پس از نشست‌های مشترک بانک مرکزی، قوه قضاییه و مجلس برای تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجاز، مرحله جدید ساماندهی غیرمجازها با تصویب پرداخت سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۵درصد) به سپرده‌های جدید سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان و آغاز بازپرداخت ۲۰۰میلیونی به سپرده‌گذاران فرشتگان در مؤسسه کاسپین کلید خورد.

بانک

براساس اعلام بانك مركزي پنجمين مرحله از طرح تعيين تكليف سپرده‌هاي سپرده‌گذاران آن تعاوني، تا سقف ‌۲ميليارد ريال در شعب هشتادگانه مؤسسه كاسپين آغاز خواهد شد و همچنين براساس تصميم جديد اتخاذ شده در رابطه با سپرده‌گذاران تعاوني منحل شده فرشتگان كه در مؤسسه كاسپين افتتاح حساب و تعيين تكليف مي‌شوند، وجوه سپرده‌گذاري شده مشمول سود مصوب شوراي پول و اعتبار خواهد شد.

بر اين اساس گرچه در جريان تعيين تكليف سپرده‌گذاران فرشتگان به‌عنوان بزرگ‌ترين زيرمجموعه مؤسسه اعتباري كاسپين تا ۹۰درصد اصل پول آنها به‌طور علي‌الحساب پرداخت شده و مابقي مشروط به پاسخگو بودن منابع اين تعاوني خواهد بود، اما سپرده‌گذار مي‌تواند مبلغي كه به آن تعلق مي‌گيرد را نزد مؤسسه كاسپين افتتاح حساب كرده و در آن سپرده‌گذاري كند، ظاهرا تاكنون سودي به اين سپرده‌ها تعلق نمي‌گرفت.

اما در تازه‌ترين تصميم اتخاذ شده و آنطور كه مديرعامل كاسپين اعلام كرده، قرار است به اين سپرده‌ها سود متعارف يعني ۱۵ درصد سالانه تعلق گيرد. اين در حالي است كه براساس روال قبلي در هر مرحله افرادي كه مشمول سقف‌هاي تعيين‌شده براي تعيين تكليف مي‌شدند به‌طور خودكار براي آنها افتتاح حساب و مبلغ علي‌الحساب واريز مي‌شد اما براي مشخص شدن وضعيت سود حساب سپرده، بايد صاحبان سپرده‌ها مراجعه كرده و با مشخص شدن وضعيت حساب آنها آنگاه كاسپين به حساب‌هاي افتتاح شده سپرده‌گذاران منحله سود متعارف را پرداخت كند. با وجود اين بايد توجه كرد كه سود مذكور كه مقرر شده تا به حساب‌هاي سپرده پرداخت شود، كاملا با موضوع سودهاي معوق كه اكنون مورد اعتراض سپرده‌گذاران فرشتگان است، متفاوت خواهد بود.

  • پرداخت وجوه بيش از 440هزار سپرده‌گذار

براساس اعلام مديرعامل كاسپين، طي مراحل قبلي پرداخت وجوه سپرده‌گذاران كه تا سقف ۱۰۰ميليون تومان در جريان است، تاكنون حدود ۴۴۰ هزار و ۱۷۷ نفر از سپرده‌گذاران تعاوني منحل شده فرشتگان تعيين تكليف شده و براي آنها نزد كاسپين افتتاح حساب شده است.

به گفته علي نعيمي، براي ساماندهي وجوه سپرده‌گذاران اين تعاوني حدود ۱۴۰۰ميليارد تومان پرداختي انجام شده كه از اين رقم ۱۱۰ميليارد تومان از محل خط اعتباري بانك مركزي و تا حدود ۳۰۰ميليارد تومان ديگر از محل منابع مؤسسه كاسپين است. اين در حالي است كه هم‌اكنون دو تعاوني ديگر كاسپين يعني الزهرا و بدرتوس نيز در فرايند تعيين تكليف سپرده‌گذاران قرار دارند و براساس آنچه اعلام شده سپرده‌هاي الزهرا نيز مشمول سود شده است. در پرداخت وجوه سپرده‌گذاران فرشتگان اكنون تنها اصل پول آنها مورد حسابرسي قرار گرفته و سود از شهريور‌ماه۱۳۹۴ به بعد (يعني زماني كه اين تعاوني منحل شده) پرداخت نمي‌شود، چرا كه فعاليتي از سوي فرشتگان انجام نشده تا متعاقب آن سود شناسايي شود و مورد محاسبه قرار گيرد.

  • نشست پيگيري مشكل سپرده‌گذاران


يك عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نيز از نشست مشترك ديروز بانك مركزي و قوه قضاييه براي پيگيري وضعيت سپرده‌گذاران مؤسسات مالي و اعتباري خبر داد و اعلام كرد، پس از پيگيري‌هاي صورت گرفته درباره وضعيت سپرده‌گذاران مؤسسات مالي و اعتباري، معاون پارلماني بانك مركزي اعلام كرد كه ديروز نشست مشترك مسئولان بانك مركزي و قوه قضاييه درخصوص مشكل سپرده‌گذاران آرمان توسعه و ساير مؤسسات برگزار شده است. محمد خدابخشي با تأكيد بر لزوم ساماندهي مؤسسات مالي و اعتباري به خانه ملت گفت: بعد از برگزاري اين نشست نتايج پيگيري‌ها به مردم اطلاع‌رساني مي‌شود.

  • بازپرداخت به سپرده‌گذاران ۲۰۰ميليوني

بنابر اعلام بانك مركزي پنجمين مرحله از طرح تعيين تكليف سپرده‌هاي سپرده‌گذاران تعاوني فرشتگان، تا سقف ‌۲ميليارد ريال در شعب هشتادگانه مؤسسه كاسپين از 12مردادماه جاري آغاز خواهد شد و سپرده‌گذاران محترم مي‌توانند براي تعيين تكليف سپرده خود مطابق برنامه زمانبندي كه در وب‌سايت مؤسسه اعتباري كاسپين اعلام خواهد شد، به شعب منتخب، مراجعه و نسبت به افتتاح حساب و تعيين تكليف سپرده خود اقدام كنند. براساس اين اطلاعيه،

دارندگان سپرده‌هاي تا سقف يك ميليارد ريال نيز مي‌توانند همچنان براي تعيين تكليف سپرده‌هاي خويش، به شعب مؤسسه كاسپين مراجعه كنند. همچنين مبالغ پرداختي به سپرده‌گذاران مانند گذشته به‌صورت علي الحساب بوده و تسويه حساب نهايي نيز پس از شناسايي، ارزيابي و انتقال تمام دارايي‌هاي تعاوني منحله فرشتگان به مؤسسه اعتباري كاسپين صورت خواهد گرفت. براساس اين گزارش سپرده‌گذاران مي‌توانند از ۱۲مردادماه با مراجعه به شعب ۸۰گانه مؤسسه كاسپين به حساب‌هاي خود رسيدگي كرده و تكليف آن را مشخص كنند. البته روال مراجعه آنها براساس حروف الفبا و زمانبندي انجام شده خواهد بود كه از ۱۲ تا ۲۳ مرداد تعريف شده است.

کد خبر 377873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha