سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

یکی از اتهاماتی که طی حدود ۲ ماه تنش در حوزه خلیج‌فارس از سوی کشورهای جبهه عربستان علیه قطر مطرح شد میزبانی از دفتر طالبان در دوحه بوده است.

طی ۲ ماه گذشته جبهه عربستان استقرار دفتر طالبان در دوحه را یکی از دلایل حمایت قطر از تروریسم عنوان ک

اكنون اما افشاي ايميل‌هايي نشان مي‌دهد كه رقابت سختي ميان كشورهاي عربي بر سر طالبان در جريان بوده است. به گزارش نيويورك‌تايمز، امارات به‌صورت ويژه تلاش گسترده‌اي داشته تا با لابي با مقام‌هاي واشنگتن موافقت دولت آمريكا براي استقرار دفتر طالبان در ابوظبي را جلب كند. اين جزئيات از ايميل‌هاي افشا شده يوسف العتيبه، سفير امارات در واشنگتن به دست آمده است. در يكي از ايميل‌ها در سال ۲۰۱۱ آمده است كه عبدالله بن‌زايد، وزير امور خارجه امارات در تماسي تلفني به‌شدت سفير اين كشور در آمريكا را به‌خاطر تصميم واشنگتن براي استقرار دفتر طالبان در دوحه سرزنش كرده است.

در ايميل ديگري در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲ به جفري فلتمن، معاون وقت وزير امور خارجه آمريكا مقام‌هاي امارات به‌شدت از ترجيح دادن دوحه در مقابل ابوظبي از سوي آمريكا ابراز نارضايتي كرده‌اند.عربستان به همراه امارات، مصر و بحرين از حدود 2‌ماه پيش روابط خود را با قطر قطع كرده و مرزهاي زميني، هوايي و دريايي خود را به روي اين كشور بسته‌اند. اين كشورها قطر را به حمايت از تروريسم متهم كرده‌اند و يكي از دلايل هميشگي آنها در اين رابطه وجود دفتر طالبان در دوحه بوده است. مقام‌هاي قطر اما بارها اعلام كرده‌اند كه تاسيس دفتر طالبان از سال ۲۰۱۳ در دوحه بخشي از طرح آمريكا براي صلح در افغانستان بوده است.

ايميل‌هاي مقام‌هاي امارات توسط يك گروه هكر موسوم به GlobaLeaks منتشر شده است. اين گروه به نيوزويك گفته‌اند كه ايميل‌ها توطئه‌اي بزرگ عليه قطر را ثابت مي‌كند.

  • تقدير طالبان

يك مقام ارشد طالبان به‌دنبال گزارش نيويورك‌تايمز روز گذشته از تلاش‌هاي قطر براي به سرانجام رسيدن مذاكرات صلح در افغانستان تقدير كرد. اين مقام طالبان در گفت‌وگو با الجزيره گفته است كه دوحه نقش بسيار مهمي در مذاكرات صلح افغانستان ايفا كرده و استقرار دفتر اين گروه در قطر فرصت بسيار خوبي براي اين گروه براي ارتباط با ديپلمات‌هاي افغانستان، روزنامه‌نگاران و تحليلگران فراهم كرده است.

اين مقام طالبان كه نامش فاش نشده گفت: ما كنفرانس‌ها و نشست‌هاي صلح بسياري را براي بحث درباره مسائل افغانستان در دوحه با كمك مقام‌هاي قطر داشته‌ايم. نشست‌ها و كنفرانس‌هاي مذكور رسمي نبوده‌اند اما با شركت مقام‌هاي افغانستان، پاكستان، چين و آمريكا نقش مهمي براي ترسيم نقشه راه آينده افغانستان داشته‌اند.

  • شكايت قطر به سازمان تجارت جهاني

با گذشت حدود 2ماه از آغاز تحريم‌هاي تجاري و سياسي جبهه عربستان عليه قطر، اين كشور با تسليم شكايتي به سازمان تجارت جهاني، 3كشور حوزه خليج‌فارس را متهم كرده است كه تعهدات خود در زمينه حمايت و ترويج تجارت آزاد را نقض كرده‌اند و خواستار به جريان افتادن روند اقدام در اين زمينه شده است. سخنگوي علي الوليد آل ثاني، مدير دفتر روابط قطر با سازمان تجارت جهاني، گفته است كه اين دفتر با تسليم درخواست مشورت با 3كشور تحريم‌كننده، نخستين گام را در راه طرح اختلاف تجاري با آنها در سازمان تجارت جهاني برداشته است. طبق مقررات اين سازمان، كشورهاي طرف شكايت بايد ظرف 60روز به شكايت پاسخ دهند، در غيراين صورت، رسيدگي به شكايت به جريان مي‌افتد.

درصورت محكوميت، كشورهايي كه تعهدات خود به‌عنوان اعضاي سازمان تجارت جهاني را نقض كرده‌اند با اقدامات متقابل سازمان تجارت جهاني مواجه مي‌شوند. قطر و كشورهاي تحريم‌كننده از اعضاي سازمان تجارت جهاني هستند كه با هدف لغو و كاهش موانع تجارت آزاد تشكيل شده است. كشورهايي كه به عضويت اين سازمان پذيرفته مي‌شوند براي اجراي اهداف سازمان عملا وارد توافقي دوجانبه با اعضاي ديگر مي‌شوند و سازمان را مرجع رسيدگي به اختلافات تجاري خود
قرار مي‌دهند.

  • آخرين تحولات بحران قطر

وزير دفاع قطر با تأكيد بر اينكه گفت‌وگو تنها راه‌حل بحران فعلي منطقه خليج‌فارس است، اظهارات سفير امارات در آمريكا را كه تشكيل دولت‌هاي سكولار را خواستارشده بود، نشان‌دهنده حقيقت اقدامات عليه قطر دانست.

وزير خارجه قطر در تماس‌هاي تلفني جداگانه‌اي با همتايان آمريكايي، انگليسي و فرانسوي خود به بررسي تحولات بحران منطقه خليج‌فارس پرداخت.

رؤساي سازمان اطلاعات كشورهاي تحريم‌كننده قطر به نشست خود در منامه پايتخت بحرين پايان دادند.

کد خبر 378115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha