شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش دوم موزه عروسک‌های ملل با نام «موزه عروسک و فرهنگ ایران» با معرفی، اقوام، لباس‌ها، قصه‌ها و افسانه‌ها تا چند روز دیگر افتتاح می‌شود.

تجسمی

به گزارش ایسنا، سال ۹۳ دو کلکسیونر خصوصی، موزه‌ی عروسک‌های ملل را در منطقه‌ پاسداران تهران و در فضایی اجاره‌ای با کمتر از هزار عروسک افتتاح کردند، موزه‌ای که پس از به دست آوردن تجربیات زیاد در آموزش و معرفی افراد ۲ تا ۷۰ ساله، با آداب و رسوم شهرها و کشورهای مختلف، حدود دو سال بعد مجبور شد تا عروسک‌هایش را در کارتن‌ها بسته‌بندی کند به امید این‌که شاید با کمک یک خَیّر یا دوستدار فرهنگ، بار دیگر آن‌ها نمایش داده شده و آئین و آداب و رسوم گذشته‌ی ۸۰ کشور دنیا را به مردم بشناساند.

حدود سه ماه بعد با تلاش مسئولان، دوستداران و اهالی فرهنگ و با اختصاص ساختمانی در خیابان میرداماد، بار دیگر این موزه جان گرفت و از سوی دیگر شهرداری منطقه ۱۲ تهران نیز تصمیم گرفت یک بنای ارزشمند در ابتدای دروازه دولت را به این موزه اختصاص دهد، بنابراین بر اساس تصمیمی مدیریت این موزه یعنی علی گلشن و مسعود ناصری دریایی؛ «عروسک‌های ملل» به دو بخش «ملل» و «عروسک و فرهنگ ایران» تقسیم و بخش ایران به ساختمان تاریخی ابتدای سعدی شمالی منتقل می‌شود.

الهه حریریان، راهنمای موزه عروسک‌های ملل در این زمینه به ایسنا گفت: موزه «عروسک و فرهنگ ایران» مجموعه‌ای از عروسک‌های ایران شامل عروسک‌های مردم ساخت قومی ایران، عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران (طراحی و ساخت پریچهر رحیمی)، عروسک‌های پدیدآورندگان و خادمان ادبیات کودک ایران (طراحی و ساخت مژده دانش‌پژوه) و مجموعه‌ای از عروسک- مجسمه‌های زنان مناطق مختلف ایران با پوشش هر منطقه (طراحی و ساخت سارا حسینی) را در فضای جدید به نمایش می‌گذارد.

او با بیان این‌که فضای جدید موزه را شهرداری منطقه ۱۲ شهر تهران در اختیار این موزه قرار داده است، بیان کرد: موزه «عروسک و فرهنگ ایران» نیز مانند موزه عروسک‌های ملل، موزه‌ای خصوصی با مجوز سازمان میراث فرهنگی است که به کوشش علی گلشن و مسعود ناصری دریایی و با حمایت «شهرداری منطقه دوازده تهران»، «حامیان موزه عروسک‌های ملل»، «موسسه خانه دوستان آشنا»و «برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی» در نیمه دوم مرداد ۱۳۹۶ افتتاح می‌شود.

وی هدف از تاسیس این موزه را آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با عروسک‌های قومی ایران، پوشش زنان مناطق مختلف ایران و تاریخ، هنر و فرهنگ مردمان بومی ایران دانست و ادامه داد: این موزه پایگاهی برای ترویج قصه‌های قومی ایرانی در بین نسل جوان است .

او با تاکید بر این‌که در موزه «عروسک و فرهنگ ایران» روی اقوام مختلف، لباس‌ها، قصه‌ها، افسانه‌ها و قوم‌ها کار شده، بیان کرد: از هر قوم ایرانی یک عروسک، قصه و افسانه هر قوم ایرانی به نمایش در می‌آید و در واقع بازدیدکنندگان قرار است با قصه‌های اقوام مختلف آشنا شوند.

حریریان با اشاره به موفقیت آمیز بودن عملکرد موزه عروسک‌های ملل از مهر سال گذشته و بعد از بازگشایی مجدد، بیان کرد: از ۱۸ مهر سال گذشته تا امروز بازدید از موزه «عروسک‌های ملل» به حدود ۶ هزار نفر رسیده است، که این برای ما بسیار موفقیت آمیز است. از سوی دیگر در این موزه در انتخاب موزه‌های برتر سال ۹۵ با در برداشتن ۶ شاخص ایکوم یکی از موزه‌های برتر سال شناخته شد.

به گزارش ایسنا، موزه عروسک‌های ملل در حال حاضر در خیابان میرداماد، خیابان نفت جنوبی، کوچه تابان پلاک ۱۱ قرار دارد و موزه «عروسک و فرهنگ ایران» قرار است در نیمه دوم مرداد ماه در بنای قدیمی و ارزشمند قرار گرفته در مترو دروازه دولت، خیابان سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک دوم افتتاح شود.

کد خبر 377712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha