مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

الهام مصدقی راد: سال ۹۳که دریافت مجوز نمای ساختمان به الزامات ساخت‌وسازدر پایتخت اضافه شد، بخش قابل‌ توجهی از مالکان و سازندگان آن را موضوعی دست و پا گیر قلمداد می‌کردند و تصورشان این بود که قرار است بیشتر ساختمان‌های شهر شکل هم شده و عرصه بروز ذوق و سلیقه در اجرای نما، ‌از آنها گرفته شود.

نمای ساختمان

اكنون بعد از 3سال از الزامي شدن دريافت تأييديه نما، نه‌تنها كيفيت نماي اجرا شده ساختمان‌ها در تهران بهبود يافته بلكه تعداد پروانه‌هاي بررسي شده هم افزايش قابل‌توجهي يافته و در مجموع نگاه دست‌اندركاران ساخت‌وساز به مقوله نما تغيير كرده است.

  • همراهي با قانون

در همان سال 93 و ابتداي اجراي اين قانون، مالكان زماني مي‌بايست همزمان با دريافت مجوز ساخت، تأييديه نماي ساختمان را نيز دريافت مي‌كردند. اين موضوع به‌زعم سازندگان، روند دريافت پروانه ساختمان را طولاني و گاهي آن را معطل مجوز نما مي‌كرد. بعد از مدتي از اجراي طرح با درخواست‌هاي سازندگان و تصميم معاونت شهرسازي شهرداري تهران قرار شد صدور پروانه ساخت‌وساز در انتظار مجوز نما نباشد اما مالكان حداكثر بعد از گذشت حدودا 3‌ماه موظف به دريافت تأييديه نما شدند كه اين تغيير در اواخر سال 94اعمال شد؛ تصميمي كه به گفته سهيلا صادق‌زاده، مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران در ابتدا با شك و ترديدهايي همراه بود.

اما بعد از گذشت يك سال و طبق جمع‌بندي و بررسي آمار، مشخص شد اين مسئله نه‌تنها از ميزان صدور مجوز نما نكاسته بلكه تا 50درصد هم آن را افزايش داده است. صادق‌زاده به همشهري مي‌گويد:‌ «با توجه به آمار به‌دست‌آمده به اين نتيجه رسيديم كه جامعه در مورد اهميت نماي ساختمان به بلوغ رسيده و ديگر در برابر الزامات قانوني آن مقاومت نكرده و به خوبي همراهي مي‌كند و ما توانستيم به ادبيات مشتركي برسيم.» برگزاري نشست‌هاي متعدد و جلسات پرسش و پاسخ با حضور سازندگان و طراحان و استادان متخصص كميته‌هاي نما، برگزاري نمايشگاه در مناطق مختلف از نماهاي برتر و منتخب و در مجموع اقدامات فرهنگسازي در كنار اجراي قانون موجب اين اتفاق شده است. به گفته صادق‌زاده فعاليت كميته‌هاي نما و اداره كل ساختمان طبق برنامه اوليه در حال پيشروي است. دبيران و استادان كميته‌هاي نما نيز بارها به اين موضوع اشاره كرده‌اند كه برخي مالكان و سازندگان خواستار بررسي بيشتر و دقيق‌تر طرح نماي ساختمانشان شده‌اند و تمايل بسياري براي شركت در جلسات بررسي دارند.

  • استقبال كلانشهرها از اجراي ضوابط نما

مدتي بعد از اجراي قانون نماي ساختمان در تهران، برخي كلانشهرهاي كشور با استقبال از اين طرح اشتياق خود را براي دريافت نحوه اجرا و ويژگي‌ها اعلام كردند. سازمان شهرداري‌ها نيز با توجه به اين موضوع جلساتي را در سال گذشته با حضور مديران اداره كل معماري و ساختمان شهرداري تهران و مديران ديگر كلانشهرها ترتيب داد تا اين طرح معرفي و ارائه شود تا مسئله اغتشاش نماي ساختمان در ديگر شهرها هم سامان يابد. به جز اين در يكي، دو‌ماه گذشته نيز با توجه به اقدامات اداره كل ساختمان، متخصصان حوزه معماري و شهرسازي از كشور آلمان خواستار حضور در همايشي تخصصي شدند و اطلاعات و تجربيات ارزشمندي ميان آنها و متخصصان ايراني مبادله شد.

کد خبر 377623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha