مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیارک‌ها تهدید‌های اجتناب‌ناپیر تمدن بشری هستند، چه سیارکی به اندازه چلیابینسک باشند و تنها منطقه‌ای را به هرج و مرج بکشانند و چه سیارکی متعلق به عصر کرتاسه که زمین را به کل به نابودی بکشاند.

سیارک

براساس گزارش گيزمگ، درهر صورت بهتر آن است كه تحت هر شرايطي از نزديك شدن آنها به زمين آگاهي داشته‌باشيم. ناسا در همين راستا سال‌هاست كه تلاش دارد در دفتر هماهنگي دفاع سياره‌اي خود سنگ‌هاي فضايي خطرناك را شناسايي كرده و برنامه‌هاي لازم براي مقابله با آنها را با دولت آمريكا هماهنگ كند.

ناسا اكنون قصد دارد تجهيزات رديابي خود را روي سياركي شناخته شده كه قرار است در ماه اكتبر از كنار زمين عبور كند،‌ به آزمايش بگذارد. اين اولين باري نيست كه از سيارك 2012 TC4 بازديد مي‌شود، اين سيارك در سال 2012 و در حين عبور از ميان زمين و ماه كشف شد. كمي بعد سيارك در ميان تاريكي فضا ناپديد شد و به اندازه‌اي كوچك و كم نور بود كه براي سال‌ها از ديد پنهان باقي ماند.

اكنون قرار است اين سيارك باري ديگر در 12 اكتبر 2017 از نزديكي زمين عبور كند و اگرچه اخترشناسان هنوز نتوانسته‌اند مسير دقيق آن را تخمين بزنند،‌ مي‌دانند كه قرار است از 6760 تا 274 هزار كيلومتري زمين بگذرد و ناسا نيز قصد دارد از همين فرصت براي آزمايش شبكه‌اي بين‌المللي براي شناسايي سيارك‌ها استفاده كند.

با نزديك شدن سيارك به زمين طي ماه‌هاي آينده، اخترشناسان آن را با تلسكوپي بزرگ رديابي كرده و محاسبات دقيق‌تري از مسير آن انجام مي‌دهند. اين اقدام براي كل سيستم رديابي تمريني واقعي خواهد بود تا در زمان بروز خطرات واقعي آمادگي كافي را داشته باشد.

سيارك TC پهنايي برابر 9 تا 30 متر دارد، يعني تقريبا هم‌اندازه يا بزرگتر از شهاب‌سنگ چليابينسك كه در سال 2013 خرابي‌ها و آسيب‌هاي گسترده‌اي در روسيه وارد آورد. آن رويداد شدت حياتي بودن رديابي سنگ‌هاي كيهاني را پيش از نزديك شدن به زمين به خوبي مشخص كرد و ناسا اكنون درتلاش است راهي براي راندن چنين اجرامي از زمين بيابد.

کد خبر 377935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha