سرپرست جدید معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برنامه‌های در دست اقدام و استراتژی جدید مرتبط با توسعه گردشگری کشور را که به گفته او در راستای سیاست‌های قبلی، چشم‌انداز و قانون برنامه ششم توسعه تعریف شده است، اعلام کرد.

گردشگری

ميرهادي قره سيدرومياني در نشست با مديران كل معاونت گردشگري گفت: رويكرد توسعه پايدار و مدرن صنعت گردشگري و توسعه بسته‌هاي سفر به‌عنوان عامل مؤثر در رشد اقتصادي كشور، افزايش نرخ اشتغال، مقابله با مركزگرايي و توسعه مناطق حاشيه‌اي، گسترش چتر امنيت اقتصادي و سياسي است كه تحقق آن تنها با تبديل مناطق مختلف ايران به‌عنوان يك برند جهاني در زمينه گردشگري و اضافه شدن نام ايران در فهرست ۱۰ مقصد برتر در فهرست كشورهاي گردشگرپذير تا سال ۱۴۰۴ امكان‌پذير است.

وي اعلام كرد: واگذاري حداكثري امور تصدي‌گري به بخش خصوصي و تثبيت راهبري برنامه‌هاي ملي توسعه گردشگري، بسترسازي قانوني و ايجاد شفافيت حداكثري براي رفع موانع بوروكراتيك و رفع تشتت دستگاه‌هاي ذي‌مدخل و از‌بين‌بردن رانت‌هاي اطلاعاتي، ايجاد برندهاي گردشگري منطقه‌اي به جاي تكيه صرف بر محصولات ارزان‌تر،

تقويت همكاري‌هاي بين‌المللي و جلب سرمايه‌گذاران خارجي براي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري و برندينگ، تنوع‌بخشي به محصولات گردشگري براساس تقاضاهاي انفرادي گردشگر و تنوع‌بخشي مقاصد گردشگري در سطح كشور از طريق توسعه ظرفيت‌هاي بالقوه مانند گردشگري دريايي در خليج‌فارس، سواحل مكران و درياي خزر و گردشگري آبي در رودخانه‌ها و درياچه‌هاي پشت‌سد منطبق بر معيارهاي زيست‌محيطي، كويرنوردي، گردشگري ماجراجويانه، گردشگري ورزشي و...، هماهنگ‌سازي‌ برنامه‌هاي ديگر دستگاه‌ها براي تأمين زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل، بهداشت، اينترنت و... در كنار ساير موضوعات، ازجمله اهم برنامه‌هاي در دست اقدام جهت تحقق اهداف بزرگ توسعه‌اي است.

رومياني در توضيح استراتژي سازماني جديد معاونت گردشگري كشور گفت: اصلاح ساختار اداري و نهادي معاونت گردشگري كشور براساس سه ماموريت سياستگذاري، نظارت و هماهنگي و تثبيت تشكل‌هاي بخش خصوصي به‌عنوان مجريان برنامه‌هاي توسعه گردشگري، به‌كارگيري نيروهاي جوان، پويا و اولويت دادن به طرح‌هاي خلاقانه در كنار ايجاد شوراهاي گردشگري در سطح ملي، منطقه‌اي، استاني و محلي براي جلب مشاركت كامل و فعال مؤثرين و منتفعين از توسعه گردشگري و نيز كليه نهادهاي عمومي، خصوصي و سازمان‌هاي غيردولتي در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي مرتبط با توسعه گردشگري، استراتژي جديد سازماني است.

  • اجراي برنامه ها موجب اميدواري شود

اگرچه برنامه‌ها و استراتژي سرپرست جديد معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در نگاه نخست از سوي فعالان بخش خصوصي مثبت ارزيابي مي‌شود ولي فهرست برنامه‌هايي كه ميرهادي قره سيدرومياني در دستور كار خود قرار داده است آنچنان طولاني است كه مشخص نيست مدت زمان عملياتي شدن آنها و بهره‌برداري از تصميمات جديد چه اندازه به طول مي‌انجامد و آيا اصلا به عمر مديريت او در معاونت گردشگري خواهد رسيد؟

سيد محمد علي اشرف واقفي از فعالان قديمي صنعت گردشگري كشور اما در مورد برنامه‌هاي جديد سرپرست معاونت گردشگري براي توسعه اين صنعت معتقد است كه از آنجا كه رومياني به‌تازگي به سمت سرپرستي معاونت گردشگري كشور منصوب شده است قضاوت و ارزيابي عملكرد او زود است.

واقفي به همشهري گفت: اهداف ترسيم شده خوب است ولي بايد اين برنامه‌ها به كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت دسته‌بندي شوند. به‌گفته او، حتي برنامه‌هاي بلندمدت نيز نياز به اهداف كوتاه‌مدت دارند تا به نتيجه برسند و موجبات اميدواري فعالان صنعت گردشگري را فراهم كنند.

ارزيابي واقفي اگرچه از برنامه‌هاي سرپرست جديد معاونت گردشگري خوب است اما او تأكيد مي‌كند كه اجرايي شدن اين اهداف نيازمند ابزارهايي همچون منابع مالي است كه هنوز مشخص نيست آيا به‌طور كامل در اختيار آقاي رومياني قرارداد يا خير؟

کد خبر 377847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha