مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

حامد فوقانی: معاون دادستان تهران بر ضرورت ساماندهی دائمی اراضی حاشیه‌ای و روسطحی خطوط ریلی در جنوب غرب تهران تأکید کرد و دستور به تشکیل کمیته‌ای مشترک میان شرکت راه‌آهن و مدیریت شهری برای این منظور داد.

 قاضي مرتضي تورك پس از بازديد از اين اراضي كه صبح ديروز انجام شد، خواستار تعامل مشترك ميان مديريت شهري و شركت راه‌آهن شد تا زمين‌هايي كه به حال خود رها شده‌اند هرچه سريع‌تر تغيير كاربري داده و به فضاي سبز و مراكز خدماتي تبديل شوند. البته اين در حالي است كه در نيمه خرداد امسال، ساماندهي موقت در اراضي لب خط جنوب تهران انجام شد. بر اين اساس، مقداري از فضاهايي كه محل تجمع بزهكاران شده بوده، پوشانده و زمين‌هاي حاشيه‌‌اي در بسياري از مقاطع آسفالت شده و در برخي نقاط نيز فضاي سبز ايجاد شد. با وجود اين معاون دادستان تهران پس از بازديد چند ساعته خود از لب خط، رفع آسيب‌هاي اجتماعي موجود در محدوده خطوط ريلي تهران- تبريز و كاهش مشكلات مردم را منوط به ساماندهي دائمي دانست.

  • ساماندهي در منطقه 18سخت است

نيمه ارديبهشت‌ماه بود كه ساماندهي موقت اراضي حاشيه‌اي و روسطحي خطوط ريلي در مناطق 17و 18 تهران پس از مدت‌ها انتظار اهالي لب خط كليد خورد. نقطه آغاز اين ساماندهي هم، از شرقي‌ترين بخش خطوط يعني ميدان سوزباني آغاز شد؛ درست از آنجا كه خطوط ريلي به زيرزمين مي‌روند. بدين‌ترتيب با اقدامات سريع شهرداري و حمايت‌هاي شهروندان، ظرف يك‌ماه كار خاكبرداري و نخاله‌برداري و سپس همسطح‌سازي و ايجاد فضاي سبز انجام شد تا اهالي محله‌هايي مثل بلورسازي، باغ خزانه، امامزاده حسن، ابوذر شرقي و غرب و مقدم پس از حدودا 7سال، نفس راحتي بكشند. در حالي كه آنها طي اين سال‌ها به‌خاطر ممانعت‌هاي شركت راه‌آهن در انجام اقدامات لازم و عدم‌واگذاري زمين‌هاي حريم خطوط ريلي به مديريت شهري با مشكلات زيادي به‌ويژه از نظر گرد و خاك و ناامني دست و پنجه نرم مي‌كردند. سرانجام كار در منطقه 17 تهران به‌خوبي پيش رفت اما در بخشي از منطقه 18 به‌خاطر روي سطح بودن خطوط ريلي، آنطور كه انتظار شهروندان بود، اقدامات ساماندهي صورت نگرفت. اگرچه ناگفته نماند كه طبق وعده‌هاي دولت دهم و يازدهم قرار بوده خطوط در اين محدوده (حدفاصل رودخانه كن تا تقاطع بزرگراه‌هاي فتح و آزادگان) به زيرزمين منتقل شود اما اين اتفاق نيفتاد و دردسرهايش براي شهروندان باقي ماند. با وجود اين، شهرداري منطقه 18 با عمليات بهسازي موقت تلاش كرد تا مشكلات ترددي و امنيتي شهروندان را به حداقل برساند. در اين ميان، رضا رجب‌زاده، معاون فني- عمراني شهرداري منطقه ورود به بحث ايجاد فضاي سبز در محدوده اين منطقه را كار دشوارتري نسبت به منطقه مجاورشان دانست. به گفته وي، انجام چنين كاري نيازمند توافق نهايي است؛ چراكه پليس راه‌آهن مانع انجام اقدام لازم مي‌شود.

  • كميته مشترك تشكيل مي‌شود

به هر ترتيب ساماندهي دائمي اراضي حاشيه‌اي خطوط ريلي در منطقه 18 با اما و اگرهاي فراوان روبه‌رو شده است. به همين دليل تورك، معاون دادستان تهران از اين اراضي بازديد كرد. وي سپس در جلسه‌اي با مديران شهري و نمايندگاني از شركت راه‌آهن شركت كرد تا به بررسي راهكارهاي مختلف حل مسئله بپردازند. قاضي تورك در اين جلسه اعلام كرد كه براي انجام اقدامات لازم دادستاني نيز براي همكاري با مديريت شهري و راه‌آهن دريغ نخواهد‌كرد. بر پايه اين گزارش، در حاشيه اين بازديد بهروز محمدزاده، شهردار منطقه نيز به ارائه گزارش مبسوطي از اقدامات اخير عمراني انجام شده اعم از خاكبرداري، تسطيح، بهسازي روكش آسفالت، جداول و انهار واقع درحاشيه در اين اراضي پرداخت و گفت: «مديريت شهري منطقه براي رفع انواع ناهنجاري‌هاي اجتماعي پديد آمده ناشي از عدم‌ ساماندهي اين اراضي و همچنين احداث فضاي سبز براي افزايش زيبايي‌هاي بصري و غني‌سازي اوقات فراغت شهروندان نيازمند تعامل نزديك مسئولان شركت راه‌آهن است.» تورك، معاون دادستان تهران هم پس از استماع كامل گزارش محمدزاده و همچنين توضيحات نمايندگان شركت راه‌آهن، دستور تشكيل نشست و كارگروه مشتركي در اوايل هفته پيش‌رو با حضور مديران 2 نهاد به‌منظور تسهيل در رفع ناهنجاري‌هاي اجتماعي اين اراضي را صادر كرد.

  • تهديد 27هكتاري كه با واگذاري به شهرداري به فرصت تبديل مي‌شوند

خطوط ريلي در 2منطقه 17و 18تهران، 11هزار و 200متر طول دارد كه از اين مقدار 1200متر برخلاف وعده‌هاي داده شده به مردم از سوي وزارتخانه راه و شهرسازي دولت‌ پيشين و فعلي روي زمين مانده‌اند. در اين ميان شواهد و قرائن و همچنين كارهاي اجرايي احداث خط جديد براي خطوط‌ريلي حومه‌اي تهران نشان مي‌دهد كه تونلي شدن خطوط ريلي در محدوده بخش غربي رودخانه كن تا حد فاصل ايستگاه نيك پسندي منتفي است. به همين دليل حداقل انتظار اهالي لب خط تعيين تكليف زمين‌هاي رها شده در اطراف خطوط است؛ زمين‌هايي كه مأمن مناسبي براي معتادان و بزهكاران شده‌اند. علاوه بر اين آلودگي صوتي عبور قطارها به‌خصوص در ساعت سحرگاهي و گرد‌و خاك رنج مردم را چند برابر كرده است. درصورتي كه با واگذاري زمين‌ها به وسعت 27هكتار با قيمت منطقي به مديريت شهري طرح ساماندهي دائمي بلافاصله صورت مي‌پذيرد. با انجام اين طرح كه مجوز شوراي‌عالي شهرسازي و معماري را دارد، فضاي سبز محله‌هاي مجاور خط راه‌آهن 138درصد افزايش يافته، 75هزار مترمربع فضا براي ايجاد پاركينگ‌هاي طبقاتي فراهم شده، ايستگاه آتش‌نشاني احداث مي‌شود و زهكشي زيرگذرهاي لاله، فربت و سينا تعمير خواهد شد. در اين طرح نصب ديوار صوتي در حريم خطوط روسطحي نيز در نظر گرفته شده است.

کد خبر 377418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha