دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

بازار مسکن در تابستان امسال هم گرم نشد؛ فعلا بخش عمده رفت‌وآمدها در این بازار مربوط به اجاره‌نشین‌هایی است که به سنت هر سال، پیش از بازگشایی مدارس به‌دنبال یافتن خانه‌ هستند.

مسکن

در اين ميان تعداد متقاضيان خريد مسكن نيز گرچه نسبت به 3‌ماه نخست سال بيشتر شده اما باز هم اين حضور به قدري پر جنب و جوش نيست كه بشود عنوان رونق به آن داد. گزارش ميداني همشهري از بنگاه‌هاي مشاور املاك شهر تهران نشان مي‌دهد از آخرين روزهاي بهار 96، با آغاز فصل جابه‌جايي در بازار مسكن، تردد به بنگاه‌هاي مشاور املاك افزايش يافته؛ به‌گونه‌اي كه ديگر از كسادي بنگاه‌ها خبري نيست اما بخش قابل‌توجهي از مراجعان فعلي بازار مسكن را اجاره‌نشين‌ها تشكيل مي‌دهند.

بنا بر اين گزارش، شواهد حاكي از اين است كه در فصل تابستان سال‌جاري مراجعه تعداد متقاضيان خريد و فروش مسكن نيز نسبت به ماه‌هاي قبل حدود 10تا 15درصد افزايش يافته كه بخش عمده آنها را متقاضيان مصرفي مسكن تشكيل مي‌دهند اما در عين حال فروشندگان مسكن نيز قيمت‌هاي پيشنهادي خود را تا حدود 10درصد نسبت به قبل افزايش داده‌اند كه فراتر از توان مالي خريداران مصرفي اين بازار است و همين مسئله باعث شده معاملات چنداني در اين بازار جوش نخورد.

البته آنگونه كه مشاوران املاك مي‌گويند در بازار فعلي شرايطي مهيا شده تا فروشندگاني كه مي‌خواهند واحد مسكوني خود را با قيمت عرف بازار به فروش برسانند در زمان كمي با خريداران به تفاهم برسند؛ با اين حال مسئله‌اي كه در اين ميان باعث شده بازار مسكن دوباره رنگ كسادي و ركود به‌خود بگيرد اين است كه برخي از فروشندگان با تصور اينكه قيمت مسكن در ماه‌هاي آتي افزايش قابل توجهي را تجربه خواهد كرد،

قيمت‌هاي پيشنهادي خود را افزايش داده‌اند و برخي نيز به‌رغم سپردن واحد مسكوني خود به بنگاه اعلام كرده‌اند كه فعلا فروشنده نيستند؛ اين در حالي است كه عملا تغيير محسوسي در قدرت خريد متقاضيان بازار رخ نداده و اين افزايش قيمت‌ها را قبول نمي‌كنند. به همين دليل چند روزي است كه مراجعه به بنگاه‌ها تا حدي سبك شده و بازار خلوت‌تر به‌نظر مي‌رسد؛ گويي بازار دوباره درحال كساد شدن و برگشتن به ركود است.

  • كاهش 5.4 درصدي معاملات

آمارهاي منتشر شده از سوي بانك مركزي نيز تداوم وضعيت قبلي در بازار خريد و فروش مسكن را تأييد مي‌كند؛ براساس گزارش بانك مركزي، تعداد معاملات خريد و فروش آپارتمان مسكوني شهر تهران در تيرماه سال‌جاري به 14هزار و 533واحد رسيده كه نسبت به‌ماه قبل 5.4درصد كاهش يافته است. در اين‌ماه متوسط قيمت هر مترمربع زيربناي مسكوني در شهر تهران نيز 4ميليون و 619هزار و 700تومان بوده كه نسبت به‌ماه قبل 1.2درصد افزايش دارد.

در اين‌ماه توزيع حجم معاملات به‌گونه‌اي بوده است كه 59.7درصد واحدهاي مسكوني با قيمتي كمتر از متوسط قيمت معاملات اين‌ماه معامله شده‌ و 51.3درصد از معاملات انجام شده در اين‌ماه نيز به واحدهايي با زيربناي كمتر از 80مترمربع اختصاص داشته است؛ مسئله‌اي كه مي‌تواند ناشي از حضور متقاضيان مصرفي و خُرد در بازار مسكن باشد كه بخش زيادي از آنها با كمك وام مسكن در پي خريد واحدهايي نسبتا ارزان‌قيمت هستند.

اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي در گزارش خود، رشد بازار اجاره‌بها در تيرماه 96نسبت به‌ماه مشابه سال قبل را در شهر تهران 11درصد و در كل مناطق شهري ۹.۳ درصد اعلام كرده است؛ رقم‌هايي كه البته با اظهارنظر مشاوران املاك درباره افزايش 15تا 20درصدي نرخ عمومي اجاره‌بها در شهر تهران همخواني ندارد.

  • تمايل سازندگان به احتكار مسكن

يكي از نكات قابل توجه در گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن تيرماه 96اين است كه سهم واحدهاي مسكوني با سن تا ۵ سال ساخت طبق روال ماه‌هاي اخير با كاهش 5.8درصدي نسبت به سال قبل مواجه شده است؛ به‌گونه‌اي كه سهم اين واحدها از كل معاملات به ۴۶.۲ درصد رسيده و در مقابل به سهم واحدهاي با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بيش از ۱۵ سال افزوده شده است.

بخشي از كاهش سهم ساختمان‌هاي جوان از كل معاملات مي‌تواند ناشي از تداوم ركود مسكن و كاهش ساخت‌وساز مسكوني باشد اما آنگونه كه مشاوران املاك مي‌گويند در‌ماه اخير بسياري از سازندگان مسكوني نيز واحدهاي سپرده شده براي فروش را پس گرفته‌اند و فروش را تعويق انداخته‌اند.

در سال‌هاي اخير، ركود مسكن باعث شد بخش زيادي از واحدهاي مسكوني نوساز بدون مشتري بمانند و مالكان تعداد زيادي از اين واحدها را به اميد بازگشت رونق و رشد قيمت‌ها خالي گذاشتند؛ گويا در شرايطي فعلي نيز كه عملا طرح ماليات‌ستاني از خانه‌هاي خالي به فراموشي سپرده‌ شده، دارندگان واحدهاي مسكوني نوساز چندان براي احتكار واحدهاي خود به اميد افزايش قيمت بي‌رغبت نباشند

کد خبر 377864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha