همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: جرثقیل ها در مکه جمع آوری یا ایمن سازی شده است.

به گزارش میزان، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در حاشیه مراسم بدرقه حجاج ایرانی  در جمع خبرنگاران گفت:  در راستای اقدامات انجام شده برای جلوگیری از وقوع دوباره حوادث منا و جرثقیل در مکه تمامی جرثقیل های موجود در اطراف حرم امن الهی، جمع آوری یا استحکام کاری آنها به طور کامل انجام شده است.

وی ادامه داد:  همچنین مسیر های کم عرض منتهی به جمرات عریض و از سوی نیروهای سعودی کنترل می شود.

به گفته قاضی عسکر،با آموزش های ارائه شده به کاروان ها و زائران حج تمتع 96، اقدامات بهداشتی و امنیتی کنترل می شود.

سرپرست حجاج ایرانی در مورد قابلیت دستبندهای حجاج ایرانی گفت: با اختصاص دستبندهای قابل ردیابی از مفقود شدن و حوادث احتمالی برای حجاج ایرانی پیشگیری شده است.البته  حوادث غیر مترقبه غیر قابل پیش بینی و حجاج باید نسبت به آن توجه خاصی داشته باشند.

  • تغییر مراسم دعای کمیل در حج به درخواست عربستان

همچنين به گزارش ايسنا، به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در آستانه اغاز اعزام حجاج ایرانی به عربستان برای مناسک حج درباره انجام برخی مراسم و شعائر شیعیان در موسم حج گفت: در مورد برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل ما سال‌های قبل نیز با مسئولین عالی‌رتبه و پلیس عربستان هماهنگ می‌کردیم و سعودی‌ها امنیت دعای کمیل را تامین می‌کردند، اما امسال آنها اعلام کردند که مشکلات امنیتی دارند، به حدی که توان تامین امنیت محل برگزاری مراسم دعای کمیل را ندارند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل ما هم پذیرفتیم امسال دعای کمیل را در هتل‌ها برگزار کنیم و در مورد سال‌های بعد هم در موقع خودش مذاکره خواهیم کرد. بنابراین حکومت عربستان از ما توقع بیش از این نداشت و فقط در مورد دعای کمیل این بحث را داشتند. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با حضور در برنامه "لقاء خاص" شبکه جهانی الکوثر همچنین با اشاره به اقدامات عملی سعودی‌ها برای بهتر برگزار شدن حج امسال گفت: سعودی‌ها تمام مسیرهای عبور حجاج را در منا تعریض کرده‌اند و امکانات بسیار دیگری را برای خدمات‌رسانی به حجاج فراهم کرده‌اند و قرار بر این شده امسال با هماهنگی حج عربستان و بعثه مقام معظم رهبری، برنامه و مسیر و زمان حرکت حجاج ایرانی به کاروان‌ها داده شود.

قاضی عسکر تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که نگاه ما به فریضه حج به هیچ وجه نگاه فرقه‌ای نیست و اینکه عده‌ای با تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران، ما را متهم می‌کنند به اینکه ما در حج به دنبال ترویج مذهب هستیم، یک تفکر غلط و اتهام واهی به جمهوری اسلامی ایران است و هدف از آن ایجاد اختلاف میان فرق مختلف اسلامی و نهایتا ایجاد خدشه در اتحاد بین مسلمانان است.

وی خاطرنشان کرد: مبنای ما این است که فریضه حج کانون وحدت اسلامی و اتحاد بین جمیع مسلمانان است؛ بسیاری از علمای عالیقدر ما از جمله حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و بسیاری از آیات عظام فتاوای گوناگونی دارند مبنی بر اینکه حجاج ایرانی حتما در مساجد و اماکن مقدس اهل سنت و پشت سر ائمه جماعت اهل سنت نماز بخوانند و حتی شکل نماز را هم مانند آنها بجای آورند. قاضی عسکر درباره اینکه آیا برگزاری حج امسال مرتبط با بحث مصالح کلان کشور بود یا اینکه درخواست سعودی‌ها بوده و یا اینکه لزوم حضور حجاج ایرانی در این فریضه الهی مورد نظر بوده، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه کسی تحلیل سیاسی در این زمینه داشته باشد، باید بگویم که ما فریضه حج را یک فریضه واجب می‌دانیم و هیچ دلیلی برای ترک آن نداریم. حج برکات فراوانی برای جهان اسلام دارد، با توجه به اینکه در این دوران اتفاقاتی در حال رخ دادن است که چهره اسلام را مخدوش کرده است، فریضه مقدس حج یک امر وحدت‌آفرین و در واقع یکی از امور موثر در مقابله با این تهدیدات و خطرات به شمار می‌آید و در واقع بهترین زمان برای همفکری میان مسلمانان برای حل مشکلات است.

وی در پاسخ به این که چه تضمینی وجود دارد این حوادث دیگر تکرار نشود و طرف سعودی چه اقداماتی برای جبران اتفاقات گذشته انجام خواهد داد گفت: بنابر اذعان خود مقامات حج سعودی، حجاج ایرانی جزو منظم‌ترین و بهترین حجاج در بین تمام کشورها محسوب می‌شوند و ما در این زمینه با مقامات حج عربستان توافقنامه دو جانبه‌ای امضا کرده‌ایم و مقامات حج عربستان در این توافقنامه متعهد شده‌اند تا تمام امکانات و تجهیزات رفاهی، خدماتی و لجستیکی را به بهترین شکل برای خدمت‌رسانی به حجاج ایرانی بکار گیرند.

کد خبر 377921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha