سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

کمتر از یک‌ماه از افتتاح باغ کتاب می‌گذرد و در این مدت بیش از ۳۰۰ هزار نفر با حضور در بلندی‌های عباس‌آباد از این مجموعه بزرگ فرهنگی بازدید کرده‌اند؛ پروژه‌ای که بسیاری از چهره‌های فرهنگی راه‌اندازی آن را ستوده و از نقش این مجموعه در افزایش سطح فرهنگ گفته‌اند.

باغ کتاب تهران

به گزارش همشهري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تازه‌ترين چهره‌اي است كه درباره باغ كتاب تهران اظهارنظر كرد. سيدرضا صالحي‌اميري در جلسه دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي ضمن تقدير از اقدام‌هاي شهرداري تهران در راستاي بهره‌برداري از مجموعه باغ كتاب گفت: «درحالي‌كه هويت فرهنگي در تهران در معرض تهديد است، مجموعه باغ كتاب به هويت فرهنگي پايتخت كمك شاياني مي‌كند.»

صالحي‌اميري در حضور شهيندخت مولاوردي معاون زنان رياست‌جمهوري، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، مجتبي عبداللهي معاون اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران و جمعي از مسئولان و مديران فرهنگي گفت: «اقدام‌هاي شهرداري تهران درباره ايجاد باغ كتاب موجب شده اين مجموعه بزرگ به ظرفيت فرهنگي كشور اضافه شود. مشكل اصلي ما كتابخواني نيست بلكه فقدان الگوي مصرف درست در حوزه فرهنگ است. تاكنون نظام جامع مصرف فرهنگي را تعريف نكرده‌ايم و باغ كتاب مي‌تواند به تعريف هويت فرهنگي تهران كمك كند.»

در ادامه جلسه سيدضيا هاشمي، معاون فرهنگي وزير علوم هم درباره راه‌اندازي باغ كتاب تهران گفت: «يكي از مشكلات ما در حوزه فرهنگ اين است كه شاخص‌هاي چندان مشخصي نداريم و نمي‌دانيم در طول زمان چقدر پيشرفت داشته‌ايم. اگر بتوانيم چشم‌اندازي درست با شاخصه‌هاي درست ترسيم كنيم و هر سال حداقل يك درصد ميزان كتابخواني را گسترش دهيم، به‌طور حتم از شدت دلزدگي نسبت به كتاب كاسته مي‌شود.»

سيدمجيد حسيني، مدير باغ كتاب هم در سومين هفته افتتاح اين مجموعه آماري از بازديدكنندگان و گردش مالي آن ارائه كرد و گفت: «فقط در همين جمعه هفته‌اي كه گذشت بيش از 200ميليون تومان كتاب در باغ كتاب به فروش رسيد. به‌دليل امكانات ويژه باغ كتاب تهران و فعاليت تالارهاي علم و سرگرمي، بسياري از كودكان و نوجوانان ترجيح مي‌دهند اوقات فراغت تابستان خود را در اين فضاي فرهنگي سپري كنند. »

وي سرمايه‌گذاري در باغ كتاب را مخصوص كودكان و نوجوانان عنوان كرد و يادآور شد: «ما به جاي بزرگسالان روي بچه‌ها سرمايه‌گذاري كرديم. اگر نسلي از كتابخوان‌ها، بينندگان فيلم، علاقه‌مندان موسيقي و مصرف‌كنندگان فرهنگي نداشته باشيم، در واقع توليدمان بي‌ارزش است. در واقع باغ كتاب مركزي براي مصرف است نه توليد. 10سالن سينما، يك سالن تئاتر، مجموعه‌هايي براي ديدن نمايش‌هاي كودكان و نوجوانان و عريض‌ترين پرده سينماهاي ايران را در باغ كتاب داريم ضمن اينكه بزرگ‌ترين نگارخانه هنري ايران در باغ كتاب براي بزرگسالان طراحي و هم‌اكنون 30ميليارد تومان اثر هنري در آن جانمايي شده است.»

  • يك مجموعه شگفت‌انگيز

شبنم قلي‌خاني با تأكيد بر اينكه هم‌اكنون با وجود باغ كتاب يك نمايشگاه دائمي كتاب در تهران داريم، گفت: «وقتي باغ كتاب را براي نخستين بار ديدم بسيار غافلگير شدم. فكر نمي‌كردم چنين جايي در تهران داشته باشيم. نخستين موردي كه در باغ كتاب به چشم مي‌آيد، فضاي بسيار وسيع با سازه‌اي ويژه است كه با دكوراسيون و رنگ‌آميزي‌هاي خاص بسيار جالب‌تر به‌نظر مي‌رسد.»

اين بازيگر مجاورت با كتابخانه ملي و دسترسي راحت را از ويژگي‌هاي خوب باغ‌كتاب خواند و افزود: «از ويژگي‌هاي ديگر اين نمايشگاه دائمي انتخاب كتاب‌هايي متفاوت براي تمام سنين و سلايق متفاوت است. اين اتفاق بايد خيلي زودتر در تهران رخ مي‌داد و اميدوارم مردم قدر اين مجموعه را بدانند و بتوانيم شاهد افزايش سرانه مطالعه باشيم. البته معرفي باغ كتاب و تبليغات مؤثر در اين زمينه مي‌تواند بسيار مؤثر باشد.»

کد خبر 377370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha