همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت از مردم خواست در اجرای نظام ارجاع الکترونیک همکاری کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش وبدا، ايرج حريرچي، با اشاره به موضوع نظام ارجاع الکترونیک گفت: از روز گذشته سامانه نظام ارجاع الکترونیک در استان گلستان آغاز شده و فاز اول آن به زودی در ۱۰ استان دیگر اجرایی می‌شود. فاز اول نظام ارجاع الکترونیک مربوط به مناطق زیر ۲۰ هزار نفر، فاز دوم آن مربوط به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و فاز سوم آن مربوط به کلانشهرها و شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر است که به تدریج در کشور گسترش می‌یابد.

وي با بیان اینکه هدف ما از برقراری نظام ارجاع الکترونیک در کشور، اجرای درست آن است و مردم هم باید در اجرای آن با ما همکاری کنند، گفت: ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم که همیشه اولین مراجعات‌مان به پزشک متخصص، فوق تخصص یا بیمارستان‌ها باشد. این در حالیست که در هیچ کجای دنیا افراد نمی‌توانند مستقیما به پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنند بلکه حتما پزشک خانواده آنها باید این موضوع را تشخیص دهد؛ چرا که با بیماری فرد و خانواده‌اش آشنایی دارد. بنابراین درمان‌های اولیه را انجام می‌دهد و در موارد ضروری افراد را به پزشک متخصص یا فوق تخصص ارجاع می‌دهد.

حريرچي با بیان اینکه مردم باید در این زمینه با ما همکاری کنند تا بتوانیم خدمات بیشتری را از طریق پزشک خانواده متخصص و فوق تخصص ارائه دهیم، گفت: در این راستا سامانه‌های متعددی در وزارت بهداشت و در سازمان بیمه سلامت تشکیل شده که برای ارائه خدمات سطح یک سامانه سیاب (سند تبادل الکترونیک نظام ارجاع در سطح یک مراکز بهداشتی درمانی)، سامانه سنا برای ارائه خدمات سطح دو (سند تبادل الکترونیک نظام ارجاع در سطح دو مراکز بهداشتی درمانی) ایجاد شده و سامانه سما برای مدیریت ارجاع درمان سازمان بیمه سلامت است. بر این اساس ما در گام‌های بعدی نسخه الکترونیک را هم به این مجموعه اضافه می‌کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که تمام مراجعات‌مان از طریق نظام ارجاع الکترونیک باشد.

وی همچنین گفت: این سامانه‌ها برای دسترسی بهتر و علمی‌تر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است. البته ممکن است که در اجرای آنها مقاومت‌هایی صورت گیرد. باید توجه کرد که هیچ نظام بهداشتی و درمانی نمی‌تواند این میزان متخصص یا فوق تخصص تامین کند.

  • وضعيت چاقي در ايران

حریرچی، ضمن بیان این مطلب وضعیت چاقی و کم تحرکی در کشور را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر یک چهارم زنان و یک هفتم مردان ایرانی چاق هستند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۴.۱ درصد زنان ایرانی چاق و یک سوم آنها نیز اضافه وزن دارند؛ یعنی مجموعا ۶۰ درصد زنان ایرانی دچار چاقی یا اضافه وزن هستند. همچنین یک هفتم مردان ایرانی یعنی ۱۳.۸ درصد چاق و یک سوم آنها یعنی ۳۵.۳ درصد دچار اضافه وزن هستند که مجموعا ۵۰ درصد مردان را تشکیل می‌دهد.

حریرچی با اشاره به اینکه، میزان چاقی در کشور نسبت به ۳۵ سال گذشته پنج برابر شده و اکنون ۱۱ میلیون نفر چاق در کشور داریم، گفت: همچنین میزان اضافه وزن ما نسبت به ۳۵ سال گذشته سه برابر شده است و در حال حاضر در کشور ۱۸ میلیون نفر دچار مشکل اضافه وزن هستند. بر این اساس ۲۹ میلیون نفر از ۸۰ میلیون ایرانی یا چاقند یا اضافه وزن دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد زنان و مردان بالغ ایرانی دچار بی‌تحرکی هستند، افزود: باید توجه کرد که ۳۰ درصد از غذایی که ما ایرانی‌ها می‌خوریم، اضافه است. در عین حال باید بدانیم علاوه بر اینکه مشکل چاقی و اضافه وزن خودش نوعی بیماری محسوب می‌شود اما در عین حال موجب بروز بیماری‌های قلبی عروقی، خصوصا سکته‌های مغزی و قلبی، دیابت و افزایش سرطان شده و طول عمر افراد چاق یا دارای اضافه وزن از افراد با وزن ایده‌آل کمتر است.

  • عرضه مسکن‌های قانونی در داروخانه‌های بیمارستانی و منتخب با تجویز پزشکان

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به موضوع مصرف داروهای ضد درد مسکن گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف داروهای مسکن ضد درد قانونی در کشور ما نسبت به میزان سرطان موجود در کشور و بیماری‌های مزمن موجود کمتر از استانداردهای موجود است و این موضوع باعث می‌شود که یا بیماران درد را تحمل کنند و یا مسکن را از بازار غیر قانونی شبه مخدر به دست آورند.

وی ادامه داد: بر این اساس اقدام وزارت بهداشت این است که مسکن‌های قانونی را در داروخانه‌های بیمارستانی و داروخانه‌های منتخب که تحت کنترل کامل قرار دارند، با تجویز پزشکان و به صورت کنترل شده به دست مردم برسانند. البته نباید این موضوع را با موضوعاتی مانند توزیع مواد مخدر که البته برای کاهش آسیب است، اشتباه بگیریم.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دختربچه‌ای که در ساوه مورد آزار جنسی قرار گرفته بود و گفته می‌شد که به کما رفته است، گفت: اقدامات درمانی لازم برای او انجام شده است. البته باید توجه کرد مرجع قانونی اعلام این موضوعات وزارت بهداشت نیست؛ هر چند که در موارد اخیری که در این باره به وجود آمد در بسیاری از آنها سیستم بهداشتی و درمانی توانست کودک آزاری را شناسایی کند و این موضوع را به مراجع قانونی اطلاع داد.

  • برای صیانت از آراء تصمیم به لغو انتخابات الکترونیک گرفتیم

معاون کل وزارت بهداشت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نتیجه انتخابات نظام پزشکی نیز گفت: وزارت بهداشت برای اینکه میزان مشارکت را در این انتخابات بالا برد دست به کار شجاعانه و پر ریسکی زد، اما باید پرسید که اگر وزارت بهداشت به سمت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نمی‌رفت چه اتفاقی می‌افتاد؟ بنابراین وزارت بهداشت دست به این اقدام پر ریسک زد تا انتخابات را به صورت الکترونیک هم برگزار کند. در این راستا تست‌های متعددی هم از سامانه گرفته و همه آنها مورد تایید قرار گرفتند، اما بامداد روز انتخابات مشکلاتی در سامانه ایجاد شد و علی رغم تلاش‌های بسیار رفع نشد.

وی افزود: این در حالیست که کار سامانه الکترونیک تا عصر روز قبل از انتخابات به خوبی پیش رفته بود، اما اشکالی که بعد از آن ایجاد شد احتمال عدم رمزگشایی آراء را ایجاد کرد و ما برای صیانت از آراء تصمیم به لغو انتخابات الکترونیک گرفتیم. در پاسخ به کسانی که می‌گویند وزارت بهداشت می‌خواست مشارکت در این انتخابات کم باشد باید بگویم که اگر وزارت بهداشت چنین چیزی را می‌خواست اینقدر برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک تلاش نمی‌کرد. البته سامانه در همان روز دچار مشکل شد و ما چندین بار هم عذرخواهی کردیم. بعد از این موضوع تیمی در وزارت بهداشت در حال آسیب‌شناسی کار است. البته حتی اگر یک نفر به خاطر این موضوع نتوانسته در انتخابات مشارکت کند ما عذرخواهی می‌کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره زمان اعلام نهایی نتایج و تاییدیه انتخابات از سوی هیات نظارت گفت: مهلت هیات نظارت برای اعلام نتیجه تا ۱۱ مرداد ماه است و هم در شهرستان‌ها و هم در تهران بررسی‌های لازم انجام شده و فکر می‌کنم به زودی هیات نظارت نتیجه بررسی‌ها را اعلام کند. البته ترجیح می‌دهم جزئیات آن را خود هیات نظارت اعلام کنند اما می‌دانم که موارد اعتراضات جزء به جزء بررسی شده‌اند.

دکتر حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره کلیپی از زد و خورد بین کمک بهیار و بیمار در یکی از بیمارستان‌های تبریز گفت: در این زمینه برخوردهای لازم با فرد خاطی انجام شده و افراد ذیربط هم به مراجع قانونی معرفی شدند. البته ما آموزش‌هایی را در زمینه جلوگیری از چنین رفتارهایی ارائه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش تجویز آنژیوگرافی به دلیل بالاتر بودن هزینه‌های آن گفت: هم آنژیوگرافی و هم سی تی آنژیو، اندیکاسیون‌های علمی خودشان را دارند و پزشکان هم بر اساس موازین علمی دنیا آنها را تجویز می‌کنند. البته از آنجایی که نظام پرداخت ما به صورت کارانه‌ای و فی فور سرویس است، شاید رقابت‌هایی میان گروه‌های مختلف وجود داشته باشد. ما در برخی موارد اضافه تجویزهایی در هر دو اقدام درمانی داشته‌ایم، اما در دانشگاه‌های کشور اقدامات خوبی برای لزوم تجویز این اقدامات با توجه به موازین و استانداردهای علمی شده است.

دکتر حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره تب کریمه کنگو گفت: در سه هفته اخیر مورد ابتلا جدید و فوتی نداشته ایم و میزان شیوع این بیماری در کشور بالا نیست. در نتیجه این بیماری با توجه به تغییر فصل کاملا کنترل شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره جزئیات تعرفه‌های رشته‌ها و گروه‌های مختلف پزشکی گفت: تعرفه‌های عمومی اعلام شده و دولت تعرفه‌های اولیه را تصویب کرده است، اما کارهای کارشناسی برای جزئیات آن در حال انجام است.

دکتر حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مواد مخدر جدید عنوان کرد: این آمارها از طرف ستاد مبازه با مواد مخدر اعلام می‌شود ولی یکی از مشکلات بهداشت و درمان کشور شیوع مواد مخدر است که هم افراد و هم خانواده و جامعه را گرفتار می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: از وظایف وزارت بهداشت اطلاع رسانی در پرهیز و ترک این مواد است که کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیمات لازم را می‌گیرد ولی باید بیشتر موارد برخورد با مواد مخدر با رویکردهای پیشگیری و اجتماعی صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچین با اشاره به اینکه زیان قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، گفت: در برخی بررسی‌ها و نظارت‌ها نیز با مواد روانگردان در این توتون‌ها مواجه شدیم.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: امروزه افراد با خانواده قلیان می‌کشند درحالیکه زیان قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و باورهایی که آب قلیان سم دود توتون را می‌گیرد، نیز غلط است.

کد خبر 377966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha