چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

مریم حدادی: روزهای دهه کرامت که می‌رسد اغلب ما حال‌وهوای حرم این خواهر و برادربزرگوار را می‌کنیم و دوست داریم در حرم یکی از این دو گوهر ارزشمند باشیم.

کنار تو درگیر آرامشم!

حس انتظار براي رسيدن به اين روزها و اين مكان‌ها شايد به اين راحتي‌ها قابل توصيف نباشد اما چند روز زندگي كردن در حال و هواي متفاوت حرم امام‌رضا(ع) مي‌تواند شروعي دوباره براي زندگي‌هاي خسته ماشيني باشد. سفر رفتن با كاروان‌ها و در كنار دوستان، اتفاق شيرين و راحتي است ولي نوع خانوادگي آن ممكن است كمي محدودتر باشد و از دور، حتي سخت به‌نظر برسد. اگر نسبت به برنامه‌ها و موقعيت‌هايي كه قرار است در آن قرار بگيريد، آگاهي داشته باشيد، مي‌توانيد به همان اندازه كه از سفرهاي كارواني و دوستانه‌تان لذت مي‌بريد، از اين سفر نيز لذت ببريد و توشه معنوي براي خود جمع كنيد. در كنار ساك‌ها و چمدان‌هايي كه براي سفر خانوادگي‌تان درنظر گرفته‌ايد، دفترچه‌اي به همراه كاغذ و قلم داشته باشيد تا بتوانيد راحت‌تر فكرها و برنامه‌هاي‌تان را اجرايي كنيد.

  • از برنامه‌ها با‌خبر شويد

از هر كدام از ورودي‌ها كه وارد حرم شويد، با تابلوهاي كوچكي روبه‌رو مي‌شويد كه برنامه صحن‌هاي مختلف حرم در آنها يادداشت شده است. آنها را مطالعه كنيد تا برنامه‌ريزي زماني خودتان را بدانيد. ساعات و مكان سخنراني‌ها(به‌تفكيك سخنران) وساعات خواندن ادعيه به همراه نام مداح را مي‌توانيد در اين تابلوهاي كوچك ببينيد. از بين اين برنامه‌ها آنهايي كه با برنامه خانواده شما هماهنگ است را انتخاب كنيد، تا تصميم‌گيري براي شركت دسته‌جمعي يا تك‌تك افراد در كنار هم در اين مجموعه سخنراني‌ها و ادعيه‌خواني‌ها، راحت‌تر باشد. در دكه‌هاي راهنماي كوچكي كه در صحن جامع رضوي نيز وجود دارد، ويژه‌نامه‌هايي قرار گرفته است كه ريز همين برنامه‌ها در آنها وجود دارد و مي‌توانيد آنها را همراه خود به محل سكونت‌تان ببريد. همچنين مي‌توانيد با سايت يا كانال تلگرام آستان قدس به آدرس @aqr_ir در ارتباط باشيد و ريز اخبار و برنامه‌ها را پيگير شويد.

  • به همه جاي حرم سر بزنيد

از زيبايي‌هاي حرم غافل نشويد. شايد طبق عادت يا حال خوبي كه نسبت به يك مكان داريد، تنها در رواقي خاص يا صحني مشخص حضور پيدا كنيد اما حرم قسمت‌هاي زيادي دارد كه مي‌تواند براي اعضاي خانواده شما با رده‌هاي سني‌ مختلف، جذابيت‌هاي خاص خود را داشته باشد. نخستين پيشنهاد، موزه‌هاي مختلف آستان قدس هستند؛ موزه‌هايي با موضوعات و نگهداري اشيايي خاص كه ساعاتي متفاوت را براي شما رقم خواهند زد. تهيه بليت در همان داخل حرم انجام مي‌شود و در قسمت ورودي موزه‌ها مي‌توانيد خريد‌ بليت خود را انجام دهيد. در صحن‌هايي مانند صحن جمهوري اسلامي و صحن انقلاب مكان‌هايي به نام بهشت ثامن وجود دارد كه محل دفن افراد است و در قسمت انتهايي بهشت ثامن صحن انقلاب، شما به نزديك‌ترين مكان ممكن به قبر امام رئوف مي‌رسيد. حال خوب اين مجاورت بي‌نظير را تجربه كنيد. شايد جالب باشد كه بدانيد در داخل صحن انقلاب، مقبره يكي از بزرگ‌ترين عالمان شيعي قرار دارد و شما به راحتي مي‌توانيد به كنار اين مقبره برويد. در شمال شرقي صحن انقلاب و در قسمت پاييني غرفه‌هاي متصل به مدرسه ميرزا جعفر سابق، مقبره شيخ حرعاملي قرار دارد و به وسيله پلكان و دري از غرفه چهارم، در ضلع شمالي صحن انقلاب قرار گرفته است. فرصت حضور در اين اماكن متفاوت را از خودتان دريغ نكنيد.

  • زيارت بچه‌ها را زيبا كنيد

حضور طولاني‌مدت در حرم براي بچه‌ها سخت است و حتي ممكن است از يك زماني به بعد طاقت‌فرسا هم باشد. شما با كمي سياست و برنامه‌ريزي مي‌توانيد براي آنها خاطره‌هاي شيرين بسازيد. بچه‌ها را به سمت بست طوسي، كنار باغ رضوان ببريد تا بتوانند در كنار كبوتران حرم تجربه جديدي داشته باشند. مي‌توانيد از دكه كوچكي كه براي فروش گندم آماده شده است، مقداري گندم خريداري كنيد و دست فرزندانتان بدهيد تا غذاي كبوتران را با دستان خودشان بدهند. مسئولين حرم، براي حضور كودكان در حرم نيز برنامه‌ريزي كرده‌اند. كبوترانه، اسم مجموعه‌اي است كه كودكان مي‌توانند در آنجا چند ساعتي سرگرم باشند و با مفاهيم ديني همچون وضو گرفتن و نماز شكر خواندن به همراه بازي‌هاي جذاب و سرگرم‌كننده آشنا شوند. سراغ خادمان حرم برويد و آدرس دقيق كبوترانه‌ها را از آنها بپرسيد.

  • حرم را گلباران كنيد

خودتان را به مراسم گلباران خادمان حرم برسانيد. لذت و شوق اشتياق حضور در جمع خادماني با شاخه‌هاي گل‌دردست كه از چهارراه شهدا به سمت حرم و پنجره فولاد حركت مي‌كنند، غيرقابل توصيف است. سعي كنيد برنامه‌ريزي روزانه‌تان را طوري انجام دهيد كه همراه فرزندانتان در كنار اين جمع حضور داشته باشيد. تبريك گفتن به امام رئوف آداب مخصوص به‌خود را دارد. بچه‌ها به كمك حضور خادمان، اين آداب را به‌خوبي خواهند آموخت. مراسم گلباران حرم مطهر دقيقا صبح روز ميلاد امام‌رضا(ع) انجام مي‌شود. اگر مي‌خواهيد درباره اين مراسم و زمان و مكان دقيق شروع حركت اطلاعات بيشتري به‌دست بياوريد، كافي است از خادمان، زمان برگزاري دقيق اين مراسم را بپرسيد.

  • وضوخانه‌ها را پيدا كنيد

در گوشه و كنار صحن جامع و صحن‌هاي ديگر شما مي‌توانيد قسمت‌هايي را ببينيد كه به‌عنوان وضوخانه درنظر گرفته شده‌اند و اين يعني ديگر لازم نيست براي وضو گرفتن، به سرويس‌هاي بهداشتي خارج از صحن غدير مراجعه كنيد. هنگام وضوگرفتن در اين مكان‌ها، به‌خصوص در ساعات نزديك به اذان، ازدحام جمعيت چشمگير خواهد بود، با اين توصيف حواستان باشد تا در شلوغي‌هاي هنگام وضو گرفتن، وسايل كوچكي مانند انگشتر، ساعت، گيره روسري و... را فراموش نكنيد.

  • همكاري كنيد

در زمان‌هاي نزديك به اذان، جمعيت زيادي از مسافران و مجاوران، به سمت حرم رضوي مي‌آيند، به همين علت در ورودي‌هاي حرم ازدحام ايجاد مي‌شود. خادماني كه در ورودي‌ها مشغول هستند، همه براي تأمين امنيت زائران فعاليت مي‌كنند. عقل حكم مي‌كند در اين شرايط خود ما نيز با آنها همكاري بيشتري داشته باشيم تا روند بازرسي با سرعت بيشتري انجام شود. اگر محل اقامت شما نزديك است و احتياجي به همراه داشتن كيف نداريد، حتي‌الامكان كيف‌هاي بزرگ‌تان را با خود به حرم نبريد. قبل از حركت به سمت حرم، چك كنيد كه عطر، شارژر موبايل و دوربين، بطري‌هاي شيشه‌اي آب، اسباب‌بازي‌هاي باتري‌دار و... را با خود نبريد، در غيراين صورت، مجبور مي‌شويد اين وسايل را به قسمت امانات تحويل دهيد كه وقت زيادي از شما و خادمان خواهد گرفت.

  • تهيه سوغاتي

اگر به‌دنبال تهيه سوغاتي در كمترين زمان ممكن هستيد، مي‌توانيد به نزديك‌ترين فروشگاه‌هاي رضوي سري بزنيد. كافي است از باب‌الجواد خارج شويد. سمت راست شما نخستين فروشگاه سوغاتي‌هاي مشهد قرار دارد، زعفران، نبات، نقل، زرشك و هل در بسته‌بندي‌هاي شكيل و مطمئن عرضه مي‌شوند. كمي جلوتر فروشگاه بزرگ‌تري هست كه در كنار خوراكي‌هاي مورد نياز روزانه، محصولات معروف رضوي مانند دونات و اشترودل ارائه مي‌كند. اگر به‌دنبال سوغاتي‌هاي فرهنگي مانند تابلو و مجسمه هستيد، باز هم بايد كمي جلوتر برويد. اين قسمت نيز متعلق به مركز آفرينش‌هاي آستان قدس است و مي‌توانيد با خيال راحت از آنجا خريدي به يادماندني داشته باشيد. اما اگر به‌دنبال يك يادگاري براي خانه خودتان با قيمت بيشتر از حد معمول هستيد، مي‌توانيد در همين محدوده و سمت چپ خروجي دَرِ باب‌الجواد، به فروشگاه فرش‌هاي اهدايي به حرم برويد و از ميان قاليچه‌ها و تابلوفرش‌هاي دستي كه در آنجا قرار دارد، يكي ‌دو عدد از آنها را به‌عنوان يادگاري هميشگي انتخاب كنيد.

  • در اين رواق‌‌ها استراحت كنيد

رواق شيخ حر عاملي و شيخ طوسي، از سال گذشته براي استراحت زائرين اختصاص داده شده‌اند. اگر تصميم گرفته‌ايد ساعاتي از شب را در حرم باشيد و افراد مسني همراه خود داريد كه هم مي‌خواهند حال خوشِ شب حرم را درك كرده و هم استراحت كنند، مي‌توانيد به گزينه استراحت در اين رواق‌ها فكر كنيد. ساعات حضور در اين دو مكان از ساعت 12شب تا اذان صبح است.

  • باهم قرار بگذاريد

هر بار قبل از جدا شدن اعضاي خانواده از در محدوده صحن‌ها، با هم براي يك زمان خاص و مكان به‌خصوص به توافق برسيد چرا كه به‌خاطر انبوه جمعيتي كه در اين شب‌ها و روزها به حرم وارد مي‌شوند، ممكن است در كار آنتن‌دهي موبايل‌ها اختلال ايجاد كند. ضمن اينكه معمولا تا چند دقيقه بعد از هرنماز، تماسي برقرار نشده و پيامكي نيز ارسال نمي‌‌شود.

  • از نگاه رهبر

يازدهم ذي‌القعده، روز ميلاد امام‌رضا(ع) است و افضل كارها را در اين روز زيارت خود حضرت دانسته‌اند.

به حضور امام توجه كنيد
شرط اول قبولي زيارت اين است كه با حضرت «ملاقات» كنيد؛ يعني رفتن به حرم و آمدن، صرف رفتن به يك مكان و بيرون آمدن نباشد؛ آنجا يك موجود و يك روح والايي حضور دارد؛ به اين حضور توجه كنيد. توجه به اين نكته، راه ميانبري است براي استفاده هرچه بيشتر و بهتر از زماني كه شما قرار است در اين قطعه بهشتي حضور پيدا كنيد.

با امام حرف بزنيد
به چشم ديدن، لازمه ملاقات نيست؛ او هست و سخن شما را مي‌شنود، حضور شما را مي‌بيند و شخص شما را مي‌بيند. با او حرف بزنيد؛ اين شد زيارت. زيارت يعني همين ملاقات. شما مي‌توانيد با هر زباني زيارت كنيد، خودتان را محدود نكنيد و مخاطب‌تان را محدود تصور نكنيد. زيارت‌، به هر زباني هم مي‌شود؛ اگر به همين زبان معمولي خودمان حرف بزنيم، اين آداب ملاقات و زيارت صورت گرفته است.

با دل حرف بزنيد تا سبك شويد
اين بهترين راه‌حل براي رهايي از بار سنگين همه فشارهايي است كه به‌خاطر آنها خودتان را تا مشهد رسانده‌ايد. با دل حرف بزنيد. سعي كنيد ولو 2 دقيقه، ولو 5 دقيقه، دل را فارغ كنيد از بقيه شاغل‌ها و متصل كنيد به معنويتي كه در آنجا حضور دارد و حرف‌تان را بزنيد. حالا به سراغ مفاتيح‌هاي داخل قفسه‌ها برويد. گوشه و كنار همه صحن‌ها و رواق‌ها اين قفسه‌ها موجود هستند. از روي فهرست مفاتيح متن زيارت‌ها را پيدا كنيد و زيارت‌هاي ائمه را بخوانيد. اگر بخواهيم با يك بيان شيوا و با مضامين خوبي حرف بزنيم، آن همين زيارت‌هايي است مثل زيارت مخصوصه امام رضا(ع)، زيارت امين‌الله يا زيارت جامعه.

زيارت جامعه كبيره بخوانيد
زيارت جامعه مثلا 7-6 صفحه است، وقت كرديد همه‌اش را بخوانيد، وقت نكرديد يك صفحه‌اش يا نصف صفحه‌اش را بخوانيد. در زيارت به مخاطب آن متوجه باشيد، درحالي‌كه متن زيارت را مي‌خوانيد، ولو معنايش را هم ندانيد، متوجه باشيد داريد خطاب به چه‌كسي مي‌خوانيد. اگر اين شد، آن‌وقت مي‌شود زيارت.

دل‌تان به امام متصل باشد
بعضي‌ها خيال مي‌كنند بايد بروند حتما به ضريح بچسبند! اينها چون دل‌هايشان وصل نمي‌شود، مي‌خواهند جسم‌ها را وصل كنند؛ چه فايده دارد؟ يكي هم ممكن است دورتر باشد، اما دلش متصل باشد؛ اين خوب است. حالا كه سبكبار شده‌ايد، برويد و داخل حرم نماز بخوانيد، ذكر بگوييد. نماز قضا بخوانيد، نماز واجب بخوانيد، نماز مستحبي بخوانيد، نماز براي پدر و مادر بخوانيد، ذكر بگوييد -لااله‌الّاالله بگوييد، تسبيحات اربعه بگوييد- به شرطي كه دل وصل باشد.

کد خبر 378166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha