چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت ادوبی اعلام کرد قصد دارد ادامه فعالیت پلاگین فلش‌پلیر خود را تا پایان سال ۲۰۲۰ متوقف سازد.

فلش

براساس گزارش BBC، اين فناوري زماني يكي از پركاربرد‌ترين شيوه‌ها براي تماشاي ويديو آنلاين يا انجام بازي‌هاي آنلاين در جهان به شمار مي‌رفت.

اما در عين حال تبهكاران زيادي را نيز به سوي خود جذب كرد , به واسطه نقص‌هاي امنيتي كه در اين فناوري وجود داشت،‌ به شيوه محبوب هكرها براي آلوده ساختن رايانه‌ها تبديل شد. در سال‌هاي اخير بيشترين كاربري‌هاي فلش پلير توسط HTML5 ارائه شده‌است،‌با اين تفاوت كه براي استفاده از آنها نيازي به نصب پلاگين و به روز رساني آن وجود ندارد.

اپل يكي از جنجالي‌ترين منتقدان فلش پلير بوده‌است. استيو جابز فقيد زماني درباره نواقص، نگراني‌هايش درباره اعتبار اين فناوري،‌امنيت و كارايي آن نامه‌اي سرگشاده نوشت. اين پلاگين هرگز از محصولات تحت iOS پشتيباني نكرد.

گوويند بالاكريشنان نايب رئيس بخش توسعه محصولات ادوبي مي‌گويد اين شركت از اين رو تصميم به متوقف‌ساختن فعاليت فلش پلير گرفته زيرا ديگر فناوري‌ها نظير HTML5 به اندازه كافي به بلوغ رسيده‌اند و از توانايي تبديل شدن به جايگزيني مناسب براي فلش پلير برخوردارند.

مالكوم باركلي برنامه‌نويسي كه با ادوبي در توسعه برنامه فلش‌پلير همكاري دارد مي‌گويد اين پلاگين براي مدتي توانست وعده‌هاي خود را محقق سازد، اما هرگز نتوانست خود را با موج و خيزش موبايل همراه سازد و همين ضعف آن را از پا درآورد.

زماني كه شركت ادوبي در سال 2005 فلش را خريداري كرد،‌اين پلاگين در بيشتر از 98 درصد از رايانه‌هاي شخصي وجود داشت. اما استفاده از اين پلاگين در مرورگر كروم كه اكنون محبوب‌ترين مرورگر اينترنتي به شمار مي‌رود، به شدت كاهش پيدا كرد.

در سال 2014 اين پلاگين هرروز توسط 80 درصد از كاربران رايانه‌هاي شخصي استفاده مي‌شد، كه اين آمار اكنون به 17 درصد رسيده‌است. به گفته گوگل اين كاهش به معني مهاجرت وب‌سايت‌ها به فناوري‌هاي وب باز است كه نسبت به فلش پرسرعت‌تر و كم‌مصرف‌تر هستند و از ايمني بالاتري نيز برخوردارند. گوگل پشتيباني از نرم‌افزار فلش را در پايان سال 2016 متوقف كرد.

ادوبي مي‌گويد فرصت‌هاي بزرگتري در دوران پس از فلش در برابرش قرار دارد، اما تا پايان 2020 به پشتيباني از اين نرم‌افزار ادامه خواهد داد.

کد خبر 377433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha