این حزب تشکیل می‌شود. گروه بر روی جزئیات یک اقدام فرهنگی- سیاسی کار می‌کند.

"ایوان مارکز"، مذاکره کننده ارشد فارک نیز گفت: ما برای حضور در عرصه سیاست صلح کرده‌ایم.

فارک تصمیم گرفته تا وارد عرصه سیاست شود و در پایان اوت سال جاری میلادی در کنگره وارد شود.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل،تحویل سلاح از سوی ۷۰۰۰ چریک فارک در ماه گذشته میلادی براساس توافق صلح ۲۰۱۶ به نیم قرن درگیری داخلی در کلمبیا پایان داد.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا برای دستیابی به صلح تاریخی با فارک برنده جایزه صلح نوبل شد.

فارک در سال ۱۹۶۶ در قالب نیروهای مسلح روستایی علیه دولت کلمبیا دست به سلاح برد و در جریان درگیری‌های داخلی در این کشور که ۵۵ سال به طول انجامید بیش از ۲۲۰ هزار تن کشته شدند.

این توافق صلح به فارک اجازه می‌دهد تا ۱۰ کرسی غیر منتخب در کنگره را تا ۲۰۲۶ داشته باشد و برای نیروهای سابق انقلابی عفو به دنبال خواهد داشت.

چریک‌هایی از که از سوی دادگاه‌های ویژه به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند به زندان نمی‌افتند و به جایش باید در کارهایی نظیر پاک‌سازی مین‌ها مشارکت کنند.

تنها گروه چریکی باقی مانده کلمبیا موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، "ELN"، در حال حاضر به دنبال صلح با دولت است.

کد خبر 377270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha